• Anonym

snus+amning

vet inte alls om detta inlägg kom rätt nu..
    men.. jag har en bebis på 4 veckor nu.. och jag undrar om han kan få ont i magen av att jag snusar.. ?
    jag vet att det inte alls är bra att snusa under amingen men suget blev alldeles för stort, och snusar ca 3-4 stycken /dag
    jag vet att de är fel, och vill inte ha några påhopp!

jag vill bara veta om det är så att han kan få ont o magen pga av snuset??

• Svar på tråden snus+amning
  • Helene33

ja det kan mycket väl vara så eftersom man sväljer saften från snuset. Jag snusar själv men min dotter hade inte ont av det.

• Anonym

okej, men hur vet man om det är av snuset eller om det bara är vanlig magknip, han kanske är i en tillväxtperiod eller nåt ?

• Helene33

prova med att inte snusa någon timma innan du ska amma. Men det kan även vara något som du äter som han får magknip ifrån

• Anonym

jag brukar oftast lägga in en just efter jag ammat, när jag vet att ja inte ska amma igen på ett tag... men tack för svaren iallafall! :D

• M E

Det tar 8-9 timmar innan nikotinet försvinner ifrån mjölken. Nikotin är ett väldigt kraftigt gift och en 4 veckors baby klarar inte att bryta ner giftet. Man får i sig mer nikotin om man snusar än om man röker. Vad som händer med babyn är att den blir nikotinberoende och senare... ja vem vet. Jag skulle FÖRSÖKA avstå om jag var du.För babyns skull. Det är inte värt det. Lycka till!!! Har själv snusat,så jag vet hur det är!

• Anonym

Hitta ny knep- försök sluta. Du skadar ditt barn.'

Lycka till!

• Anonym

men vad är det som händer/ kan hända med barnet ? han verkar ju inte må dåligt av det ! är dte bättre om jag slutar amma och börjar ge ersättning istället för att jag ammar eftersom att jag inte kan sluta ?

• Anonym

Ja kan du inte sluta så ge hellre ersättning bara, för att inte riskera något. Vet också det e svårt att sluta snusa...

• Anonym

Jag snusade när jag ammade och gjorde som dig att jag tog en snus efter jag ammat. Min lilla tjej fick inte ont i magen av det, hade nästan aldrig magknip eller något sånt.
    Och hon blev verkligen inte nikotinberoende heller. Hade inga problem att sluta amma henne.
    Jag säger dock inte att det är BRA att snusa under amningen. Jag mådde skit för att jag gjorde det men klarade inte att sluta.

Svar på tråden snus+amning