Inlägg från: Majsan70 |Visa alla inlägg
  • Majsan70

Att para en katt - lite frågor...

De brukar para sig i ett par dagar. Man märker när de är klara för då är de inte intresserade. Katter får ägglossning genom stimuleringen vid parningen..dvs av hankattens penis. En katta som går ute kan alltså ha flera olika pappor till kullen.

Jag hämtar hem när de lessnat på varandra.

Jag tar aldrig mina katter till vet. för bekräftan utan väntar ca 21 dagar o sen ser jag på tuttarna om de är dräktiga. Oftast märker jag även på deras beteende om de har blivit dräktiga.

Jag väger även mina katter o ser på så vis om de är dräktiga. Ca 100 gram i veckan går mina upp i vikt när de blivit dräktiga.

Omparning sker vid nästa löp smidigast.

• Majsan70
    SnuttanSnuttan skrev 2011-08-12 14:31:48 följande:

Majsan70: Tack snälla för ditt svar!

Japp hon är blodgrupperad och även hankatten (nomal testikelstatus, ej navelbrock, vaccinerade, kloklippta osv)

Hankattsägaren har sett minst 3 parningar, men jag vet inte om det räcker....? Borde ju dock räcka tycker man.. har läst att de får "ägglossning" efter första parningen....? Hoppas på kattungar i alla fall

Jag har försökt läst på så mycket jag kan INNAN vi bestämde oss för att ta en kull, innan hon får kastreras :) Vi har en Birma tjej, världens mysigaste, och vi tar inte en kull för att på något vis tjäna pengar eller dyl (vilket man ju knappast gör heller!)

Blir det dessutom några kattbebisar så kommer de mest troligt stanna i familjen, vilket innebär att vi inte kommer sälja dom till något pris alls

Haha nej pengar det tjänar man verkligen inte. *S* Men absolut världens bästa ras o jag hoppas du uppdaterar. Det är svårt att säga hur många parningar det behövs. Ibland tar det direkt o ibland inte. Min kompis har parat sin ena hona två ggr nu utan att det tagit sig.

Själv har jag en liten ille härhemma som är 11 veckor gammal nu o skall säljas inom kort. Det är otroligt roligt att avla men jättemycket jobb.
  • Majsan70

Håller tummarna o hoppas du vill uppdatera hur det går! Lilla snuttan så fin så. Vad har du för stam på henne?

• Majsan70
    SnuttanSnuttan skrev 2011-08-14 19:17:39 följande:
    Vad menar du med stam? Oskyldig
    Föräldrar *S* Alltid intressant att se vad som finns ute o från vem de fina katterna kommer.
Svar på tråden Att para en katt - lite frågor...