Storkusinerna taskiga
Jag har en flicka som är 4 år och hon ser upp till sina båda tjejkusiner som är 10 resp 13 år. När min tjej var mindre, var det aldrig några problem när vi träffades, utan de äldre tjejerna tyckte om att umgås med henne och ta med henne i deras lek.
Nu verkar de ha tröttnat och hon bjuds inte in i leken som förut. Jag har fått höra från mina systrar att deras döttrar tycker att det är jobbigt när vi kommer över och när jag följer med min tjej till de andra för att få in henne i leken. Jag har själv (felaktigt tycker jag nu...) slutat att ta min tjej till stortjejerna.
Nu i sommar då vi umgåtts extra mycket, har det blivit så tydligt. Min tjej kan stå i strandkanten och vänta på att de andra ska vilja bada och när de väl gör det, så springer de bara förbi henne ut på djupare vatten. Självklart engagerar jag mig i min tjej och badar med henne och tar oss närmare de andra och skojar och leker vi med, men det kommer inte längre på deras initiativ.
I helgen blev det extra smärtsamt, då vi umgicks hos en annan släkting. Alla kusinerna (totalt 5 tjejer och killar) i ålder 10-13 spelade kubb och senare någon speciell kull med regler jag inte kände till. Min tjej bjöds inte in i kubbspelet, fastän jag tycker att hon skulle ha kunnat medverka på sina villkor utan att några poäng räknades. Vid kullen tog hon själv mod till sig och sprang fram till en av stortjejerna, men fick till svar att hon inte kunde vara med. Storgråtande kom hon till mig och sa att hon inte fick vara med och leka. Jag hade själv svårt att hålla tårarna borta och jag led med henne.
Efter den händelsen har jag spottat upp mig några pinnhål och insett att detta inte kan fortgå! Jag har tagit upp det med mina systrar lite kort på telefon och vi kommer snart att träffas för att diskutera hur vi ska ingripa. Problemet är att i alla fall min ena syster uttryckte på telefon att hon inte tycker att de stora ska behöva "ta hand om" min dotter. Hon utvecklade att hon menade att de inte skulle behöva hjälpa henne med t.ex. när hon skulle kasta i kubb och att förklara hur spelet går till. Det tyckte hon att jag skulle vara med och göra. De andra har ju så kul ihop och inte skulle de behöva hjälpa min dotter.
Nu undrar jag hur ni andra resonerar. Själv tycker jag att det är ett mycket taskigt resonemang av mina systrar! Det normala borde väl vara att barnen leker tillsammans och hjälper dem som behöver hjälp!? Inte tror jag att de stora barnen vill ha mig svansandes runt i deras lekar och det är ju kusinerna som min dotter vill leka med - inte mig!
Och varför är det så att de stora har förlorat intresset i min tjej? Är det för att hon inte är "bebis" längre och inte rolig på det sättet?
Vore tacksam för alla slags kommentarer, för att veta vad de flesta tycker och vad som borde vara normalt beteende.