Inlägg från: k girl |Visa alla inlägg
  • k girl

Storkusinerna taskiga

Jag håller inte med majoriteten.
    Min yngsta kusin är sex år yngre än mig och visst var det så att vi ville slippa henne ibland - men vi lekte också lekar som hon kunde vara med på. Jag tycker att man kan begära av en 11-12-13-åring att vara sjyst mot en lillkusin som förtvivlat gärna vill vara med i gemenskapen, om så bara för en liten stund. Men det är klart, den förhärskande "sköt dig själv och skit i andra"-mobbingmentaliteten är ju förhärskande, så hur skulle man någonsin kunna begära av en egogeneration att vara sjyst?

• k girl
    Idun skrev 2011-08-18 09:05:46 följande:
    Jag tycker att man kan jobba på att ens barn ska bli så inkluderande som möjligt. Det är en konst att kunna leka tillsammans och en ännu större blir konsten om åldrarna är så olika. 

Vi bor på en gård där det finns otroligt mycket barn i olika åldrar och jag kan bli tårögd när jag ser hur de större verkligen anstränger sig för att få de mindra barnen med i leken. Ofta gör de så att om de leker ex kurragömma så får ett mindre barn "gå dubbelt" med ett större tills de lärt sig lekens förutsättningar. Det här ger ju alla inblandade oerhört mycket tillbaka! Så visst kan man leka tillsammans över åldersgränserna- men det krävs stor kompetens från både stora och små. De här storkusineerna verkar dock inte ha det tänket- och kommer det inte från hjärtat så blir det ju ansträngt. Du Ts har all möjlighet att tänka annorlunda vad gäller hur du uppfostrar dina barn; att de ska inkludera alla- men du kommer kanske få en konflikt på halsen om du driver på detta med dina systrar.  
  • k girl
    mirre67 skrev 2011-08-18 09:59:46 följande:
    Vore kul om du kunde svara på mina frågor?! När du själv var 13, lekte du med 4-åringar då? Kommer du kräva av din dotter när hon är 13 att hon ska leka med barn som är 9 år yngre än hon själv? Sen undrar jag också varför du nödvändigt vill att de här stora tjejerna som är 6 och 9 år äldre än din dotter, ska ta sig an henne hela tiden? Bara för att de är kusiner, ska de inte tvingas ha med en 4-åring i det de gör.
    Jag vet inte om du uppfattade det, men visst lekte vi kusiner med varandra. Min kusin som är sju år äldre än mig satt ofta och spelade dataspel med mig. Hans lillasyster, jag och min syster och ytterligare en kusin var nio, sex, fem och fyra år äldre än vår yngsta kusin. Vi lekte/umgicks tillsammans.´Vi exkluderade i varje fall inte. Jag fattar faktiskt inte vad det skulle vara som är så svårt eller konstigt med det.

Det behöver liksom inte vara märkvärdigare än: "NN blir så ledsen när hon inte får vara med. Skulle ni kunna tänka er att göra någonting med henne en stund, så hon får känna sig delaktig, och så får ni vara ifred sen?" Att en nioåring inte skulle fatta varför är bland det dummaste jag har hört, nog förstår väl en nioåring konceptet att när A inte får vara med, blir A ledsen. Eller?  
  • k girl
    mirre67 skrev 2011-08-18 11:58:39 följande:
    Eh..har jag skrivit någonstans att en nioåring inte skulle fatta det eller vad?? Och de här tjejerna är ju 10 och 13. Jag tycker inte alls det är svårt att förstå att en 13-åring inte tycker det är speciellt kul att behöva leka med en 4-åring.
    Just det var inte riktat till dig, därav den längre radbrytningen.

På somliga - bland annat du - låter det som om det vore helt otänkbart att en 10- eller 13-åring vill leka med en 4-åring. Det är det jag protesterar mot. Helt otänkbart är det faktiskt inte. Och sen har jag ärligt talat jävligt svårt att förstå hur somliga personer som är så engagerade i trådar om uppfostran, regler och rutiner bara rycker på axlarna åt en sådan här grej. En trettonåring är långt ifrån färdiguppfostrad - och ibland måste man göra saker som inte är "speciellt kul", för att man bör tänka på andra och visa hänsyn.
  • k girl

Men ni skulle inte ha någon som helst förståelse för att lillkusinen blev väldigt ledsen och sårad över att inte få vara med? Krav kan man givetvis inte ställa, men jag skulle inte heller vilja utsätta min son för att behöva känna sig utanför och inte få vara med - i alla fall så länge han reagerade negativt på det - så fort jag umgicks med mina syskon.

• k girl
    Lindreas skrev 2011-08-18 12:24:46 följande:
    Jag förstår till fullo, och jag förstår att ts vill göra något. Men att tvinga de äldre barnen att bada på grunt vatten bara för att den lilla vill vara med tycker jag är helt fel väg att gå. Hitta på aktiviteter som gör att alla umgås på samma premisser, spela minigolf tillsammans, fotboll, ett spel som passar alla, kasta boll i vattnet, gör vad sjutton som helst, men jag tycker inte att man kan kräva att äldre barn ska behöva ha med sig ett litet barn i det DE gör. Hellre anpassa aktiviteterna i stället.

Jag tycker  att det är en väldigt stor skillnad mellan att kräva (vem har sagt någonting om det?) och att be de äldre kusinerna att tänka lite på sin yngre kusin i och för sig.
  • k girl

Jag uppfattade TS som att hon upplever situationen som ohållbar i längden, och att hon vill att någonting ska hända. Nu är ju det i och för sig ganska svårt om föräldrarna ifråga absolut inte tycker att deras barn ska behöva ta hand om sin lilla kusin.

Svar på tråden Storkusinerna taskiga