Inlägg från: idiblon |Visa alla inlägg
  • idiblon

Storkusinerna taskiga

Nej men snälla ts, vad håller du på med? Hur intressant är det för 10 och 13-åringar att vara barnvakter till ditt barn? Leka tillsammans? Alltså för fan, det får ju vara på deras villkor, det är inte nån jävla välgörenhet de ska hålla på med. Nån gång ibland får man ju såklart visa hänsyn för andra omkring, men du förutsätter att man ska tycka det är kul också?

Skärp dig.

Jag tror inte ointresset ligger i barnet i sig, utan att de känner orimliga rent störda krav från dig, ts.

• idiblon
    Annica 786 skrev 2011-08-18 08:46:45 följande:

Kanske fel av mig att kalla det "lek", men de brukar t.ex. dansa till Wii (Michael Jackson), rita, spela kubb, hoppa i studsmatta. De sitter inte och pratar som vi vuxna, vad jag kan se...

Då får ju ni vuxna ta och leka med ditt barn. Varför ska vuxna slippa medan större barn ska behöva?
  • idiblon
    Annica 786 skrev 2011-08-18 12:45:26 följande:
    Idiblon: jag har inte ställt några som helst krav på storkusinerna! Jag har börja känt att situationen är ohållbar för min dotter när vi träffas, därför har jag börjat att ta upp saken med mina systrar. Vi kommer att träffas för att komma fram till något som funkar.

Att jag sedan kan känna mig arg och ledsen och ventilera på FL är en annan sak.

Hannab: Jag är osäker på om organiserade lekar från mig eller någon annan vuxen är rätt väg att gå. Det verkar lite krystat, då vi tidigare inte har lekt med barnen på det sättet. Men jag kan mycket väl tänka mig att dra igång nåt med mina tjejer och lite försiktigt bjuda in de andra.

Jag måste också säga till alla som svarat att det har varit väldigt intressant och lärorikt för mig att läsa i tråden. Jag ser att mina systrars första reaktion inte är ovanlig och jag har även fått inblick i hur det funkar i andra familjer.

Förhoppningsvis kan det komma något bra från att vi pratar.

Tack Konichiwa girl för att du höll ställningarna under min lunch!
    Fast jo, du har ställt krav på dem, även om det varit omedvetet. Lycka till.
  • idiblon
    Annica 786 skrev 2011-08-18 12:48:31 följande:

Idiblon: Visst leker jag med mina tjejer vid dessa tillfällen också. De kan vilja hoppa på studsmattan eller gunga, och jag hänger på. Men det är ju även så att 4-åringen tycker om sina storkusiner och gärna VILL umgås med dem.

Ja, men man måste ju förstå att det kan bli en ordentlig börda för de större att varenda gång tvingas sänka nivån på leken och vara pedagoger.
  • idiblon
    Bonanza skrev 2011-08-18 14:46:24 följande:
    Jag vill inte missförstå, men du har uttryckt dig väldigt mycket som att kusinerna har ansvar för ditt barn.

Att bjuda in till ett kubbspel där alla är med är ju en ypperlig lösning. Eller att gå och bada allihop och då låta det uppstå naturliga leksituationer där alla är delaktiga. Varför är det så viktigt för dig att initiativet kommer ifrån de större barnen? Det är ju inte märkligt att de hellre simmar på det djupa än stannar vid knädjupt vatten?

Din dotter har inte blivit utestängd, hon har förklarliga skäl inte kunnat delta på deras nivå och då har hon inte kunnat vara med. Det i sig kan vara jättetråkigt, men du framställer dina syskonbarn som elaka okänsliga barn, när det handlar om att de är alldeles för stora för att ha något nöje av att leka med din dotter som är mycket liten.

Jag tror att problemet med dina systrar är att de har tolkat dig som jag gör. Dina syskonbarn har verkligen noll ansvar för att leka med din dotter. De ska inte vara elaka eller frysa ut henne, men de har heller inget ansvar för att vara barnvakt. Om du däremot tillsammans med dem för en diskussion och tillsammans med de andra vuxna hjälps åt för att skapa lekar som passar alla är det en annan sak.

I exemplet med kubb: du tycker att hon kan få vara med och kasta lite. För de större barnen är denna kubbmatch kanske något de har pratat om under dagen och nu ska "de andra" få stryk. En fyraåring som kastar pinnar lite hej vilt tar dels pinnarna för någon annan, dels gör det att själva matchen med allt som hör till förvandlas till en barnlek, enbart för din dotters skull.

