• Anonym

snus+amning

vet inte alls om detta inlägg kom rätt nu..
    men.. jag har en bebis på 4 veckor nu.. och jag undrar om han kan få ont i magen av att jag snusar.. ?
    jag vet att det inte alls är bra att snusa under amingen men suget blev alldeles för stort, och snusar ca 3-4 stycken /dag
    jag vet att de är fel, och vill inte ha några påhopp!

jag vill bara veta om det är så att han kan få ont o magen pga av snuset??

• Svar på tråden snus+amning
  • Anonym

men vaddå dom säger ju att det är bättre att fortsätta amma fast än att man inte kan sluta röka, är det farligare för barnet om man snusar än om man röker ? tänkte bara på deatt du skrev att de är bättre isåfall att jag slutar amma och bara ger ersättning ?

• Anonym (Snusare)

Hej, jag klarade inte heller av att sluta snusa, jag var dum och började snusa för några år sen, så när jag väntade fjärde barnet så snusade jag och även när jag ammade.
    Jag ammade henne i ca 3mån, det märktes inget på henne alls, hon har varit den lugnaste av alla barnen, fast jag inte hade börjat snusa ens när jag fick mina tre första barn.
    Jag snusade mer än va du gör!

Jag tycker själv att det var fel, men det gick inte att sluta, lyckades att hålla upp från det att hon föddes tills hon var 3dagar gammal.

• E1981

Det borde inte vara nån fara, varför man själv kan få ont i magen är ju för att man sväljer lite snus, barnet får väl i sig små mängder nikotin från bröstmjölken men upptaget från magen är ytterst lite och det blir ju inte samma sak som att barnet sväljer snus. En kompis snusar och ammar, den killen verkar inte ta nån skada, han är lugn som en ängel!

• E1981

Måste tillägga att du absolut inte ska sluta amma bara för att du snusar! På MVC/BVC rekomenderar dom att man fortsätter för att fördelarna är så många fler!

• Anonym

okej tack för svaren! men hur stor är risken för psd om man snusar då?

• Anonym (Snusare)

Om risken för spädbarnsdöd ökar om man röker eller snusar när man ammar så tycker jag att bvc-centraler borde säga åt mammor som röker eller snusar att sluta amma.
    Så jag kan inte tänka mig att risken för spädbarnsdöd ökar, men jag kan ju inte veta!

• Anonym

"Tobak
    Tobaken innehåller en mängd olika gifter som är mycket skadliga för det lilla barnet. Nikotinhalten i blodet blir tre gånger högre än den är i mammans blod.

Däremot är rökning inte ett skäl för att sluta amma. Modersmjölkens fördelar överstiger alltid modersmjölksersättningens, även om du röker.

Snus, nikotintuggummi, nikotinplåster och nikotinspray ger ungefär lika höga halter i blodet som vid rökning av nikotin. Det passerar även över i bröstmjölken som får samma koncentration av nikotin som vid rökning."

Källa: www.vardguiden.se

• Anonym

(Jag är anonym ovan)

TS: Med andra ord väger amningens fördelar tyngre än tobakens nackdelar. Jag gick efter detta och slutade inte amma för att jag snusade och har haft en frisk, pigg och glad liten kille hela tiden. Önskar dock själv att jag klarat av att sluta för att det är ju trots allt bäst att inte använda någon som helst tobak.

• Anonym (Generalen)

Min mamma rökte under grav och amning. Det gjorde man lite på den tiden. Och jag mår hur bra som helst. Röker och snusar själv men det har nog inget med henne att göra.

Min sambo snusar och ammar nu. Vår son är 4 månader och mår hur bra som helst. Växer så det knakar och inga konstigheter alls. Det som är konstigt är isfl att han inte alls har fått nån kolik, nattskrik, dags-skriks-hysteri eller nått annat magont problem.

Jag tror inte heller det är bra att snusa och amma, men sen tror jag inte forskningen kring detta ämne är "up to date" precis som alkohol och amning. Det är nog inte så farligt som moralisterna vill få det att vara, precis som allt annat. Och det verkar vara vanligt att mammor snusar och ammar utan att barnet tar skada.

Man får ju överväga. En abstinent mamma som saknar snus och är stressad och spänd som en pinne.
    Eller en lugn och skön mamma som snusar under ett amnings schema.

Hade jag vart barn hade jag valt den andra mamman. Sen och andra sidan är ju nikotin farligt för dig, så alla vi som är nikotinister borde ju sluta. Men det är ett annat kapitel.

Live fast, Die hard!

• Anonym

"Snus, nikotintuggummi, nikotinplåster och nikotinspray ger ungefär lika höga halter i blodet som vid rökning av nikotin"

Det talar ju emot alla som säger att barnen får i sig MER nikotin vid snusning än rökning.

Tycker som ovanstående har skrivit, jag försökte sluta snusa och höll på att bli tokig! Irriterad, stressad, ledsen om vartannat. Vill hellre vara en lugn och trygg mamma för mitt barn.

• M E

TS: Egentligen spelar det väl ingen roll PRECIS vad som händer; det är bara att konstatera att när man får ett så kraftigt gift som nikotin i sig så är det skitdåligt, rent ut sagt! Speciellt för en så liten människa. Vi pratar så mkt hit och dit om vad som kan hända NU med barnet men vad händer senare då? Det är det ingen som vet. Vågar du chansa?????????

• Anonym

måste ändå sluta amma.. mjölken har börjat sina.. han blir inte alls mätt längre! :(
    men tack för alla svar iallafall!:)

Svar på tråden snus+amning