• LieNy

Hjälp! Ångest inför inskolning på förskola....

Hej,

För ca 1 år sedan fick vi en liten kille i V.27+5.
    Nu har han fyllt 1 år, men sitter inte helt själv, kryper inte, pratar ytterst lite och ska nu skolas in på dagis.
    Jag är förtvivlad! Tycker att man borde få dispens vid inskolning av prematura barn på förskola.
    Vår son har haft apnéer tom. April. Och detta har väl satt sina spår i mammahjärtat då han några gånger höll på att stryka med.
    Hur ska man nu kunna lämna över honom till personalen på förskolan och känna förtroende att de ser och hör ALLT. Tex vid vilan när de ligger ute i vagn... Hur skulle de kunna märka att han slutat andas innan det är för sent, när de har så många andra barn att se efter?
    Usch, jag har så många ångestladdade känslor inför hans inskolning i mitten på oktober att jag inte vet vart jag ska ta vägen. 
    Föräldrapenningsdagarn är slut, och egentligen har jag väl inget val...  Men kanske skönt att få ventilera med er andra prematurföräldrar som förstår min tankegång.       

• Svar på tråden Hjälp! Ångest inför inskolning på förskola....
  • Maria3
    Nalle Puh73 skrev 2011-08-18 18:56:29 följande:
    Men är man inte oftast kvar där fram till Bf datumet när man är födds så förtidigt?
    Nej. Min dotter blev utskriven då hon var 34+2.
  • klaramamma

Tyvärr kan inte alla snåla med föräldradagarna, vi gick back något otroligt på  vård av barn-dagarna och fick sedan ta ut full fp för att komma i kapp, sedan är det tyvärr så att man måste ta ut 5 dagar i veckan om man inte vill förlora SGIn, när barnet fyllt 1 år, oavsett om barnet kom alldeles för tidigt eller inte.
    Min lilla tjej kommer att börja förskolan vid ca 13-14 mån och vi kan bara hoppas hon kommit ikapp då, nu är hon snart 9 månader...
     Det som gör mig lugn med hennes start på förskolan är att hennes storasyster går på samma och jag har stort förtroende för personalen.

• bdmc

klaramamma: så tänker jag oxå. lillebror kommer ha storasyster på förskolan när han väl börjar.

• liji77
    LieK! Jag förstår verkligen din oro. Det är ju jätte viktigt att du tar upp dina funderingar med personalen, eller kanske ännu bättre med deras chef. Det kan mycket väl vara så att de kan tillsätta en extra personal för din lilla kille. Min son föddes i v 28. Han klarade sig väl tursamt nog. Vi skolade in honom på dagis när han var 1 år korr. Han kröp då och talet var inte så utvecklat. Men i hans fall så gick det jätte bra. Han kramade personalen på första inskolningsdagen och sedan varje dag så hade han inställningen "wow! spännande, vad finns bakom den hörnan?"

Det är självklart olika och jag förstår att i din sons fall så finns det mer att ta hänsyn till. I övrigt så blev inte min son nämnvärt mer förkyld än vad han tidigare varit. Det var också kul att se vad han fick göra för äventyr på dagiset.

Har du talat med läkare på Neo? De kanske rekomenderar dig att stanna hemma längre tid? Då kan de skriva intyg i alla fall för att det behövs extra personal på dagis. I vårt fall så fanns det inga hinder för sonen att börja på dagis och det kändes skönt att ha det i ryggen.     
  • IrisBlå
    LieNy skrev 2011-08-17 12:14:45 följande:

Hej,

För ca 1 år sedan fick vi en liten kille i V.27+5.
    Nu har han fyllt 1 år, men sitter inte helt själv, kryper inte, pratar ytterst lite och ska nu skolas in på dagis.
    Jag är förtvivlad! Tycker att man borde få dispens vid inskolning av prematura barn på förskola.
    Vår son har haft apnéer tom. April. Och detta har väl satt sina spår i mammahjärtat då han några gånger höll på att stryka med.
    Hur ska man nu kunna lämna över honom till personalen på förskolan och känna förtroende att de ser och hör ALLT. Tex vid vilan när de ligger ute i vagn... Hur skulle de kunna märka att han slutat andas innan det är för sent, när de har så många andra barn att se efter?
    Usch, jag har så många ångestladdade känslor inför hans inskolning i mitten på oktober att jag inte vet vart jag ska ta vägen. 
    Föräldrapenningsdagarn är slut, och egentligen har jag väl inget val...  Men kanske skönt att få ventilera med er andra prematurföräldrar som förstår min tankegång.       

Hej! Här är en orolig mamma till... Min kille föddes i v 29, han fyller snart 1 år men är långt efter motoriskt. Han sitter ganska bra om jag sitter bakom honom men tippar fortfarande åt sidan eller bakåt om jag inte är där och stöttar lite.
    Man undrar hur pass fort han kan "komma ikapp" och sitta stabilare och ev kunna krypa lite. Han börjar troligtvis dagis i januari men det känns inte helt okej...
  • karolinagrön

Jag fick en extra resurs till min dotter första året på förskolan. Vi gick på hab och det var sjukgymnasten som tog intiativet till extraresursen när hon fick höra att vi hade fått dagisplats.
    Det var väldigt skönt eftersom hon inte började gå fråns en bit efter 2-årsdagen. Hon var dessutom väldigt liten. Ca 3 kg och 1,5 år när hon började förskolan. f (26+6 och 494 g)

Kan ni kanske prata med någon kurator eller rektorn om extra resurs?

