• Buster78

Nagellack och tatueringar på små barn!!

En undran då jag läser en blogg där styvmamma inte tycker det är ok att bonusdottern på 2 år och 4 månader kommer hem från sin mamma och har både nagellack och "vattentatueringar"

Hon säger bestämt nej till detta och skrubbar tösa ren från allt sådant "trams", med åsikten att nagellack med dom farliga ingridienser är farligt på ett barn som stoppar fingrarna i munen.
    Hon hävdar även att alla i hennes omgivning är överens med henne.

Jag tycker det är löjligt. Tösa vill va lika fin som mamma om naglarn och vad gör det??

Jag har målat mina barns naglar, jag har självklart hjälp dom med sina tatueringar mm.
    från att dom va små.

Så jag tycker detta är ok, så länge det inte blir en "mamma vill att du ska måla naglarna för att se fin ut", utan att det är för att barnet själv vill, kille eller tjej, spelar ingen roll...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nagellack och tatueringar på små barn!!
  • Omorfia

SÅ länge som ungen inte suger en massa på fingrarna så spelar väl nagellack ingen roll. Fejktatueringar bryr jag mig inte om heller.

• Trivelina73

Mina ville sådant när de va små, både killen och tjejen. Så de fick ha. Idag är de tio och tycker sådant är barnsligt. De är ju inte så som att de dricker ur nagellack burken heller?? Så klart de ska få va fina.

Nytt nick igen till någons förtret
  • Buster78
    Trivelina73 skrev 2011-08-14 13:49:55 följande:
    Mina ville sådant när de va små, både killen och tjejen. Så de fick ha. Idag är de tio och tycker sådant är barnsligt. De är ju inte så som att de dricker ur nagellack burken heller?? Så klart de ska få va fina.
    Ja men eller hur.

Det roligaste med alltihop är att barnet det handlar om, hennes farmor som enligt bloggerskan ska va emot detta med nagellack, har målat nagellack på båda mina barn, då hon va dagmamma åt mina barn! Tungan ute
  • Proletariatet

Om det vore mina barns styvmamma skulle jag bli förbannad på henne. Mina barn har ofta nagellack, vi tar på det i samband med nagelklippning och det blir som en sorts belöning för dem och de tycker att det är kul och fint. Skulle hon då ta sig friheten att ta bort det skulle de ju bli väldigt ledsna.

• Rödnäbba

Tycker det är ok om de själva vill. Röstade ok från tre år.

Alla människor har en fri vilja vare sig vi vill eller inte
  • Buster78
    lövet2 skrev 2011-08-14 14:51:51 följande:
    Varken nagellack, smink eller annan skit före skolåldern.
    Men det är okej med smink i skolan menar du??
  • Habaladabala
    Rödnäbba skrev 2011-08-14 14:54:30 följande:
    Tycker det är ok om de själva vill. Röstade ok från tre år.
    Varför just 3 år? *nyfiken*
  • Rödnäbba
    Habaladabala skrev 2011-08-14 16:51:32 följande:
    Varför just 3 år? *nyfiken*
    Jag tycker det kan vara bra att undvika kemikalier på små känsliga bebis och småbarnshudar. Och jag tycker att det är ok om barnen själv väljer och det tror jag inte de kan under tre år ca. Då är det nog någon annans ide. Oftast.
  • Kimona

Nagellack är ju bara farligt i flytande form. Men alltså jag har alltid fått lov att testa nagellack och ha sådana tatueringar. I samband med maskerad hade jag även lite smink på mig.

Jag tycker det är värre att ta hål i öronen på ett litet barn än att måla naglarna/sätta på fusktatuering.
    Jag röstade iaf "Helt okej om barnet är över ett år"

• TheldaZelda

Då jag själv ibland piffar till mina naglar med lite lack så tycker jag det är helt ok att ett barn som är nyfiket och också vill prova ska få. 

Jag känner dock motvilja mot utseendefixering vid låg ålder och jag förfäras likt en gammal tant då jag ser tjejer i lågstadiet bära läppglans, maskara och puder. (En annan bar smuts och mysbyxor... :D)

Jag mins att jag av min moster fick massa smink som hon inte använde, och detta var väldigt spännande att testa tyckte jag och det är väl en fin gräns mellan livsstil och pröva på.     

• gullanborg

min son vill ha tatureringar låter ja han ha det,. skulle han vilja ha nagellack får han väl ha det med skulle blir flyyy förbannad om nån tog bort det på mitt barn utan anledning.. mitt barn.. inte hennes... 

