• nnnn

Korv till 9 månaders?

På lappen från bvc står det att man ska vänta med korv till 1 års dagen, men har läst på nätet att flera gjort det tll sina 6-8 månaders.

När började ni ge barnen t.ex falu korv hot dogs eller mamma scan köttbullar?

Har även läst att man kan ge fiskbullar och bara mosa, är det tex fiskbullar i hummersås/dillsås man köper då?

Kom gärna med tips på bra ingridienser till matlagningen

• Svar på tråden Korv till 9 månaders?
  • nnnn
    Egendomligt skrev 2011-08-16 13:09:53 följande:
    Oj! Min son (11 månader) äter ofta korv, det är hans favoritmat :) Vi började med det för ett par månader sedan då han bara ville äta själv, för det var så bra plockmat. Han äter en skiva falukorv i tärningar, till en måltid. Då kokar jag den först.

Han äter ekologisk falukorv med 68 % kötthalt (har jag för mig).
    Jag ska defenitivt prova he henne den korven nästa vecka, ska kolla om jag hittar korv med lite högre kötthalt.
  • nnnn
    Gurkan skrev 2011-08-16 09:03:53 följande:
    Något gott som sonen uppskattat med är att göra en vanlig vit sås och smaksätta med lite vitpeppar och senap, tärna i lite falukorv (den är ju redan tillagad så den behöver ju bara bli varm) och servera med pasta och ärtor.

vilken senap har du användt eller spelar det ingen roll?
    Bra tips =)
  • Natulcien

Det finns ju korv och korv...
    Hemgjord korv eller lite "finare" korv med högt köttinnehåll (minst 80%) skulle man väl kunna ge någon gång. Men "vanlig" falukorv, grillkorv och köttbullar äter inte jag och min sambo själva ens, så det skulle jag inte ge sonen heller. Det är lite för mycket "skit" i sånt.

Här finns lite inspiration till bättre mat:

www.alternativbarnmat.se/index.php/recept/forsta-aret/storkok

• Gurkan
    nnnn skrev 2011-08-16 14:06:34 följande:
    vilken senap har du användt eller spelar det ingen roll?
    Bra tips =)
    jag har nog använt både "vanlig" och " grov och stark".
    Sonen tyckte mycket bättre om maten  när jag började krydda den och tillsätta lite smör och grädde.
    Använde både lök, purjolök, persilja, basilika, frysta kryddblandningen provencaliska örter ( eller hur det nu stavas), vitlök, currypulver, kokosmjölk, röd currypasta, vitpeppar.
    Du kan i stort sett använda vad som, börja bara lite försiktigt och öka sedan.

Vid tio månaders ålder åt lilleman samma sak som oss. Jag uteslöt det extra saltet och så saltade jag och sambon vår mat vid bordet. kött och spagetti klippte jag i mindre bitar och så har han fått tugga/mala på så gott det går.

Sen håller jag inte med itarille, vanlig falukorv behöver inte alls innehålla en massa skit. Scans falukorv innehåller två e-ämnen varav ett är askorbinsyra vilket är c-vitamin och det andra är natriumnitrit vilket är ett salt som tillsätts för att förhindra bakterietillväxt.
    Köttinnehållet är bara 58% men övriga ingredienser är inte så farliga de heller:
    vatten, fett från gris, potatismjöl, salt, lök, kryddor, antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250, rökarom. 

Vi ska inte vara för rädda för tillsatser heller. Det finns bra och det finns sämre.  
  • HannaE
    nnnn skrev 2011-08-16 14:04:50 följande:
    Jag har varit väldigt feg med att låta henne smaka på mat, hon har äti kokt fisk, kyckling och kött, med lite grönsaker och potatis/ris/pasta till kryddat maten med basilika. Med jag känner att det blir så tråkigt, Behöver tips och ideer på vad jag kan ge henne så jag uppskattar verkligen era svar jätte mycket!

ingridienser jag användt hitils till det är

Tomatpure, ytterst lite
    basilika
    dill
    grönsaer som t.ex morötter ytterst lite lök, ärtor broccoli
    en svag kalops med två kryddpepparoch ett lageblad till en gansa stor sats med mat.