• knäppisen
    karolinagrön skrev 2011-09-25 18:05:39 följande:

Jag fick en extra resurs till min dotter första året på förskolan. Vi gick på hab och det var sjukgymnasten som tog intiativet till extraresursen när hon fick höra att vi hade fått dagisplats.
    Det var väldigt skönt eftersom hon inte började gå fråns en bit efter 2-årsdagen. Hon var dessutom väldigt liten. Ca 3 kg och 1,5 år när hon började förskolan. f (26+6 och 494 g)

Kan ni kanske prata med någon kurator eller rektorn om extra resurs?

shit, det var litet, 3 kg vid 1,5 års ålder. Har hon vuxit på sig sen dess eller är hon fortfarande liten ?
  • Cleary

I vissa kommuner finns sk familjestödjare, vilket är utbildade barnskötare som kommer hem till en antingen delar av eller hela dagen för att hjälpa till i jobbiga situationer. Jag har blivit beviljad en person på heltid, då jag har ett barn hemma som var prematurfödd (han är 13 mån korr) och har en till på väg. Eftersom den nya graviditeten är högrisk och jag behöver vila mycket, hjälper familjestödjaren mig att ta hand om min son (lyfter honom, går till lekparken etc).

Egentligen är ju min son "gammal nog" att gå på förskola, men jag förklarade för kommunen att vi inte vill att han ska börja under vinterhalvåret, pga alla förskylningar, magsjukor etc. Dels blir han själv rejält sjuk av en vanlig förkylning (han hade också apnéer, jag rekommenderar förresten respisense mobila andningslarm, en pytteliten dosa som man fäster i blöjkanten på magen), dels skulle han utgöra en smittorisk för mig och ev det ofödda barnet, om hon skulle födas inom snar framtid.

Nu är ju alla fall unika, och jag gissar att kommunen varit ganska generös i mitt fall. Men det kan ju vara värt att kolla. Om man blir beviljad är avgiften för tjänsten inte hög. Det är inkomstrelaterad, med en maxavgift på 1700kr/månad, i varje fall i Malmö kommun.

• emoni23

vi kom hem förra helgen och blev utskrivna min dotters bf datum är 26 oktober, jag kan inte vabba nu eftersom vi är utskrivna däremot om hon haft sond på sig skulle vi få hemsjukvård men nu får vi inte det utan vanlig bvc och hon väger bara 2 kg så visst kan jag tycka att man borde få extra dagar för prematurer om man inte kan vabba till bf.

när jag har haft mina dagar med henne kommer hon inte vara lika stor och välutvecklade som de andra i hennes ålder antar jag och därför bör man få extra dagar... 

• LieNy

Tack alla för era givande svar! :)

Har inte riktigt haft tiden att skriva här inne, då sonen åter igen haft dubbelsidig öroninflammation,
    Vi har nu varit på Öron-Näsa-Hals och fått remiss skickad till OP.
    Så den 27e ska vi infinna oss på hjärtultraljud och sedan narkosbedömning för att sen invänta operation inom två veckor om allt ser ut som det ska.

Lilleman har iaf gjort framsteg här hemma, då han nu ålar sig fram längs golven samt ställer sig upp själv.
    Men han ligger ju ändå inte i kapp den utveckling han ändå skulle befinna sig i om man säger så.

Ska på möte med barnomsorgschefen och specialpedagog nu här på morgonen, och hoppas på ett trevligt och humant bemötande.
    Vill ju att de ska bedömma Diaz efter de resurser han behöver, och inte gå efter ekonomin och de utgifter som skulle bli om han fick en extra resurs.
    Så om 1 vecka smäller det, då är det inskolning till 100% här hemma. Oavsett om vi vill el inte....

Bara hålla tummarna att allt blir kanon, och att vi får den hjälp vi behöver till honom.

Åter igen, tack för era inlägg och svar.
    Det värmer att känna att man inte är själv! :)                 

• lugna gatan

Våra sgi-dagar var oxå slut strax efter ettårsåldern och tyvärr hade vi inte haft möjlighet att spara. Men i och med att jag jobbar i vården på oregelbundna arbetstider, så löste vi det med att jag började jobba kvällar och helger på min tjänst. Då kom jag upp i ca en halvtid. Det gjorde att jag hade råd att ta resterande 40% föräldraledigt från min tjänst med lägstanivådagarna. Ett halvår och en semester senare var barnen 2 år och det var fortfarande lite nojigt att skola in dem, men kändes betydligt bättre.
    Nu vet jag ju inte om det går att lösa för dig att ev jobba deltid. Kan trösta med att när de väl börjat så avtar nojigheten med åren.
    Min största rädsla var alla bassilusker och infektionsrisken, var rent ut sagt livrädd. Förskolepersonalen kan ge airomir vi behov, så den biten löste sig. Första året var de nog sjuka minst en gång i månaden, men sedan det sista halvåret (de är nu 3½ år) så har de nog bara haft två förkylningar. Känns som det är något magiskt efter treårsdagen som gör att de håller sig friska. ;)
    Lycka till iallafall - kramkram

Svar på tråden Hjälp! Ångest inför inskolning på förskola....