• Stimorol08

    Donera ägg för pengar?

    Har egentligen bara en fråga, moral-pekpinnar och påhopp undanbedes vänligt men bestämt.
    Jag är ung och klar med mina barn, ska inte ha några fler. Är intresserad av att donera ägg privat för pengar och har förstått att det är väldigt vanligt utomlands, men inte i Sverige.
    Är det olagligt och under vilken brottsrubricering går det i så fall? Har förstått att det är vanligt att svenska par åker utomlands för att köpa ägg, är en utomlandsresa då tvungen att ske även för mig för att det ska ske inom lagens ramar?
    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Donera ägg för pengar?
  • Juliette F

    Beror på hur man ser det. I flera länder, tex Tjeckien, får "donatorerna" betalt. Riga också, har jag för mig?

    Detta kortar köerna till i princip noll, bra för mottagaren som ofta är 40+ och inte har tid att vänta i flera år på en donator. 

    Donatorn sedan - som måste gå igenom (i ärlighetens namn) en tuff hormonbehandling inkl kirurgiskt ingrepp vid ÄP, alltså inte en helt riskfri procedur (risk för överstimulering, infektion etc) -- får en ekonomisk kompensation för detta. Förutom tillfredsställelsen att kunna hjälpa barnlösa. Jag ser inga problem med det.

    Sen kan man alltid diskutera var beloppet ska ligga, så det inte blir "big business" av det hela. Ett ägg är trots allt början till ett liv, ingen vanlig handelsvara.  
      

  • Juliette F

    Stimorol08, bläddra lite i trådarna här. Det är många som söker en svensk donator för ÄD i utlandet! Du kan säkert ta kontakt med någon här på FL. Eller annonsera att du är beredd att ställa upp som donator.

  • pluvdo
    Juliette F skrev 2011-08-15 22:56:31 följande:
    Beror på hur man ser det. I flera länder, tex Tjeckien, får "donatorerna" betalt. Riga också, har jag för mig?

    Detta kortar köerna till i princip noll, bra för mottagaren som ofta är 40+ och inte har tid att vänta i flera år på en donator. 

    Donatorn sedan - som måste gå igenom (i ärlighetens namn) en tuff hormonbehandling inkl kirurgiskt ingrepp vid ÄP, alltså inte en helt riskfri procedur (risk för överstimulering, infektion etc) -- får en ekonomisk kompensation för detta. Förutom tillfredsställelsen att kunna hjälpa barnlösa. Jag ser inga problem med det.

    Sen kan man alltid diskutera var beloppet ska ligga, så det inte blir "big business" av det hela. Ett ägg är trots allt början till ett liv, ingen vanlig handelsvara.  
    Okej. jag vet i alla fall inte om definitionen av "donation" är att man ger någonting i utbyte mot pengar eller något annat liknande, men jaja.

    Jag skulle snarare kalla det att sälja ägg. Inte donera dem.
  • Juliette F

    Tja, egg donation är den gängse termen ute i Europa, vare sig kvinnorna får ekonomisk ersättning eller ej. Likaså sperm donation. Fast de männen får ett belopp de också.

    Blodgivare får också en liten kompensation, alltså det är inte en 100% gåva. Tycker personligen att äggdonatorer är värda mer än både spermiedonatorer och blodgivare, då det tar en större risk och går igenom en tuff behandling.

  • Stimorol08

    Tack  för ett informativt svar Juliette F!


    Donation eller handel, kalla det vad man vill. Jag ser det som en chans att både hjälpa ett par som vill ha eget barn samt att tjäna pengar på det för min egen del. Värre saker har hänt.

  • Lady without tattoo
    Juliette F skrev 2011-08-15 22:58:00 följande:
    Stimorol08, bläddra lite i trådarna här. Det är många som söker en svensk donator för ÄD i utlandet! Du kan säkert ta kontakt med någon här på FL. Eller annonsera att du är beredd att ställa upp som donator.
    Får en annonsera här
    Yrke: Leg pratkvarn
  • Juliette F

    Det beror vad man menar med annonsera Flört. Starta en tråd : "jag är beredd att donera", och du kommer att få svar, garanterat.

  • Lady without tattoo
    Juliette F skrev 2011-08-16 08:04:59 följande:

    Det beror vad man menar med annonsera Flört. Starta en tråd : "jag är beredd att donera", och du kommer att få svar, garanterat.


    Tyvärr
    Yrke: Leg pratkvarn
  • Juliette F

    Stimorol  08 - oavsett vad dina motiv är, så betyder det du gör oerhört mycket för den/de blivande lyckliga föräldern/föräldrarna! Går inte att beskriva sorgen man känner när man inte kan få barn med egna ägg, och lyckan över att det faktiskt finns kvinnor som är beredda att donera ägg! 

