• Stimorol08

Donera ägg för pengar?

Har egentligen bara en fråga, moral-pekpinnar och påhopp undanbedes vänligt men bestämt.
    Jag är ung och klar med mina barn, ska inte ha några fler. Är intresserad av att donera ägg privat för pengar och har förstått att det är väldigt vanligt utomlands, men inte i Sverige.
    Är det olagligt och under vilken brottsrubricering går det i så fall? Har förstått att det är vanligt att svenska par åker utomlands för att köpa ägg, är en utomlandsresa då tvungen att ske även för mig för att det ska ske inom lagens ramar?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Donera ägg för pengar?
  • Stimorol08

Tack  för ett informativt svar Juliette F!

Donation eller handel, kalla det vad man vill. Jag ser det som en chans att både hjälpa ett par som vill ha eget barn samt att tjäna pengar på det för min egen del. Värre saker har hänt.

• Stimorol08
    Juliette F skrev 2011-08-16 08:12:33 följande:
    Stimorol  08 - oavsett vad dina motiv är, så betyder det du gör oerhört mycket för den/de blivande lyckliga föräldern/föräldrarna! Går inte att beskriva sorgen man känner när man inte kan få barn med egna ägg, och lyckan över att det faktiskt finns kvinnor som är beredda att donera ägg! 

I mitt fall är Sverige kört, då jag anses för gammal (över 40). Tack och lov för att det finns kvinnor som tänker som du, i mitt fall bor honi i Tjeckien. Jag ser inget moraliskt problem i att hon får ek. kompensation, då hon är ung och läser på universitet och säkert behöver pengarna. Samtidigt som hon är glad för att hjälpa till (enl den info jag fått av kliniken).

Ni som donerar är mina hjältar.Skrattande 
    Ja, jag vet vilken oerhörd lycka ett barn ger en. Om jag kan hjälpa någon och samtidigt få ekonomisk kompensation så varför inte? Pluggar själv på universitetet och är mamma till flera småbarn. Ska definitivt kolla upp möjligheterna du tidigare nämnt.
    Önskar er stort lycka till med er äggdonation!
  • Stimorol08

Win win situation kan man ju kalla det. En liten slant för mig och snabbare chans till barn för dig. Donationdefinition är lite löljligt att diskutera.

Svar på tråden Donera ägg för pengar?