Inlägg från: mirre67 |Visa alla inlägg
  • mirre67

Storkusinerna taskiga

Jag förstår de här storkusinerna helt och fullt! De är 10 och 13 år och tycker såklart inte det är alls kul att behöva dras med en 4-åring. Du kan inte heller begära att de ska ta med din dotter i allt de gör, för det ska de inte behöva göra heller. När du själv var 13, hade du tyckt det var kul med en moster som prackade på dig sin 4-åriga dotter och mer eller mindre krävde att du skulle leka med henne så fort ni träffades? Jag håller med din syster helt och hållet här, du får helt enkelt ta hand om din dotter själv fortsättningsvis.

• mirre67
    Annica 786 skrev 2011-08-18 09:08:33 följande:
    Idun, jo det är nog klokt sagt att jag kan uppfostra mina barn till att vara generösa men kan inte tvinga någon annan att göra detsamma. Jag har själv tänkt att jag kan ju inte vägra att umgås med mina systrar, fastän det är lockande att dra argumentationen så långt i ilskan!
    Du har alltså ingen som helst förståelse för att de här tjejerna som är 6 och 9 år äldre än din dotter, inte tycker det är speciellt kul att behöva leka med henne så fort ni träffas? Lekte du själv med 4-åringar när du var 13? Kommer du att kräva av din dotter när hon är 13 att hon ska leka med barn som är 9 år yngre än hon själv? Det handlar inte om att uppfostra barn till att vara generösa, det är en helt naturlig grej att en tonåring inte tycker det är kul att tvingas underhålla en 4-åring.
  • mirre67
    Annica 786 skrev 2011-08-18 09:19:19 följande:
    Jag vägrar utsätta min dotter för det utanförskapet, det ointresset från de älskade kusinerna! Så är det bara!
    Om mina systrar vidhåller sina ståndpunkter får umgänget hållas till ett minimum!

Det handlar verkligen inte om att jag inte kan eller vill ta hand om min dotter!
    Ja det väljer du ju helt själv såklart. Jag förstår verkligen inte att du är så totalt oförstående inför att en tioåring och en trettonåring, en tonåring, inte tycker det är kul att tvingas dra på en fyraåring.
  • mirre67
    Annica 786 skrev 2011-08-18 09:53:42 följande:
    BymBym, ja det vore tråkigt om de såg 4-åringen som boven i dramat. Det gäller att inte klampa fram och KRÄVA av barnen. Kanske lite förståelse kan räcka långt.

Det är föräldrarna jag kan tänka mig att gå lite hårt åt...
    Vore kul om du kunde svara på mina frågor?! När du själv var 13, lekte du med 4-åringar då? Kommer du kräva av din dotter när hon är 13 att hon ska leka med barn som är 9 år yngre än hon själv? Sen undrar jag också varför du nödvändigt vill att de här stora tjejerna som är 6 och 9 år äldre än din dotter, ska ta sig an henne hela tiden? Bara för att de är kusiner, ska de inte tvingas ha med en 4-åring i det de gör.
  • mirre67
    k girl skrev 2011-08-18 10:58:31 följande:
    Jag vet inte om du uppfattade det, men visst lekte vi kusiner med varandra. Min kusin som är sju år äldre än mig satt ofta och spelade dataspel med mig. Hans lillasyster, jag och min syster och ytterligare en kusin var nio, sex, fem och fyra år äldre än vår yngsta kusin. Vi lekte/umgicks tillsammans.´Vi exkluderade i varje fall inte. Jag fattar faktiskt inte vad det skulle vara som är så svårt eller konstigt med det.

Det behöver liksom inte vara märkvärdigare än: "NN blir så ledsen när hon inte får vara med. Skulle ni kunna tänka er att göra någonting med henne en stund, så hon får känna sig delaktig, och så får ni vara ifred sen?" Att en nioåring inte skulle fatta varför är bland det dummaste jag har hört, nog förstår väl en nioåring konceptet att när A inte får vara med, blir A ledsen. Eller?  
    Eh..har jag skrivit någonstans att en nioåring inte skulle fatta det eller vad?? Och de här tjejerna är ju 10 och 13. Jag tycker inte alls det är svårt att förstå att en 13-åring inte tycker det är speciellt kul att behöva leka med en 4-åring.
  • mirre67
    k girl skrev 2011-08-18 12:04:46 följande:
    Just det var inte riktat till dig, därav den längre radbrytningen.

