Inlägg från: BVC Sköterskan |Visa alla inlägg
  • BVC Sköterskan

Mat för 7-månadersbebis

Hej!

Det låter som att ni kommit igång bra och att hon går upp tillfredsställande i vikt, talar för att hon äter tillräckligt.

Min erfarenhet är att det är bra att fördela energiintaget under dagen med fem-sex mål. Det brukar vara bra att inte ha längre än 2,5-3 timmar mellan målen. Med denna struktur borde hon hålla sig mätt under natten, vilket däremot inte betyder att hon inte kommer vakna. Det hör, som du säkert redan vet, till utvecklingen ;)

Vid sju månader är det fortfarande många som är nöjda med amning/ersättning som mellis. Det kan dock ersättas med små smörgåsbitar, frukt/bär eller grönsakspureér till exempel (vilket ni delvis redan gjort). När det är aktuellt att byta ut mål, hänger till största del på vilket intresse barnet visar och hur mätt barnet blir av det ena eller andra.

Upplever du att hon är generellt nöjd under dagarna, räcker ersättningen förmodligen ett tag till. När hon närmar sig åtta månader kan det däremot vara dags att byta ut sista målet med ersättning. Dels för att få mer varierat näringsintag och dels för att få träna ännu mer på olika konsistenser (och smaker).

Med andra ord, är min uppfattning att sammansättningen och variationen i hennes kost är väl balanserad och jag tror inte att du behöver ersätta morgonamningen. Kom hellre igång tidigare med frukostgröten och kör sedan på med jämna intervaller (2,5-3 h).
    Fortsätt servera vatten efter varje måltid och utgå ifrån att hon reglerar sitt vätskeintag själv (så länge hon är frisk naturligtvis). Kom ihåg att barnmat generellt är mer vätskebaserad, vilket gör att de får i sig mer än man kan tro. Låt henne dricka ur en mugg, gärna med mjuk pip som brukar vara lättare i början. Du skall inte behöva skedmata henne. Ha tålamod, hon kommer snart på hur man gör!

Mvh Christine

Svar på tråden Mat för 7-månadersbebis