Inlägg från: Danitra |Visa alla inlägg
  • Danitra

Testpilot

Lady Namárië skrev 2011-08-25 08:37:02 följande:
    Åh, vilken rolig idé!

Vår 09:a skall precis börja på en förskola med uteprofil, och vi söker med ljus och lykta efter bra kläder som tål utomhuslek i alla väder. Jag hoppaspå bra tips i den här gruppen.
    Är din 09:a tillräckligt stor? Jag tänker att min skulle drunkna i en den minsta storleken?Tänker jag fel?
  • Danitra

Eftersom jag ska vara hemma på heltid med båda mina barn för första gången så vore det perfekt att ha ett litet projekt att hålla mig med samtidigt!

Sonen ska inte gå på dagis (han är fem år) så det får bli en massa utflykter till skogen, lekplatser och stan under hösten. Att då ha bra kläder känns som ett måste - ser fram emot att testa Åhlens! 

• Danitra
    Ronjah skrev 2011-08-25 12:00:57 följande:
    vill vill vill!!!

Men funderar lite över storlekar. Har en dotter på 3,8 år som är runt 104-107 cm dvs 110-116 i kläder.
    Har också en son på 5,7 år som vuxit ur 110, men 116 sitter bra just nu  känns som att 110-116 kan bli i minsta laget, men att 122-128 blir alldeles för stort...

Vad skulle ni valt för strl till pojken? 
    Jag valde 110 till sonen (5 år) för han är rätt kort men var osäker. SKulle gärna får lite mer information om hur kläderna är i storlekarna eftersom det kan skifta väldigt mycket mellan märkena!

Vi köpte en Didriksson-overall igår i 110 och den var STOR. 
  • Danitra
    tiptoe skrev 2011-08-25 15:44:04 följande:
    Har ni samma kvalitet på materialet på de mindre storlekarna? De flesta andra märken som jag kollat med har nämligen klarar nämligen vatten och vind sämre i den lägre storlekarna för att man räknar med att de barnen inte rör sig lika mycket ute som de större barnen.
    Jag har aldrig upplevt några problem med sonens kläder när han var yngre. Vilka märken har du provat?
  • Danitra
    Lady Namárië skrev 2011-08-27 15:46:38 följande:
    Menar du att spraya på impregnering själv? Det har jag aldrig gjort. Köper jag utekläder förväntar jag mig att de skall hålla utan att jag sprayar på en massa guck. 
    Samma här!
  • Danitra
    bengke skrev 2011-08-27 19:55:12 följande:
    Efter några tvättar så behöver i princip alla funktionsplagg impregnering, det är lite som  skoputs på läderskor. När vattnet slutar "pärla" sig på plagget är det dags att spreja.
    Med risk för att bli sedd som lat och ofräsch så tvättar jag nästan aldrig ytterplagg! Om dom bli skitiga så torkar jag av dom med fuktig trasa och sen tvättas dom efter att säsongen är slut innan dom hängs in i garderoben. Med tanke på hur barn växer hinner det därför inte bli många tvättar.
  • Danitra

Ja, när får man veta?

Behöver snart komplettera garderoben till sonen (med tanke på det "fina" höstvädret som är på väg) och det vore bra att veta vad som behöver köpas eller inte! 

Svar på tråden Testpilot