Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Storkusinerna taskiga

Att din syster har rätt, vår egna gemensamma var lillplutten i kusinskaran (hans halvssyskon var betydligt äldre), inte fick vår lillplutt vara med när de stora gjorde saker tillsammans, visst kunde det vara sura miner, men det var inte deras ansvar att ta hand om vår lillplutt, utan vi föräldrar som skulle göra det.

Så ta hand om ditt eget barn och förvänta dig inte att kusinerna skall ta den biten, de är för sjutton bara barn och inte kusinpassare.

• sextiotalist
    Annica 786 skrev 2011-08-18 08:34:50 följande:

Jag anser inte att det är fråga om att "ta hand om". Hon är ju fyra år och kan gå, prata och äta själv! Hon vill ju bara få vara med på ett hörn i gemenskapen.

Vi träffar dem inte alltför ofta och mina andra systrar med barn träffar varandra mycket ofta, så de stora får mer än nog tid för varandra utan småkusinerna. (Jag har även en 1,5-åring, men hon är ju naturligtvis inte ännu så social.)

I mitt huvud borde barnen leka tillsammans och hjälpa varandra. Visst kan det vara bra om man avleder de yngsta emellanåt till att göra något annat och låta de stora vara för sig själva, men jag tycker ändå att barnen till största delen ska kunna leka tillsammans.

Är det ingen som tänker som jag?

Uppenbarligen inte.
    Fortfarande, det är inget som du skall lägga på dina syskonbarn.
    Du verkar se på dina syskonbarn som små 6-åringar som skall lära sig hur man leker tillsammans. De är stora nu, på väg in i tonåren, de "leker" inte längre, de umgås med varandra som större barn gör.
  • sextiotalist
    pamilya skrev 2011-08-18 08:39:02 följande:
    Kan ni inte "ordna" lekar som passar alla barnen när ni ses? Och sen även låta de stora barnen leka själva.

Jag vet hur mycket jag tröttnade på mina yngre syskon. Det är skönt att få leka på samma villkor ibland.
    Och få de äldre kusinerna att hitta på hur många anledningar som helst för att slippa vara hemma när moster kommer med kusinen och med påtvingade töntiga lekar.
    Det är snart tonåringar och i den åldern leker man inte på det sättet.
  • sextiotalist
    Annica 786 skrev 2011-08-18 08:46:45 följande:

Kanske fel av mig att kalla det "lek", men de brukar t.ex. dansa till Wii (Michael Jackson), rita, spela kubb, hoppa i studsmatta. De sitter inte och pratar som vi vuxna, vad jag kan se...

Men de är jämnåriga, de behöver inte ta något ansvar över någon annan (vilket de inte skall behöva göra). De skall inte behöva ta hand om en 4-åring. Nej, jag tycker fortfarande din syster har rätt, de skall inte behöva ta något ansvar över ditt barn, inte ens behöva lära ditt barn saker och ting, om de inte själva vill. Vill de inte, så kan det bli hur fel som helst om de påtvingas den biten.
  • sextiotalist
    k girl skrev 2011-08-18 12:10:58 följande:
    Men ni skulle inte ha någon som helst förståelse för att lillkusinen blev väldigt ledsen och sårad över att inte få vara med? Krav kan man givetvis inte ställa, men jag skulle inte heller vilja utsätta min son för att behöva känna sig utanför och inte få vara med - i alla fall så länge han reagerade negativt på det - så fort jag umgicks med mina syskon.
    Men man får väl hantera det. Visst hände det att vår dåvarande lilla plutt blev ledsen när storkusinerna inte ville vara med honom, men då förklarade jag att de var stora och gjorde saker som stora barn gör och det accepterade han.
    Vi skapade inte heller några förväntningar, utan om vi pratade om vad som fanns där och man kunde göra, så var det saker som inte krävde andras inblandning mer än oss föräldrar.
Svar på tråden Storkusinerna taskiga