Det exempel som du fått, att du tillsammans med vuxna sedan startar en kubbmatch är en annan sak. Då kan din dotter likväl som de större barnen vara med.
    Jag håller verkligen med dig.
    Annica 786 skrev 2011-08-18 15:10:05 följande:
    Nu är det så att jag bara lite försiktigt har börjat diskutera detta med mina systrar. Faktiskt bara med den ena kort på telefon då vi bestämde att vi behöver träffas. Jag går inte på som någon ångvält precis! Att sedan mina känslor är i uppror är en annan sak, och det är skönt att ventilera på ett forum.
    Ärligt talat, vad håller du på med? Vad är det som är så svårt att förstå?
  • idiblon
    Annica 786 skrev 2011-08-18 15:27:25 följande:
    Idiblon: Vad jag håller på med? Jag förstår mycket väl vad du skriver, men behöver för den sakens skull inte tycka att du har rätt. Som sagt ventilerar jag mina känslor på forumet och försöker förbereda mig mentalt inför en diskussion med mina systrar i ett för mig svårt och känsligt ämne.

Om du nu tycker att jag inte har rätt att komma med några krav eller önskemål på någon annan, det är din åsikt.
    Jag hoppas dina systrar har översikt med ditt extremt känsliga och onödiga behov av att prata ut om ett "icke"-ämne där du dessutom har fel. Om du nu inte tar vettet till fånga och inser att det inte finns något att prata om, alltså. Men det ska man väl inte hoppas, med tanke på hur det gått hittills i tråden.
  • idiblon
    Annica 786 skrev 2011-08-18 15:36:33 följande:
    Du är rolig du Idiblon. Så personligt engagerad!
    Tack och hej för mig!
    Ja, tråden ligger ju fortfarande under "Uppfostran" så jag får ju ta för givet att den är på allvar.
  • idiblon
    haannab skrev 2011-08-18 15:38:47 följande:
    Hur kan det vara ett "ickeämne" att man känner att ens dotter är utanför när man umgås med kusinerna....?
    För att det är det. För att ts beskriver det som hon gör. För att det görs en höna av en fjäder och för att de äldre barnen förmodligen uppfattar ts på samma sätt som flera av oss här gör. För att problemet läggs på dessa barn, när ts tycks vara det största problemet och totalt sakna självinsikt i hur det är hon som påverkar andra till att reagera som hon gör. Så om vi nu för sakens skull ska kalla det för ett problem då - så hoppas jag att ts systrar har förmåga att nå fram till ts så att hon själv ser vad det är hon utstrålar som gör att det blir så fruktansvärt tråkigt att som 10 eller 13-åring ta initiativ till at leka med hennes 4-åring, så att ts kan ändra på det.
  • idiblon
    mirre67 skrev 2011-08-18 15:49:13 följande:
    Men är det här egentligen något man behöver göra en sån stor sak av?? Min dotter är 19, hennes yngsta kusin är 9, alltså samma åldersskillnad som på din dotter och 13-åringen, jag eller kusinens mamma har inte någon gång krävt att min dotter ska leka med sin kusin mer än det hon själv har velat. Jag förstår faktiskt inte varför du är så fruktansvärt upprörd över det här.
    Inte jag heller. Jag tycker rent ut sagt att det är urlöjligt. Dessutom förstår jag dessa äldre barns brist på intresse och initiativförmåga, när det helt uppenbarligen har blivit ett KRAV istället för ett nöje att faktiskt leka med detta yngre barn kortare eller längre stunder. Om initiativ tas, ja då är man fast med det yngre barnet länge, och det känns ju som att det totalt kväver nöjet. Då undviker man det hellre.
  • idiblon
    haannab skrev 2011-08-18 16:00:47 följande:
    Vi har uppenbarligen läst in så olika saker i TS. I min släkt så är det självklart att man umgås tillsammans när man ses och man umgås i olika åldrar och alla bjuder till. Så jag tänkte att TS kanske ville ha tips på hur det skulle bli mer så och hur hon skulle kunna hjälpa sin dotter att känna sig mer "med". Jag skulle också tycka det vore trist om min son uteslöts hela tiden och han var ledsen på släktträffar. Då hade jag inte haft problem med att prata med min syrra om hur vi ska ändra det, samma sak om mina systrar hade barn och dom blev uteslutna, då hade vi kanske pratat om hur vi skulle få dom att vilja umgås i stunder iaf? Sen ska det ju finnas utrymme för att alla ska få sin tid också såklart och dessa kusiner ska ju inte ha något ansvar för fyraåringen.

Men enligt er så är TS alldeles för mycket på och kräver alldeles för mycket, det kanske är så. Jag har inte gått igenom och läst alla inlägg i tråden.
    Enligt mig och en del fler av oss ligger största delen av problemet hos ts och hennes förhållningssätt och det är förmodligen hon som sätter käppar i hjulet genom att "kräva" att dottern får umgås med de större - och att de ska GILLA läget. Det är förmodligen det som gör att ingen vill leka med barnet, för att det är så icke kravlöst det kan bli - vilket förstör allt nöje.
Svar på tråden Storkusinerna taskiga