• SnuttanSnuttan

Att para en katt - lite frågor...

Hej!

Jag har lämnat bort min raskatt för parning, för första gången, i onsdags. Hon är fortfarande kvar hemma hos hankatten och ägaren sa att de har parat sig ett par gånger - men att de mest verkar leka med varandra...

Nu undrar jag bara hur många gånger katter brukar para sig, för att det ska bli dräktiga? Vad är normalt lixom? :)

Och när är det vanligast att man åker till vetrinären för att "få det bekräftat"?

Tar det sig inte denna gången så ska ju en omparning ske... *funderar

Trodde jag var påläst redan innan jag lämnade bort henne, men upptäcker nu frågetecken under tiden...

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Att para en katt - lite frågor...
  • Majsan70

De brukar para sig i ett par dagar. Man märker när de är klara för då är de inte intresserade. Katter får ägglossning genom stimuleringen vid parningen..dvs av hankattens penis. En katta som går ute kan alltså ha flera olika pappor till kullen.

Jag hämtar hem när de lessnat på varandra.

Jag tar aldrig mina katter till vet. för bekräftan utan väntar ca 21 dagar o sen ser jag på tuttarna om de är dräktiga. Oftast märker jag även på deras beteende om de har blivit dräktiga.

Jag väger även mina katter o ser på så vis om de är dräktiga. Ca 100 gram i veckan går mina upp i vikt när de blivit dräktiga.

Omparning sker vid nästa löp smidigast.

• SnuttanSnuttan

Majsan70: Tack snälla för ditt svar!

Japp hon är blodgrupperad och även hankatten (nomal testikelstatus, ej navelbrock, vaccinerade, kloklippta osv)

Hankattsägaren har sett minst 3 parningar, men jag vet inte om det räcker....? Borde ju dock räcka tycker man.. har läst att de får "ägglossning" efter första parningen....? Hoppas på kattungar i alla fall

Jag har försökt läst på så mycket jag kan INNAN vi bestämde oss för att ta en kull, innan hon får kastreras :) Vi har en Birma tjej, världens mysigaste, och vi tar inte en kull för att på något vis tjäna pengar eller dyl (vilket man ju knappast gör heller!)

Blir det dessutom några kattbebisar så kommer de mest troligt stanna i familjen, vilket innebär att vi inte kommer sälja dom till något pris alls

• Majsan70
    SnuttanSnuttan skrev 2011-08-12 14:31:48 följande:

Majsan70: Tack snälla för ditt svar!

Japp hon är blodgrupperad och även hankatten (nomal testikelstatus, ej navelbrock, vaccinerade, kloklippta osv)

Hankattsägaren har sett minst 3 parningar, men jag vet inte om det räcker....? Borde ju dock räcka tycker man.. har läst att de får "ägglossning" efter första parningen....? Hoppas på kattungar i alla fall

Jag har försökt läst på så mycket jag kan INNAN vi bestämde oss för att ta en kull, innan hon får kastreras :) Vi har en Birma tjej, världens mysigaste, och vi tar inte en kull för att på något vis tjäna pengar eller dyl (vilket man ju knappast gör heller!)

Blir det dessutom några kattbebisar så kommer de mest troligt stanna i familjen, vilket innebär att vi inte kommer sälja dom till något pris alls

Haha nej pengar det tjänar man verkligen inte. *S* Men absolut världens bästa ras o jag hoppas du uppdaterar. Det är svårt att säga hur många parningar det behövs. Ibland tar det direkt o ibland inte. Min kompis har parat sin ena hona två ggr nu utan att det tagit sig.

Själv har jag en liten ille härhemma som är 11 veckor gammal nu o skall säljas inom kort. Det är otroligt roligt att avla men jättemycket jobb.
  • lennartsdotter

Katterna brukar som sagt tröttna på varandra efter ett tag och då kan man hämta hem honan. Hur många parningar som behövs? Egentligen bara en, men sannolkheten för dräktighet ökar med antalet parningar eftersom hormondosen som behövs för att honan ska släppa ägg ökar ju mer stimulerad hon blir i vaginan. Oftast brukar de väl para i 3-4 dagar och sedan gullar de med varandra eller bryr sig inte om varandra alls.

De flesta uppfödare åker inte till veterinär för att bekräfta dräktighet. Man brukar se hallontuttar efter 3-4 veckor om honan blivit dräktig, men vill man kan åka och ta blodprov hos veterinären 20 dagar efter parning eller så ultraljudar/röntgar man efter 21 dagar.

• SnuttanSnuttan

Vi har hämtat hem henne idag - så nu är det bara att vänta och se Såååå spännande! Håll tummarna...! Här nedan är hon förresten - vår lilla Hannie <3

• Majsan70

Håller tummarna o hoppas du vill uppdatera hur det går! Lilla snuttan så fin så. Vad har du för stam på henne?

• SnuttanSnuttan
    Majsan70 skrev 2011-08-13 21:31:44 följande:
    Håller tummarna o hoppas du vill uppdatera hur det går! Lilla snuttan så fin så. Vad har du för stam på henne?
    Vad menar du med stam? Oskyldig
  • Majsan70
    SnuttanSnuttan skrev 2011-08-14 19:17:39 följande:
    Vad menar du med stam? Oskyldig
    Föräldrar *S* Alltid intressant att se vad som finns ute o från vem de fina katterna kommer.
  • SnuttanSnuttan

Ahaa.. sitter på jobbet så jag har inte det just nu.... :)

Är du uppfödare? Funderade lite över hur jag ska väga katten, för att se om den går upp i vikt.. ? Försökte med både personvågen och vår köksvåg men ingenting funkade. Antar att hon är för lätt för personvågen och för tung för köksvågen.... Drömmer

Vääääntar och hoppas att det har tagit sig och blivit några kattungar

• SnuttanSnuttan

Alltså hur vet man egentligen om det är kattungar där inne eller ej? Det har nu gått 4 veckor (snart) sedan vi fick hem vår kise efter 3 dagar hos kattkillen. 

Vi har en ganska liten och nätt birmatjej och nu väger hon 3,6 kg. Kunde inte väga henne INNAN hon åkte till kattkillen så jag har ingen aning om hon ens gått upp i vikt!

Börjar bli jobbigt att hålla henne innomhus (hon brukar få gå ut) och p-piller vågar man ju inte ge IFALL hon skulle vara med kattbebisar...

HUR ska jag få veta? Kan man ringa veterinären och be dom kolla? Eller hur funkar det.....? 

• LunaLunatic

Dräktiga honor får större, mer rosa tuttar. Hur ser hennes ut?

• SnuttanSnuttan

Oj ingen aning hur de såg ut innan faktiskt! Men de är rosa (dock rosa, inte mot det röda hållet) och inte så stora...  
    Jag antar det endast är att avvakta då? 

• nemo1

Jag tycker du ska fråga uppfödaren av katten istället för på ett forum som familjeliv. Eller varför inte inne på katter.nu där du har duktigt folk.

• SnuttanSnuttan
    nemo1 skrev 2011-09-08 08:33:15 följande:
    Jag tycker du ska fråga uppfödaren av katten istället för på ett forum som familjeliv. Eller varför inte inne på katter.nu där du har duktigt folk.
    Det var ju längesen jag köpte katten, och jag har ingen kontakt med uppfödaren nu ju...?

Har ställt frågan på kattforum och på birma sällskapet men ingen har svarat än.. Men tack ändå! 
Svar på tråden Att para en katt - lite frågor...