Inlägg från: Litenmalin |Visa alla inlägg
  • Litenmalin

Storkusinerna taskiga

Jag håller helt med Idun. Jag har fyra barn med stor spridning. De är också alla yngsta kusiner så de har periodvis varit de "jobbiga", men de har naturligtvis alltid fått vara med sina äldre kusiner när familjerna träffats. När sedan de stora kusinerna fick barn, så var det mina barns tur att bjuda igen. De fick engaggera sig i de yngre.

Jag tror att det finns ett stort värde i att kunna lära sig att umgås med många olika typer av människor och att även  i takt med stigande ålder, hålla tillbaka sina egna behov och sätt andras först. Jag tror att det kallas social kompetens:)

Sen måste det finnas en balans. Där får man som förälder till de yngsta barnen vara uppmärksam och se när de stora "fått nog", och ta de yngre barnen därifrån. Man bör även uttryckligen visa sin tacksamhet mot de äldre som tagit hand om de yngre.

Jag tror inte du kan göra så mycket mer än vad Idun föreslagit, dvs fostra dina egna barn till att bli toleranta och generösa. När dina syskonbarn låter din dotter vara med, så kan du passa på och berömma och tacka dem extra mycket, så blir de kanske dels uppmärksammade på att det betyder mycket för dig och din dotter, dels positivt förstärkta, dvs chansen ökar att de vill göra det igen.

Lycka till
    M

• Litenmalin

Social kompetens kan visst läras in. Det är det som kallas uppfostran. Varför tror du så många skolor har "livskunskap" och liknande på schemat? Det handlar om att utveckla sin empati, se andras behov och känslor, känna igen sina egna behov och känslor, hur man är en bra kompis etc. etc.
    M

Svar på tråden Storkusinerna taskiga