Inlägg från: Annica 786 |Visa alla inlägg
  • Annica 786

Storkusinerna taskiga

Mirre67, tyvärr har jag inte den erfarenheten. Jag har alltid varit den yngsta. När jag lekte med kompisar som hade småsyskon, så fick de vara med om de inte hade egna kompisar hemma. Men då var nog åldersskillnaden bara ca 2 år.

Du frågar varför de ska ta sig an henne HELA TIDEN. De äldre har mycket egen tid tillsammans, eftersom jag inte umgås lika mycket med mina systrar, som de gör med varandra. Det handlar alltså om en till två tillfällen i månaden.

Det är nödvändigt för att min dotter annars blir ledsen och känner sig utanför, naturligtvis!

• Annica 786

Mirre67, och ja, jag kommer att kräva av min dotter att inkludera och att vara generös!

Och ja, de är kusiner - de är familj. I en familj/släkt tar man hand om varann!

• Annica 786

Idiblon: jag har inte ställt några som helst krav på storkusinerna! Jag har börja känt att situationen är ohållbar för min dotter när vi träffas, därför har jag börjat att ta upp saken med mina systrar. Vi kommer att träffas för att komma fram till något som funkar.

Att jag sedan kan känna mig arg och ledsen och ventilera på FL är en annan sak.

Hannab: Jag är osäker på om organiserade lekar från mig eller någon annan vuxen är rätt väg att gå. Det verkar lite krystat, då vi tidigare inte har lekt med barnen på det sättet. Men jag kan mycket väl tänka mig att dra igång nåt med mina tjejer och lite försiktigt bjuda in de andra.

Jag måste också säga till alla som svarat att det har varit väldigt intressant och lärorikt för mig att läsa i tråden. Jag ser att mina systrars första reaktion inte är ovanlig och jag har även fått inblick i hur det funkar i andra familjer.

Förhoppningsvis kan det komma något bra från att vi pratar.

Tack Konichiwa girl för att du höll ställningarna under min lunch!

• Annica 786

Idiblon: Visst leker jag med mina tjejer vid dessa tillfällen också. De kan vilja hoppa på studsmattan eller gunga, och jag hänger på. Men det är ju även så att 4-åringen tycker om sina storkusiner och gärna VILL umgås med dem.

• Annica 786
    Lindreas skrev 2011-08-18 12:56:30 följande:
    Även om hon VILL umgås med dem så måste hon också acceptera och lära sig att det inte alltid går. Hur var det nu, får hon vara med ibland?

Det har blivit mindre och mindre. På sluttampen faktiskt inte alls.
  • Annica 786
    Fruarna Svensson skrev 2011-08-18 13:21:22 följande:
    Det är samma som gäller för alla, vi vuxna kan inte ignorera vissa när man träffas i släkten utan man pratar med alla. De stora barnen blir inte ignorerade av de vuxna, så de ska inte heller ignorera din dotter. Alla ska vara med.

Toppenargument! Tack! Jag har känt det men inte kunna uttrycka det så väl. Jag tar det med mig.
  • Annica 786
    Lindreas skrev 2011-08-18 13:24:22 följande:
    Okej, men då tycker jag att du kanske till och med kan muta de äldre så de leker en stund med din dotter.

Det tycker jag blir helt fel. Det är att säga: Okej, men dotter är pest, men leker ni med henne får ni en tjuga. Det blir ju verkligen att cementera att det skulle vara en enorm uppoffring att umgås med henne.
  • Annica 786

Just det Haannab, allt med måtta liksom. En normal samvaro där ingen blir utfryst ur en viss grupp. Inte ignorerar jag någon annan när jag är borta och umgås någonstans.

Bonanza, inte vore det konstigt för mig att umgås med syrrornas barn vilken ålder de än är i. Varför hårddra allt till det yttersta? Inte vore det konstigt om tonåringar ibland vill prata med vuxna, fast kanske i mycket begränsad mängd.

• Annica 786
    Bonanza skrev 2011-08-18 14:27:19 följande:
    I hennes TS framgår det klart och tydligt att hon anser att de större barnen ska bada med hennes dotter, spela kubb med hennes dotter, leka kull med hennes dotter osv osv osv.

Vill man missförstå, så kan man alltid göra det. Men vad är meningen att ge sig in i en diskussion med den intentionen? Jag beskrev i min TS hur min dotter hade blivit utestängd från aktivitet efter aktivitet. Säkerligen hade hon nöjt lekt med sin lillasyster om hon hade fått vara med på kubben först.
  • Annica 786
    mirre67 skrev 2011-08-18 14:54:22 följande:
    Men alltså ts, vad är du vill egentligen? Du skriver bl a i din ts att de har bara sprungit förbi din dotter och ut på djupare vatten och badat där..Är det så konstigt tycker du?? De är 10 och 13, du kan inte kräva att de ska hålla sig till grunt vatten där din dotter kan bada, du måste ju förstå att det är flera år mellan dem. Det ligger ju på er föräldrars ansvar att t ex bada med dottern där hon kan det. Du skriver också att de här tjejerna har sagt att de tycker det är trist när du kommer med din dotter och följer henne till de andra och försöker få in henne i leken. Hur gör du då egentligen, går du bara in och liksom KRÄVER att din dotter ska vara med dem också eller kollar du om det är ok för dem att de tar sig an henne en stund? Du måste ju försöka förstå att så stora tjejer vill vara själva ibland och göra saker som passar dem bäst. Du kan inte bara komma inklampande och kräva att de ska sysselsätta din dotter bara för att de är kusiner. Det är som jag sagt flera gånger nu, 6 och 9 år mellan dem och inte det minsta konstigt att de inte tycker det är så kul att mer eller mindre bli påprackade ett såpass mycket yngre barn. Kan du inte försöka ta åt dig åtminstone en del av det din syster talat om och försöka ändra på saker och ting lite grann? Det är ju faktiskt inte bara de här stora tjejerna som ska anpassa sig efter din dotter hela tiden, hon måste också lära sig att förstå att hon är mycket yngre än dem och att de vill vara ifred ibland och göra saker som enbart passar dem.
    Nu är det så att jag bara lite försiktigt har börjat diskutera detta med mina systrar. Faktiskt bara med den ena kort på telefon då vi bestämde att vi behöver träffas. Jag går inte på som någon ångvält precis! Att sedan mina känslor är i uppror är en annan sak, och det är skönt att ventilera på ett forum.
  • Annica 786
    mirre67 skrev 2011-08-18 14:58:31 följande:
    Förresten, ts hur ofta träffas ni? Du skriver i din ts "när vi kommer över"..det låter nästan som att ni är där rätt ofta?? Eller har jag missuppfattat det?

Ja det har du missuppfattat. Det blir ca 2 gånger i månaden. Det blev på syrrornas initiativ oftare under semestern, då det var de som ringde och bjöd med mig och tjejerna när de skulle åka till stranden.
  • Annica 786

Idiblon: Vad jag håller på med? Jag förstår mycket väl vad du skriver, men behöver för den sakens skull inte tycka att du har rätt. Som sagt ventilerar jag mina känslor på forumet och försöker förbereda mig mentalt inför en diskussion med mina systrar i ett för mig svårt och känsligt ämne.

Om du nu tycker att jag inte har rätt att komma med några krav eller önskemål på någon annan, det är din åsikt.

• Annica 786
    Du är rolig du Idiblon. Så personligt engagerad!
    Tack och hej för mig!
Svar på tråden Storkusinerna taskiga