    I mitt fall är Sverige kört, då jag anses för gammal (över 40). Tack och lov för att det finns kvinnor som tänker som du, i mitt fall bor honi i Tjeckien. Jag ser inget moraliskt problem i att hon får ek. kompensation, då hon är ung och läser på universitet och säkert behöver pengarna. Samtidigt som hon är glad för att hjälpa till (enl den info jag fått av kliniken).

    Ni som donerar är mina hjältar.Skrattande 

  • Stimorol08
    Juliette F skrev 2011-08-16 08:12:33 följande:
    Stimorol  08 - oavsett vad dina motiv är, så betyder det du gör oerhört mycket för den/de blivande lyckliga föräldern/föräldrarna! Går inte att beskriva sorgen man känner när man inte kan få barn med egna ägg, och lyckan över att det faktiskt finns kvinnor som är beredda att donera ägg! 

    I mitt fall är Sverige kört, då jag anses för gammal (över 40). Tack och lov för att det finns kvinnor som tänker som du, i mitt fall bor honi i Tjeckien. Jag ser inget moraliskt problem i att hon får ek. kompensation, då hon är ung och läser på universitet och säkert behöver pengarna. Samtidigt som hon är glad för att hjälpa till (enl den info jag fått av kliniken).

    Ni som donerar är mina hjältar.Skrattande 
    Ja, jag vet vilken oerhörd lycka ett barn ger en. Om jag kan hjälpa någon och samtidigt få ekonomisk kompensation så varför inte? Pluggar själv på universitetet och är mamma till flera småbarn. Ska definitivt kolla upp möjligheterna du tidigare nämnt.
    Önskar er stort lycka till med er äggdonation!
  • Bling1975

    Visst kan du donera utomlands och få ersättning för det. Frågan är nog bara om du är så attraktiv som donator att det är värt merkostnaden att flyga dig runt halva världen när det finns ganska gott om donatorer lokalt där man betalar dem väl. I USA betalar man oftast en förstagångsdonator 5000 dollar. Sedan får de ca 1000 dollar mer för varje gång de donerar om de gav ett bra resultat (många embryon och ett plus på stickan). Vi har just använt en äggdonator i USA och hade ett hundratal att välja på utan kö.

    Den efterfrågan som jag vet finns är hos utländska par som genomgår surrogatbehandling i tex Indien men vill ha en ägg donator med västerländskt utseende. De måste oftast ta med sig en donator själva på resan. Du får dock räkna med att vara borta i ca 3 veckor, ibland längre. Det beror på om du kan göra förbehandlingen här i Sverige eller inte. Det är vanligare att par från England, USA och Australien använder sig av den här möjligheten då surrogat är lagligt med dyrt i deras hemländer.


    Stitch längtar efter Lilo
  • Jenkis
    Stimorol08 skrev 2011-08-16 08:37:37 följande:
    Ja, jag vet vilken oerhörd lycka ett barn ger en. Om jag kan hjälpa någon och samtidigt få ekonomisk kompensation så varför inte? Pluggar själv på universitetet och är mamma till flera småbarn. Ska definitivt kolla upp möjligheterna du tidigare nämnt.
    Önskar er stort lycka till med er äggdonation!
    Ser inte heller några problem i att ge någon slags ekonomisk kompensation om någon kan ställa upp för mig så att vi kommer snabbare fram i kön. Vad det är värt kan ju bara var och en bedöma. Om en person säger till mig att denne vill ha X antal tusen för att ställa upp, så är det ju bara jag och min sambo som kan ta ställning till om det är värt det.
  • JAMC

    Jag ser inga som helst moraliska dilemman för egen del. Skulle kunna tänka mig att betala en slant för att få "donerade" ägg. När tiden rinner iväg så minskar antalet möjligheter till hjälp drastiskt. Där jag bor får man inte vara fyllda 41 för ÄD, medan i en del länder gör de ÄD upp till 49 år. Konstigt det där.

  • Stimorol08

    Win win situation kan man ju kalla det. En liten slant för mig och snabbare chans till barn för dig. Donationdefinition är lite löljligt att diskutera.

  • Dr Mupp
    Hjärtefröjd skrev 2011-08-16 01:47:10 följande:
    En vän till mig sålde/donerade ägg under sin studietid  i USA och slapp på såvis ta studielån. Om jag inte missminner donerade hon 2-3 gånger per år och tjänade hon omkring 50 000 kr vid varje donation.

    Mer att läsa hittar du här:www.health.ny.gov/publications/1127/
    För 50 000 kr per donation så skulle jag ställa upp direkt. 
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden Donera ägg för pengar?