På somliga - bland annat du - låter det som om det vore helt otänkbart att en 10- eller 13-åring vill leka med en 4-åring. Det är det jag protesterar mot. Helt otänkbart är det faktiskt inte. Och sen har jag ärligt talat jävligt svårt att förstå hur somliga personer som är så engagerade i trådar om uppfostran, regler och rutiner bara rycker på axlarna åt en sådan här grej. En trettonåring är långt ifrån färdiguppfostrad - och ibland måste man göra saker som inte är "speciellt kul", för att man bör tänka på andra och visa hänsyn.
    Ok, sorry att jag inte fattad det. Nej jag menar inte att det är helt otänkbart, vad jag menar är att jag inte tycker det är så jättekonstigt faktiskt, om de inte tycker det är speciellt kul att mer eller mindre tvingas umgås med ett barn som är 6 resp 9 år yngre än de själva. Men visst en stund kan de ju ta sig an henne men sen tycker jag isåfall att 4-åringen och hennes mamma får acceptera att de inte vill ha henne med alltid, på allt de gör. Jag tycker inte det har så mycket med uppfostran att göra, barn med så stor åldersskillnad har ju som sagt inte särskilt mycket utbyte av varandra.
  • mirre67

Men alltså ts, vad är du vill egentligen? Du skriver bl a i din ts att de har bara sprungit förbi din dotter och ut på djupare vatten och badat där..Är det så konstigt tycker du?? De är 10 och 13, du kan inte kräva att de ska hålla sig till grunt vatten där din dotter kan bada, du måste ju förstå att det är flera år mellan dem. Det ligger ju på er föräldrars ansvar att t ex bada med dottern där hon kan det. Du skriver också att de här tjejerna har sagt att de tycker det är trist när du kommer med din dotter och följer henne till de andra och försöker få in henne i leken. Hur gör du då egentligen, går du bara in och liksom KRÄVER att din dotter ska vara med dem också eller kollar du om det är ok för dem att de tar sig an henne en stund? Du måste ju försöka förstå att så stora tjejer vill vara själva ibland och göra saker som passar dem bäst. Du kan inte bara komma inklampande och kräva att de ska sysselsätta din dotter bara för att de är kusiner. Det är som jag sagt flera gånger nu, 6 och 9 år mellan dem och inte det minsta konstigt att de inte tycker det är så kul att mer eller mindre bli påprackade ett såpass mycket yngre barn. Kan du inte försöka ta åt dig åtminstone en del av det din syster talat om och försöka ändra på saker och ting lite grann? Det är ju faktiskt inte bara de här stora tjejerna som ska anpassa sig efter din dotter hela tiden, hon måste också lära sig att förstå att hon är mycket yngre än dem och att de vill vara ifred ibland och göra saker som enbart passar dem.

• mirre67

Förresten, ts hur ofta träffas ni? Du skriver i din ts "när vi kommer över"..det låter nästan som att ni är där rätt ofta?? Eller har jag missuppfattat det?

• mirre67
    Annica 786 skrev 2011-08-18 15:10:05 följande:
    Nu är det så att jag bara lite försiktigt har börjat diskutera detta med mina systrar. Faktiskt bara med den ena kort på telefon då vi bestämde att vi behöver träffas. Jag går inte på som någon ångvält precis! Att sedan mina känslor är i uppror är en annan sak, och det är skönt att ventilera på ett forum.
    Men är det här egentligen något man behöver göra en sån stor sak av?? Min dotter är 19, hennes yngsta kusin är 9, alltså samma åldersskillnad som på din dotter och 13-åringen, jag eller kusinens mamma har inte någon gång krävt att min dotter ska leka med sin kusin mer än det hon själv har velat. Jag förstår faktiskt inte varför du är så fruktansvärt upprörd över det här.
  • mirre67
    Boza skrev 2011-08-18 16:14:46 följande:
    Hur ofta träffas barnen? Själv tycker jag att det är ordentligt ouppfostrat av kusinerna att vara såpass gamla och ändå inte har lärt sig visa hänsyn och empati. Jag hade skämts som förälder om mitt barn sagt till en yngre släkting eller barn i allmänhet att de inte får vara med och leka! Fast om det är så att ni träffas väldigt ofta så kanske man kan ha förståelse för att de äldre tjejerna vill vara lite för sig själva också... Är du som mamma också med i leken? För man kan ju inte förvänta sig att flickorna ensamma ska ta sig an ditt barn. Hur som helst så tycker jag allt att de kan bete sig lite mer moget och ta hand lite om Lillkusinen
    Så du ser inget konstigt i att en 10-åring och en 13-åring inte tycker det är särskilt kul att mer eller mindre tvingas leka med ett barn, 6 och 9 år yngre än dem själva? Det handlar inte om att de inte lärt sig visa hänsyn eller empati, det handlar om att det är för stor åldersskillnad. Man kan inte som ts, t ex kräva att de här större tjejerna ska bada på grunt vatten för att hennes dotter ska kunna vara med dem hela tiden.
Svar på tråden Storkusinerna taskiga