• nnnn

Korv till 9 månaders?

På lappen från bvc står det att man ska vänta med korv till 1 års dagen, men har läst på nätet att flera gjort det tll sina 6-8 månaders.

När började ni ge barnen t.ex falu korv hot dogs eller mamma scan köttbullar?

Har även läst att man kan ge fiskbullar och bara mosa, är det tex fiskbullar i hummersås/dillsås man köper då?

Kom gärna med tips på bra ingridienser till matlagningen

• Svar på tråden Korv till 9 månaders?
  • Lillave

Gör hemmalagat istället! Skulle aldrig ge mitt lilla barn hot dogs el mamma scans.

• HannaE

Jag tärnade upp falukorv och kokade i vatten någon minut. Detta åt dottern med god aptit från hon var 8-9 mån. Man skall inte ge stora mängder eftersom det är mycket salt i korv. Jag gav henne förstås inte bara korv, hon fick potäter också, och dem kokte jag utan salt. Det är samma med fiskbullar, inte för mycket eftersom det är ganska salt.

Man lever så länge man lär.
  • Little me

Efter 6mån ålder är det inte lika noga med saltet. Dock ska man såklart inte salta mat i onödan men tex korv ibland är ingen fara

• nnnn

Så då kan jag tärna lite korv och köttbullar och ge henne?

Korvstroganof skulle det kunna fungera? med lite grädde,lök tomatpure serverat med ris?

• nnnn
    Lillave skrev 2011-08-15 21:44:25 följande:
    Gör hemmalagat istället! Skulle aldrig ge mitt lilla barn hot dogs el mamma scans
    köttbullar visst, men mina kökskunskaper räcker inte till att göra egen korv.
  • Gurkan

Fråjn åtta månaders ålder kan man ge både korv och skinka. Det är salt mat så man rekommenderar inte att man ger det varje dag. Det man bör undvika är att salta maten, det är det saltet som är det farliga.

men lite falukorv är ingen fara! Gör du en korvstroganoff precis som du skriver. min lilleman älskade korvstroganoff från start och åtta månader senare är fortfarande falukorv något av en favorit hos honom. 

• Gurkan
    nnnn skrev 2011-08-16 08:59:03 följande:
    köttbullar visst, men mina kökskunskaper räcker inte till att göra egen korv.
    Man behöver ju kanske inte ge denniskorven som innehåller 24% kött men det finns grillkorv som i alla fall innehåller 50% vilket är ungefär lika mycket som i falukorv.
    Här har vi gett grillkorv med under sommaren som lata luncher.
    Och att någon gång ibland fuska med färdiga köttbullar har inget barn dött av!

• Gurkan

Något gott som sonen uppskattat med är att göra en vanlig vit sås och smaksätta med lite vitpeppar och senap, tärna i lite falukorv (den är ju redan tillagad så den behöver ju bara bli varm) och servera med pasta och ärtor.

• Egendomligt

Oj! Min son (11 månader) äter ofta korv, det är hans favoritmat :) Vi började med det för ett par månader sedan då han bara ville äta själv, för det var så bra plockmat. Han äter en skiva falukorv i tärningar, till en måltid. Då kokar jag den först.

Han äter ekologisk falukorv med 68 % kötthalt (har jag för mig).

• nnnn

Jag har varit väldigt feg med att låta henne smaka på mat, hon har äti kokt fisk, kyckling och kött, med lite grönsaker och potatis/ris/pasta till kryddat maten med basilika. Med jag känner att det blir så tråkigt, Behöver tips och ideer på vad jag kan ge henne så jag uppskattar verkligen era svar jätte mycket!

ingridienser jag användt hitils till det är

Tomatpure, ytterst lite
    basilika
    dill
    grönsaer som t.ex morötter ytterst lite lök, ärtor broccoli
    en svag kalops med två kryddpepparoch ett lageblad till en gansa stor sats med mat.

med jag vill jätte gärna ha fler ideer på vad jag kan ha i maten som smaksätter lite extra.

Svar på tråden Korv till 9 månaders?