med jag vill jätte gärna ha fler ideer på vad jag kan ha i maten som smaksätter lite extra.
    Köttfärssås med massor av vitlök. Och ha gärna i litet finriven rotselleri. Äter min dotter i parti o minut.
    Man lever så länge man lär.
  • Natulcien
    Gurkan skrev 2011-08-16 14:26:35 följande:
    Sen håller jag inte med itarille, vanlig falukorv behöver inte alls innehålla en massa skit. Scans falukorv innehåller två e-ämnen varav ett är askorbinsyra vilket är c-vitamin och det andra är natriumnitrit vilket är ett salt som tillsätts för att förhindra bakterietillväxt.
    Köttinnehållet är bara 58% men övriga ingredienser är inte så farliga de heller:
    vatten, fett från gris, potatismjöl, salt, lök, kryddor, antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250, rökarom. 
    Nej, man behöver inte hålla med! Glad
    Fast personligen tycker jag att det är ganska äckligt att äta en korv när man vet att bara halva korven är kött. En massa potatismjöl känns ju t.ex. inte så kul att trycka i sig... Och två E-ämnen är, trots allt två E-ämnen...
    Men, men...all gör ju som de vill. Glad
  • Gurkan
    Natulcien skrev 2011-08-16 14:58:24 följande:
    Nej, man behöver inte hålla med! Glad
    Fast personligen tycker jag att det är ganska äckligt att äta en korv när man vet att bara halva korven är kött. En massa potatismjöl känns ju t.ex. inte så kul att trycka i sig... Och två E-ämnen är, trots allt två E-ämnen...
    Men, men...all gör ju som de vill. Glad
    Potatismjöl och vatten skadar ingen och som sagt de två e-ämnena är inga farliga ämnen överhuvudtaget. 
  • Natulcien
    Gurkan skrev 2011-08-16 16:30:13 följande:
    Potatismjöl och vatten skadar ingen och som sagt de två e-ämnena är inga farliga ämnen överhuvudtaget. 
    Nej, jag har inte skrivit att det skadar, bara att jag inte vill ha det i min korv som utfyllnad. Jag vill ha mer kött i min korv om jag ska kunna kalla den riktig korv.
  • nnnn
    HannaE skrev 2011-08-16 14:57:53 följande:
    Köttfärssås med massor av vitlök. Och ha gärna i litet finriven rotselleri. Äter min dotter i parti o minut.
    Har du i något mer än dom tre ingridienserna?
  • Mumin80
    Gurkan skrev 2011-08-16 16:30:13 följande:
    Nja, nitrit är ju inte jättenyttigt, även om de bakterier som skulle växa i avsaknad av nitrit är betydligt farligare... Men just små barn vars njurar och annat inte är helt färdigutvecklade så kan ha svårt att hantera nitrit i större mängder. Men små mängder korv nu och då är ju ingen större fara.
  • Gurkan
    Mumin80 skrev 2011-08-16 17:24:53 följande:
    Nja, nitrit är ju inte jättenyttigt, även om de bakterier som skulle växa i avsaknad av nitrit är betydligt farligare... Men just små barn vars njurar och annat inte är helt färdigutvecklade så kan ha svårt att hantera nitrit i större mängder. Men små mängder korv nu och då är ju ingen större fara.
    Jag tänkte på vuxna när jag skrev meningen men det framgick ju så klart inte i mitt inlägg.
    Till barn under ett år ska man ju så klart vara lite försiktig med nitrit eftersom njurarna inte är färdigutvecklad men korv någon gång i veckan är absolut inte skadligt, i alla fall inte enligt det häfte jag fick från bvc utgivet av livsmedelsverket. 
  • HannaE
    nnnn skrev 2011-08-16 17:10:40 följande:
    Har du i något mer än dom tre ingridienserna?
    Javisst, mjukfräst lök och krossad tomat. Och ett litet hörn av en buljongtärning, för en liten aning salt behövs ju ändå. Jättegott, hela familjen äter detta med god aptit.
    Man lever så länge man lär.
Svar på tråden Korv till 9 månaders?