Inlägg från: SnuttanSnuttan |Visa alla inlägg
  • SnuttanSnuttan

Att para en katt - lite frågor...

Hej!

Jag har lämnat bort min raskatt för parning, för första gången, i onsdags. Hon är fortfarande kvar hemma hos hankatten och ägaren sa att de har parat sig ett par gånger - men att de mest verkar leka med varandra...

Nu undrar jag bara hur många gånger katter brukar para sig, för att det ska bli dräktiga? Vad är normalt lixom? :)

Och när är det vanligast att man åker till vetrinären för att "få det bekräftat"?

Tar det sig inte denna gången så ska ju en omparning ske... *funderar

Trodde jag var påläst redan innan jag lämnade bort henne, men upptäcker nu frågetecken under tiden...

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Att para en katt - lite frågor...
  • SnuttanSnuttan

Majsan70: Tack snälla för ditt svar!

Japp hon är blodgrupperad och även hankatten (nomal testikelstatus, ej navelbrock, vaccinerade, kloklippta osv)

Hankattsägaren har sett minst 3 parningar, men jag vet inte om det räcker....? Borde ju dock räcka tycker man.. har läst att de får "ägglossning" efter första parningen....? Hoppas på kattungar i alla fall

Jag har försökt läst på så mycket jag kan INNAN vi bestämde oss för att ta en kull, innan hon får kastreras :) Vi har en Birma tjej, världens mysigaste, och vi tar inte en kull för att på något vis tjäna pengar eller dyl (vilket man ju knappast gör heller!)

Blir det dessutom några kattbebisar så kommer de mest troligt stanna i familjen, vilket innebär att vi inte kommer sälja dom till något pris alls

• SnuttanSnuttan

Vi har hämtat hem henne idag - så nu är det bara att vänta och se Såååå spännande! Håll tummarna...! Här nedan är hon förresten - vår lilla Hannie <3

• SnuttanSnuttan
    Majsan70 skrev 2011-08-13 21:31:44 följande:
    Håller tummarna o hoppas du vill uppdatera hur det går! Lilla snuttan så fin så. Vad har du för stam på henne?
    Vad menar du med stam? Oskyldig
  • SnuttanSnuttan

Ahaa.. sitter på jobbet så jag har inte det just nu.... :)

Är du uppfödare? Funderade lite över hur jag ska väga katten, för att se om den går upp i vikt.. ? Försökte med både personvågen och vår köksvåg men ingenting funkade. Antar att hon är för lätt för personvågen och för tung för köksvågen.... Drömmer

Vääääntar och hoppas att det har tagit sig och blivit några kattungar

• SnuttanSnuttan

Alltså hur vet man egentligen om det är kattungar där inne eller ej? Det har nu gått 4 veckor (snart) sedan vi fick hem vår kise efter 3 dagar hos kattkillen. 

Vi har en ganska liten och nätt birmatjej och nu väger hon 3,6 kg. Kunde inte väga henne INNAN hon åkte till kattkillen så jag har ingen aning om hon ens gått upp i vikt!

Börjar bli jobbigt att hålla henne innomhus (hon brukar få gå ut) och p-piller vågar man ju inte ge IFALL hon skulle vara med kattbebisar...

HUR ska jag få veta? Kan man ringa veterinären och be dom kolla? Eller hur funkar det.....? 

• SnuttanSnuttan

Oj ingen aning hur de såg ut innan faktiskt! Men de är rosa (dock rosa, inte mot det röda hållet) och inte så stora...  
    Jag antar det endast är att avvakta då? 

• SnuttanSnuttan
    nemo1 skrev 2011-09-08 08:33:15 följande:
    Jag tycker du ska fråga uppfödaren av katten istället för på ett forum som familjeliv. Eller varför inte inne på katter.nu där du har duktigt folk.
    Det var ju längesen jag köpte katten, och jag har ingen kontakt med uppfödaren nu ju...?

Har ställt frågan på kattforum och på birma sällskapet men ingen har svarat än.. Men tack ändå! 
Svar på tråden Att para en katt - lite frågor...