Inlägg från: Lindreas |Visa alla inlägg
  • Lindreas

Storkusinerna taskiga

Det är stor skillnad på en fyraåring och en tioåring! Jag tycker inte att de äldre kusinerna ska behöva göra avkall på sina intressen bara för din dotters skull. Självklart ska hon kunna vara med ibland, men det är sjukt jobbigt med föräldrar som ska tvinga ihop barn och kräver att andra barn ska anpassa sig hela tiden. Även om de äldre kusinerna är större så är de också fortfarande barn. Klart de vill bada på det djupare vattnet!

• Lindreas
    Annica 786 skrev 2011-08-18 09:19:19 följande:
    Jag vägrar utsätta min dotter för det utanförskapet, det ointresset från de älskade kusinerna! Så är det bara!
    Om mina systrar vidhåller sina ståndpunkter får umgänget hållas till ett minimum!

Det handlar verkligen inte om att jag inte kan eller vill ta hand om min dotter!
    Då är det ditt val. Du kan inte tvinga någon annan att vara intresserad av ditt barn. Leta upp kompisar i ditt barns ålder i stället för att kräva att kusinerna ska ändra på sig! Bara för att de råkar vara släkt så betyder inte det att de automatisk måste älska din dotter lika högt som du gör.
  • Lindreas
    Annica 786 skrev 2011-08-18 09:53:42 följande:
    BymBym, ja det vore tråkigt om de såg 4-åringen som boven i dramat. Det gäller att inte klampa fram och KRÄVA av barnen. Kanske lite förståelse kan räcka långt.

Det är föräldrarna jag kan tänka mig att gå lite hårt åt...
    Men varför ska du bråka med föräldrarna!? De kan inte heller tvinga sina barn att leka med din dotter, du kan be dem prata med sina ungar, men inte tvinga dem!
  • Lindreas
    Annica 786 skrev 2011-08-18 10:06:33 följande:

Mirre67, tyvärr har jag inte den erfarenheten. Jag har alltid varit den yngsta. När jag lekte med kompisar som hade småsyskon, så fick de vara med om de inte hade egna kompisar hemma. Men då var nog åldersskillnaden bara ca 2 år.

Du frågar varför de ska ta sig an henne HELA TIDEN. De äldre har mycket egen tid tillsammans, eftersom jag inte umgås lika mycket med mina systrar, som de gör med varandra. Det handlar alltså om en till två tillfällen i månaden.

Det är nödvändigt för att min dotter annars blir ledsen och känner sig utanför, naturligtvis!

Men de kanske vill ha egentid även om ditt barn är med? Jag skulle inte vilja träffa min syster om hon krävde att mina ungar skulle ta hand om hennes så snart vi sågs, oavsett hur ofta jag träffar andra. Det hör inte hit.
  • Lindreas
    k girl skrev 2011-08-18 12:10:58 följande:
    Men ni skulle inte ha någon som helst förståelse för att lillkusinen blev väldigt ledsen och sårad över att inte få vara med? Krav kan man givetvis inte ställa, men jag skulle inte heller vilja utsätta min son för att behöva känna sig utanför och inte få vara med - i alla fall så länge han reagerade negativt på det - så fort jag umgicks med mina syskon.
    Jag förstår till fullo, och jag förstår att ts vill göra något. Men att tvinga de äldre barnen att bada på grunt vatten bara för att den lilla vill vara med tycker jag är helt fel väg att gå. Hitta på aktiviteter som gör att alla umgås på samma premisser, spela minigolf tillsammans, fotboll, ett spel som passar alla, kasta boll i vattnet, gör vad sjutton som helst, men jag tycker inte att man kan kräva att äldre barn ska behöva ha med sig ett litet barn i det DE gör. Hellre anpassa aktiviteterna i stället.
  • Lindreas
    k girl skrev 2011-08-18 12:26:27 följande:
    Jag tycker  att det är en väldigt stor skillnad mellan att kräva (vem har sagt någonting om det?) och att be de äldre kusinerna att tänka lite på sin yngre kusin i och för sig.
    Jamen absolut, att be om det är naturligtvis inte samma sak som att kräva, vilket jag uppfattade på ts att hon var beredd att göra.
  • Lindreas
    Annica 786 skrev 2011-08-18 12:48:31 följande:

Idiblon: Visst leker jag med mina tjejer vid dessa tillfällen också. De kan vilja hoppa på studsmattan eller gunga, och jag hänger på. Men det är ju även så att 4-åringen tycker om sina storkusiner och gärna VILL umgås med dem.

Även om hon VILL umgås med dem så måste hon också acceptera och lära sig att det inte alltid går. Hur var det nu, får hon vara med ibland?
  • Lindreas
    Annica 786 skrev 2011-08-18 13:20:55 följande:
    Det har blivit mindre och mindre. På sluttampen faktiskt inte alls.
    Okej, men då tycker jag att du kanske till och med kan muta de äldre så de leker en stund med din dotter.
  • Lindreas
    Annica 786 skrev 2011-08-18 14:35:31 följande:
    Just det Haannab, allt med måtta liksom. En normal samvaro där ingen blir utfryst ur en viss grupp. Inte ignorerar jag någon annan när jag är borta och umgås någonstans.

Bonanza, inte vore det konstigt för mig att umgås med syrrornas barn vilken ålder de än är i. Varför hårddra allt till det yttersta? Inte vore det konstigt om tonåringar ibland vill prata med vuxna, fast kanske i mycket begränsad mängd.
    Och de äldre barnen kanske vill umgås med en fyraåring, fast i mycket begränsad mängd.
    Annica 786 skrev 2011-08-18 14:12:14 följande:
    Det tycker jag blir helt fel. Det är att säga: Okej, men dotter är pest, men leker ni med henne får ni en tjuga. Det blir ju verkligen att cementera att det skulle vara en enorm uppoffring att umgås med henne.
    För övrigt kanske de äldre barnen tycker just så. Och jag förstår att de tycker det är trist när ni kommer över och du försöker tvinga på dem ditt barn. Om jag spelar kubb på blodigt allvar så skulle jag bli galen om någon propsar på att deras unge ska vara med och förstöra.
Svar på tråden Storkusinerna taskiga