• LieNy

Hjälp! Ångest inför inskolning på förskola....

Hej,

För ca 1 år sedan fick vi en liten kille i V.27+5.
    Nu har han fyllt 1 år, men sitter inte helt själv, kryper inte, pratar ytterst lite och ska nu skolas in på dagis.
    Jag är förtvivlad! Tycker att man borde få dispens vid inskolning av prematura barn på förskola.
    Vår son har haft apnéer tom. April. Och detta har väl satt sina spår i mammahjärtat då han några gånger höll på att stryka med.
    Hur ska man nu kunna lämna över honom till personalen på förskolan och känna förtroende att de ser och hör ALLT. Tex vid vilan när de ligger ute i vagn... Hur skulle de kunna märka att han slutat andas innan det är för sent, när de har så många andra barn att se efter?
    Usch, jag har så många ångestladdade känslor inför hans inskolning i mitten på oktober att jag inte vet vart jag ska ta vägen. 
    Föräldrapenningsdagarn är slut, och egentligen har jag väl inget val...  Men kanske skönt att få ventilera med er andra prematurföräldrar som förstår min tankegång.       

• Svar på tråden Hjälp! Ångest inför inskolning på förskola....
  • LieNy

Tack alla för era svar!

Till saken hör att vi fick TFP tom. slutet på Okt 2010.
    Vilket innebär att jag har tom. sista oktober med de dagar jag blivit tilldelad, då jag varit tvungen
    att ta ut fullt sedan vi kom hem för att vi ska ha klarat oss rent ekonomiskt,

Min man har precis fått jobb (efter att ha varit arb.lös hela förra vintern) och kan inte ta ut de två månader han har rätt till, ej heller ge dem till mig,

Därför sitter vi nu i den sits vi gör.

Sonen har ductus och förträngning i lungartärsklaffen, men inget de kommer åtgärda för tillfället, då det går åt rätt håll, tack och lov.
    Men jag tror inte att detta ger oss ngn rätt att söka vårdbidrag då han inte räknas som tillräckligt sjuk... el?

Så jag antar att det bara är att släppa vår lille prins till förskolan och hoppas på att han klarar sig lika bra som de andra barnen, trots att han ligger så långt efter i motorik samt tillväxt.
    Funderar på om ett alternativ är att ta med gåstol, men har aldrig sett ngn sådan där tidigare...
    ngn som känner till om detta är okej, eller om de hellre föredrar att bära runt på honom?

Tack åter igen för era svar! :)      

• snooslove

Om du vill ha hemma sonen lite längre och ändå få pengar kan du ansöka om vårdnadsbidrag hos din kommun. det är inte krångligt jätte lätt, men du får ju bara 3000 i månaden. 

Jag fick aldrig veta detta så jag gick i två år utan de ! Min dotter ska börja på dagis i höst och hon är 3. :).. Jag hade rejäl ångest för att lämna henne på dagis så jag blev hemmafru men nu vill jag jobba och så har jag en mamma som går hemma som får skola in henne. Har fortfarande stor ångest :D..

Men som sagt vårdnadsbidrag kan du ta om du vill gå hemma några månader till :):.  

• Cocco
    LieNy skrev 2011-08-19 08:13:44 följande:
    Tack alla för era svar!

Till saken hör att vi fick TFP tom. slutet på Okt 2010.
    Vilket innebär att jag har tom. sista oktober med de dagar jag blivit tilldelad, då jag varit tvungen
    att ta ut fullt sedan vi kom hem för att vi ska ha klarat oss rent ekonomiskt,

Min man har precis fått jobb (efter att ha varit arb.lös hela förra vintern) och kan inte ta ut de två månader han har rätt till, ej heller ge dem till mig,

Därför sitter vi nu i den sits vi gör.

Sonen har ductus och förträngning i lungartärsklaffen, men inget de kommer åtgärda för tillfället, då det går åt rätt håll, tack och lov.
    Men jag tror inte att detta ger oss ngn rätt att söka vårdbidrag då han inte räknas som tillräckligt sjuk... el?

Så jag antar att det bara är att släppa vår lille prins till förskolan och hoppas på att han klarar sig lika bra som de andra barnen, trots att han ligger så långt efter i motorik samt tillväxt.
    Funderar på om ett alternativ är att ta med gåstol, men har aldrig sett ngn sådan där tidigare...
    ngn som känner till om detta är okej, eller om de hellre föredrar att bära runt på honom?

Tack åter igen för era svar! :)      
    Du kan alltid ansöka om vårdbidrag. Vi fick en 1/4 för funktionhindret+ infektionskänsligheten. Men det är ju inte några stora summor.
  • snooslove
    bdmc skrev 2011-08-19 19:53:17 följande:
    tyvärr har inte alla kommuner vårdnadsbidrag!
    Ne tyverr men det är ju värt att kolla upp!
  • LieNy

Vad är detta för vårdnadsbidrag ni pratar om?
    Har nog aldrig hört talas om detta?
    Vart ansöker man, och vad krävs för att få ersättning.

Vet inte om lilleman räknas som infektionskänslig fortf, eller om hans hjärtproblem är tillräckligt heller?

• bdmc

vårdnadsbidrag är något man ansöker om hos kommunen, dock inte alla kommunen som har det. men dom som har det är det till för dom som går hemma med sitt/sina barn och inte har dom i barnomsorg. får runt 3000kr i månaden. så inga stora summor.

vårdbidrag söker man hos försäkringskassan, om man har ett barn med ökat vårdbehov. man behöver ett läkarutlåtande. 

• LieNy
    bdmc skrev 2011-08-20 21:23:51 följande:
    vårdnadsbidrag är något man ansöker om hos kommunen, dock inte alla kommunen som har det. men dom som har det är det till för dom som går hemma med sitt/sina barn och inte har dom i barnomsorg. får runt 3000kr i månaden. så inga stora summor.

vårdbidrag söker man hos försäkringskassan, om man har ett barn med ökat vårdbehov. man behöver ett läkarutlåtande. 

Tack för info! :)
    Innebär detta vårdnadsbidrag att alla hemmavarande barn i förskoleålder hålls hemma, el är det endast
    för det barn man ansöker om?

vad kommer till vårdbidrag tror jag inte vi är berättigade till detta tyvärr.

• snooslove
    LieNy skrev 2011-08-21 08:12:10 följande:
    Tack för info! :)
    Innebär detta vårdnadsbidrag att alla hemmavarande barn i förskoleålder hålls hemma, el är det endast
    för det barn man ansöker om?

vad kommer till vårdbidrag tror jag inte vi är berättigade till detta tyvärr.
    Sök på vårdnadsbidrag på internet eller på din kommuns hemsida så kommer det upp massa information om det :)..
  • FamilyC

Om din son är efter både motoriskt och tillväxt så vänd dig till kommunen resurscentrum.

Vår dotter är nu 18 månader, hon föddes i vecka 33 med hjärnskador och är därför efter både motorisk och i tillväxt. Väger 7,3 och kan varken gå eller krypa och vi har blivit tilldelad en resurs för henne nu inför förskolestarten. Förskolan utser en resurs som har hand om henne dom dagarna hon är på förskolan.
    Vår dotters hjärnskador syns inte utanpå utan man tror bara att hon är 6-7 månader istället för 18 månader.

Lycka till!

Svar på tråden Hjälp! Ångest inför inskolning på förskola....