• nnnn

Korv till 9 månaders?

På lappen från bvc står det att man ska vänta med korv till 1 års dagen, men har läst på nätet att flera gjort det tll sina 6-8 månaders.

När började ni ge barnen t.ex falu korv hot dogs eller mamma scan köttbullar?

Har även läst att man kan ge fiskbullar och bara mosa, är det tex fiskbullar i hummersås/dillsås man köper då?

Kom gärna med tips på bra ingridienser till matlagningen

• Svar på tråden Korv till 9 månaders?
  • nnnn

Så då kan jag tärna lite korv och köttbullar och ge henne?

Korvstroganof skulle det kunna fungera? med lite grädde,lök tomatpure serverat med ris?

• nnnn
    Lillave skrev 2011-08-15 21:44:25 följande:
    Gör hemmalagat istället! Skulle aldrig ge mitt lilla barn hot dogs el mamma scans
    köttbullar visst, men mina kökskunskaper räcker inte till att göra egen korv.
  • nnnn

Jag har varit väldigt feg med att låta henne smaka på mat, hon har äti kokt fisk, kyckling och kött, med lite grönsaker och potatis/ris/pasta till kryddat maten med basilika. Med jag känner att det blir så tråkigt, Behöver tips och ideer på vad jag kan ge henne så jag uppskattar verkligen era svar jätte mycket!

ingridienser jag användt hitils till det är

Tomatpure, ytterst lite
    basilika
    dill
    grönsaer som t.ex morötter ytterst lite lök, ärtor broccoli
    en svag kalops med två kryddpepparoch ett lageblad till en gansa stor sats med mat.

med jag vill jätte gärna ha fler ideer på vad jag kan ha i maten som smaksätter lite extra.

• nnnn
    Egendomligt skrev 2011-08-16 13:09:53 följande:
    Oj! Min son (11 månader) äter ofta korv, det är hans favoritmat :) Vi började med det för ett par månader sedan då han bara ville äta själv, för det var så bra plockmat. Han äter en skiva falukorv i tärningar, till en måltid. Då kokar jag den först.

Han äter ekologisk falukorv med 68 % kötthalt (har jag för mig).
    Jag ska defenitivt prova he henne den korven nästa vecka, ska kolla om jag hittar korv med lite högre kötthalt.
  • nnnn
    Gurkan skrev 2011-08-16 09:03:53 följande:
    Något gott som sonen uppskattat med är att göra en vanlig vit sås och smaksätta med lite vitpeppar och senap, tärna i lite falukorv (den är ju redan tillagad så den behöver ju bara bli varm) och servera med pasta och ärtor.

vilken senap har du användt eller spelar det ingen roll?
    Bra tips =)
  • nnnn
    HannaE skrev 2011-08-16 14:57:53 följande:
    Köttfärssås med massor av vitlök. Och ha gärna i litet finriven rotselleri. Äter min dotter i parti o minut.
    Har du i något mer än dom tre ingridienserna?
Svar på tråden Korv till 9 månaders?