• Habaladabala
    Rödnäbba skrev 2011-08-14 17:04:06 följande:
    Jag tycker det kan vara bra att undvika kemikalier på små känsliga bebis och småbarnshudar. Och jag tycker att det är ok om barnen själv väljer och det tror jag inte de kan under tre år ca. Då är det nog någon annans ide. Oftast.
    Oki,
    Att det är någon annans ide´från start håller jag med om men inte att de inte kan välja själva.
    Min 1,5åring kommer väldigt bestämt fram till mig visar sina omålade naglar och säger: "Oxå ha" efter att hon sett storasysters målade naglar.
    Men det beror ju såklart på omgivningen, utan storasyster hade hon ju inte ens förstått att hon skulle kunna få färg på naglarna och varit lyckligt ovetande.  
  • Rödnäbba
    Habaladabala skrev 2011-08-14 17:23:29 följande:
    Oki,
    Att det är någon annans ide´från start håller jag med om men inte att de inte kan välja själva.
    Min 1,5åring kommer väldigt bestämt fram till mig visar sina omålade naglar och säger: "Oxå ha" efter att hon sett storasysters målade naglar.
    Men det beror ju såklart på omgivningen, utan storasyster hade hon ju inte ens förstått att hon skulle kunna få färg på naglarna och varit lyckligt ovetande.  
    mm..jag skrev oftast...kanske inte syntes...
  • Mammisen

Såg att en kompis 13 månaders tös hade nagellack på tånaglarna. Höll på att tappa hakan. Vad sjutton ska det vara bra för? Mitt barn är jämngammalt och jag skulle inte få för mig det. I övrigt är flickan en gullesnuttprinsessa varje dag och äger ingen leksak som inte är rosa vad jag har sett. Suck

• Stårchen

Annat. Helt OK, under förutsättning att barnet är tillräckligt gammalt för att själv be om det.

• Dorian Ertymexx

Annat. Jag tycker båda är skittöntigt på vuxna till och med, ska inte ens gå in på vad jag tycker att det är på barn.

Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Buster78
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-15 08:10:12 följande:
    Annat. Jag tycker båda är skittöntigt på vuxna till och med, ska inte ens gå in på vad jag tycker att det är på barn.
    Du får mer än gärna tycka det är töntigt, men om du ser det ur ett barns ögon, så kanske du kan se glädjen att få va fin om naglarna, eller få visa upp sin tatuering, och sorgen i ögonen på barnet när någon skrubbar av det, trots att barnet själv valt att ha det!!
  • Litet My

Annat: helt okej om barnet själv bett om det. Med andra ord skulle jag inte slänga på nagelack för att jag själv tycker det är fint men om barnet ber om att få prova själv så självklart.

Sedan undrar jag varför man som styvmamma tar sig rättigheten att göra så mot barnen när barnen stolta och glada fått nagellack eller vattentatuering av sin mamma.

• Vikk

Intressanta inlägg!

Här är det just nu en het diskussion mellan biomamman och mig och min sambo då deras 3,5 åriga dotter ber mig om nagellack och då har fått det. Det har hänt kanske 4 ggr på ett halvår och hon lyser som en sol. Hon har fingrarna i munnen när hon ska sova men eftersom jag har kollat på giftinformations centralen att de e ok så är det ju inte farligare än att få annat smuts i magen som hon förmodligen hade fått ändå från dagis eller ute. Biomamman menar att om ett år e det ok för henne att hon får ha det och detta pga av att inga andra barn på dagis har det. Va fan spelar det för roll??!! Hon känner sig som en prinsessa, det ärinte farligt och det går att ta bort. Ta bort det då!!    

Jag tror den här diskussionen handlar mer om bio vs bonus  i mitt fall. Hon stör sig på att veta att jag har gjort något med hennes dotter och vill visa vem som bestämmer. Jag har förklarat gång på gång att jag inte är ett hot och vill inte ta någons mammaroll, jag har ett barn det e helt ok med att vara mamma till det. Men det hindrar ju inte mig från att göra roiga saker med min bonusdotter varannan vecka! Löjligt.

Nagellack är inte farligt Tycker man inte om det så fine, men det är inte farligt. Kan barnet be om det själv och är över två år eller åtminstone såpass stor att det tycker det är roligt så go for it! Man behöver ju inte vänja barn vid att ha det varje dag men någon gång spelar la ingen roll.!!!  

Svar på tråden Nagellack och tatueringar på små barn!!