Bonanza skrev 2011-08-18 14:46:24 följande:
Jag vill inte missförstå, men du har uttryckt dig väldigt mycket som att kusinerna har ansvar för ditt barn.
Att bjuda in till ett kubbspel där alla är med är ju en ypperlig lösning. Eller att gå och bada allihop och då låta det uppstå naturliga leksituationer där alla är delaktiga. Varför är det så viktigt för dig att initiativet kommer ifrån de större barnen? Det är ju inte märkligt att de hellre simmar på det djupa än stannar vid knädjupt vatten?
Din dotter har inte blivit utestängd, hon har förklarliga skäl inte kunnat delta på deras nivå och då har hon inte kunnat vara med. Det i sig kan vara jättetråkigt, men du framställer dina syskonbarn som elaka okänsliga barn, när det handlar om att de är alldeles för stora för att ha något nöje av att leka med din dotter som är mycket liten.
Jag tror att problemet med dina systrar är att de har tolkat dig som jag gör. Dina syskonbarn har verkligen noll ansvar för att leka med din dotter. De ska inte vara elaka eller frysa ut henne, men de har heller inget ansvar för att vara barnvakt. Om du däremot tillsammans med dem för en diskussion och tillsammans med de andra vuxna hjälps åt för att skapa lekar som passar alla är det en annan sak.
I exemplet med kubb: du tycker att hon kan få vara med och kasta lite. För de större barnen är denna kubbmatch kanske något de har pratat om under dagen och nu ska "de andra" få stryk. En fyraåring som kastar pinnar lite hej vilt tar dels pinnarna för någon annan, dels gör det att själva matchen med allt som hör till förvandlas till en barnlek, enbart för din dotters skull.
Det exempel som du fått, att du tillsammans med vuxna sedan startar en kubbmatch är en annan sak. Då kan din dotter likväl som de större barnen vara med.
Jag håller verkligen med dig.
Annica 786 skrev 2011-08-18 15:10:05 följande:
Nu är det så att jag bara lite försiktigt har börjat diskutera detta med mina systrar. Faktiskt bara med den ena kort på telefon då vi bestämde att vi behöver träffas. Jag går inte på som någon ångvält precis! Att sedan mina känslor är i uppror är en annan sak, och det är skönt att ventilera på ett forum.
Ärligt talat, vad håller du på med? Vad är det som är så svårt att förstå?