• Anonym

snus+amning

vet inte alls om detta inlägg kom rätt nu..
    men.. jag har en bebis på 4 veckor nu.. och jag undrar om han kan få ont i magen av att jag snusar.. ?
    jag vet att det inte alls är bra att snusa under amingen men suget blev alldeles för stort, och snusar ca 3-4 stycken /dag
    jag vet att de är fel, och vill inte ha några påhopp!

jag vill bara veta om det är så att han kan få ont o magen pga av snuset??

• Svar på tråden snus+amning
  • Anonym

okej, men hur vet man om det är av snuset eller om det bara är vanlig magknip, han kanske är i en tillväxtperiod eller nåt ?

• Anonym

jag brukar oftast lägga in en just efter jag ammat, när jag vet att ja inte ska amma igen på ett tag... men tack för svaren iallafall! :D

• Anonym

Hitta ny knep- försök sluta. Du skadar ditt barn.'

Lycka till!

• Anonym

men vad är det som händer/ kan hända med barnet ? han verkar ju inte må dåligt av det ! är dte bättre om jag slutar amma och börjar ge ersättning istället för att jag ammar eftersom att jag inte kan sluta ?

• Anonym

Ja kan du inte sluta så ge hellre ersättning bara, för att inte riskera något. Vet också det e svårt att sluta snusa...

• Anonym

Jag snusade när jag ammade och gjorde som dig att jag tog en snus efter jag ammat. Min lilla tjej fick inte ont i magen av det, hade nästan aldrig magknip eller något sånt.
    Och hon blev verkligen inte nikotinberoende heller. Hade inga problem att sluta amma henne.
    Jag säger dock inte att det är BRA att snusa under amningen. Jag mådde skit för att jag gjorde det men klarade inte att sluta.

• Anonym

men vaddå dom säger ju att det är bättre att fortsätta amma fast än att man inte kan sluta röka, är det farligare för barnet om man snusar än om man röker ? tänkte bara på deatt du skrev att de är bättre isåfall att jag slutar amma och bara ger ersättning ?

• Anonym

okej tack för svaren! men hur stor är risken för psd om man snusar då?

• Anonym

"Tobak
    Tobaken innehåller en mängd olika gifter som är mycket skadliga för det lilla barnet. Nikotinhalten i blodet blir tre gånger högre än den är i mammans blod.

Däremot är rökning inte ett skäl för att sluta amma. Modersmjölkens fördelar överstiger alltid modersmjölksersättningens, även om du röker.

Snus, nikotintuggummi, nikotinplåster och nikotinspray ger ungefär lika höga halter i blodet som vid rökning av nikotin. Det passerar även över i bröstmjölken som får samma koncentration av nikotin som vid rökning."

Källa: www.vardguiden.se

• Anonym

(Jag är anonym ovan)

TS: Med andra ord väger amningens fördelar tyngre än tobakens nackdelar. Jag gick efter detta och slutade inte amma för att jag snusade och har haft en frisk, pigg och glad liten kille hela tiden. Önskar dock själv att jag klarat av att sluta för att det är ju trots allt bäst att inte använda någon som helst tobak.

• Anonym

"Snus, nikotintuggummi, nikotinplåster och nikotinspray ger ungefär lika höga halter i blodet som vid rökning av nikotin"

Det talar ju emot alla som säger att barnen får i sig MER nikotin vid snusning än rökning.

Tycker som ovanstående har skrivit, jag försökte sluta snusa och höll på att bli tokig! Irriterad, stressad, ledsen om vartannat. Vill hellre vara en lugn och trygg mamma för mitt barn.

• Anonym

måste ändå sluta amma.. mjölken har börjat sina.. han blir inte alls mätt längre! :(
    men tack för alla svar iallafall!:)

Svar på tråden snus+amning