Inlägg från: haannab |Visa alla inlägg
  • haannab

Storkusinerna taskiga

Jag orkar inte läsa alla sidor med kommentarer. Jag kan förstå både sidor och det borde ju gå att kompromissa? Kan ni inte organisera lekar som alla kan vara med på och när ni gjort dom kan kusinerna leka själva? Eller kan ni ta med en kompis till din dotter som är jämngammal? Obestämd

• haannab
    Annica 786 skrev 2011-08-18 12:45:26 följande:
    Idiblon: jag har inte ställt några som helst krav på storkusinerna! Jag har börja känt att situationen är ohållbar för min dotter när vi träffas, därför har jag börjat att ta upp saken med mina systrar. Vi kommer att träffas för att komma fram till något som funkar.

Att jag sedan kan känna mig arg och ledsen och ventilera på FL är en annan sak.

Hannab: Jag är osäker på om organiserade lekar från mig eller någon annan vuxen är rätt väg att gå. Det verkar lite krystat, då vi tidigare inte har lekt med barnen på det sättet. Men jag kan mycket väl tänka mig att dra igång nåt med mina tjejer och lite försiktigt bjuda in de andra.

Jag måste också säga till alla som svarat att det har varit väldigt intressant och lärorikt för mig att läsa i tråden. Jag ser att mina systrars första reaktion inte är ovanlig och jag har även fått inblick i hur det funkar i andra familjer.

Förhoppningsvis kan det komma något bra från att vi pratar.

Tack Konichiwa girl för att du höll ställningarna under min lunch!
    Jag har bara killar till kusiner. När vi var mycket yngre och alla hängde på landet så fick mina kusiner anordna skattjakter, "spökjakter", femkamper och liknande till mig och mina systrar/kompisar. Då kunde det gärna få vara en liten present i slutet på leken, typ ett foliepapper med några chips i. Kusinerna tyckte det var skitkul att anordna och vi tyckte det var jättekul att få vara med och leka. Och det sköttes liksom utan vuxnas inblandning. Det kanske bara kan vara ett sätt att visa dom att det är kul att vara med varandra?

Det andra förslaget, att ta med en kompis till din lilla tjej kanske inte fungerar? Vi fick alltid ta med oss kompisar.
  • haannab
    Bonanza skrev 2011-08-18 14:12:19 följande:
    Undrar ifall TS skulle uppskatta ifall hennes systrar, när kusinerna är sådär 16-17 år, menar att TS ska umgås med kusinerna hela tiden och anpassa alla vuxensamtal/aktiviteter efter tonåringarna. För de "vill ju vara med de större".
    Fast det handlar ju inte om "hela tiden" utan att man kan ha viss tid bara tonåringar och viss tid när dom umgås med alla kusiner. När min släkt ses så umgås vi vuxna längre stunder med tonåringar och tex spelar kort och monopol eller vad som helst och anpassar aktiviteter efter dom som är yngre. Sen har dom vuxna "sin tid" också.
  • haannab
    Bonanza skrev 2011-08-18 14:27:19 följande:
    I hennes TS framgår det klart och tydligt att hon anser att de större barnen ska bada med hennes dotter, spela kubb med hennes dotter, leka kull med hennes dotter osv osv osv.

Ja, jag tycker att man kan be de större barnen att leka lite med dottern, men då pratar vi om någon halvtimme eller så. De är stora, de har sommarlov, de måste få leka på sina villkor utan att anpassa sig efter en fyraåring.

En fyraåring är extremt mycket yngre. I såna fall är det ju de vuxna som får leka kull, kus eller bada med det yngsta barnet.

Jag förstår inte HUR ts kan tycka att det är mer kusinernas ansvar än de vuxnas?
    Jag förstår det också. Såklart det inte är kusinernas ansvar men som det låter på TS nu så vill dom inte vara med TS dotter alls och det blir ju lite konstigt. Så jag försöker ge TS förslag på hur man kan få dom att vilja vara med varandra i stunder iaf. Då måste ju båda sidor bjuda till lite. Att TS dotter kan få vara med och kasta en kubb kan ju inte vara så svårt? Om jag var TS skulle jag köra igång ett kubbspel själv med min dotter och locka in de stora kusinerna att vilja vara med. Alla tycker väl det är kul när alla är med? Så är det iaf i min familj. Sen kan tonåringarna gå iväg och ha sin tid också såklart, det fattar ju jag med.
  • haannab

Jag tror att både din dotter och kusinerna tycker det är kul om du är med på det ni gör också. Tjejer i den åldern (10 år) tycker ju det är kul med vuxna också som kommer ner till deras nivå lite. Då kan du och din dotter vara ett "team" och tillsammans blir ni roligare att umgås med, kusinerna känner inte att dom har ansvar för fyraåringen eftersom du är med och din dotter får vara med.

• haannab
    idiblon skrev 2011-08-18 15:34:43 följande:
    Jag hoppas dina systrar har översikt med ditt extremt känsliga och onödiga behov av att prata ut om ett "icke"-ämne där du dessutom har fel. Om du nu inte tar vettet till fånga och inser att det inte finns något att prata om, alltså. Men det ska man väl inte hoppas, med tanke på hur det gått hittills i tråden.
    Hur kan det vara ett "ickeämne" att man känner att ens dotter är utanför när man umgås med kusinerna....?
  • haannab

Vi har uppenbarligen läst in så olika saker i TS. I min släkt så är det självklart att man umgås tillsammans när man ses och man umgås i olika åldrar och alla bjuder till. Så jag tänkte att TS kanske ville ha tips på hur det skulle bli mer så och hur hon skulle kunna hjälpa sin dotter att känna sig mer "med". Jag skulle också tycka det vore trist om min son uteslöts hela tiden och han var ledsen på släktträffar. Då hade jag inte haft problem med att prata med min syrra om hur vi ska ändra det, samma sak om mina systrar hade barn och dom blev uteslutna, då hade vi kanske pratat om hur vi skulle få dom att vilja umgås i stunder iaf? Sen ska det ju finnas utrymme för att alla ska få sin tid också såklart och dessa kusiner ska ju inte ha något ansvar för fyraåringen.

Men enligt er så är TS alldeles för mycket på och kräver alldeles för mycket, det kanske är så. Jag har inte gått igenom och läst alla inlägg i tråden.

Svar på tråden Storkusinerna taskiga