• Ranido

    Victoria och Daniel väntar barn - tankar?

    Ni har också hört nyheten. Jag unnar såklart dom detta av hela mitt hjärta, precis som alla andra blivande föräldrar. Men som så ofta när jag hör om kändisar - och andra - så hugger det i mitt hjärta. Alla pratar som att allt är så självklart och tar för givet att allt ska gå bra. Det ska man såklart alltid tro och hoppas. Men för mig och säkert många andra som förlorat sitt älskade barn i magen, vid förlossningen eller strax efter gör det ont. Dessutom är deras barn beräknat till mars, precis som min pojke. Hur känner ni? 
      

  • Svar på tråden Victoria och Daniel väntar barn - tankar?
  • Tesso84

    Det är nog så att hon är lite längre gången än vad som sägs;) för att slippa massa spekulationer när det börjar närma sig!

    Tänk på att många kungabarn är födda lite "för tidigt" ;)

  • kantarellkisse

    Jag känner igen känslan TS... Att min första tanke är "Gud vad naivt att tro att allt nu mååååste gå väl". Och samtidigt en önskan om att det faktiskt ska gå bra, att de inte offentligt tvingas igenom det jag varit igenom. Eller något som det du varit igenom. Och för det mesta går det ju bra...

    Men ändå. Tänk ett missfall nu (det händer trots allt även i andra trimestern - det kan jag skriva under på), eller att ultraljud visar på fel hos barnet, att fostervattenprovet inte går bra, en för tidig förlossning eller ett barn som dör i magen eller strax efteråt... samtidigt går ju inte den sorgen någonsin att dölja... men ja... min egen historia gör förstås att jag liksom inte reagerar med samma naiva glädje över en prinsessas graviditet.

  • Ranido
    kantarellkisse skrev 2011-08-17 21:52:41 följande:
    Jag känner igen känslan TS... Att min första tanke är "Gud vad naivt att tro att allt nu mååååste gå väl". Och samtidigt en önskan om att det faktiskt ska gå bra, att de inte offentligt tvingas igenom det jag varit igenom. Eller något som det du varit igenom. Och för det mesta går det ju bra...

    Men ändå. Tänk ett missfall nu (det händer trots allt även i andra trimestern - det kan jag skriva under på), eller att ultraljud visar på fel hos barnet, att fostervattenprovet inte går bra, en för tidig förlossning eller ett barn som dör i magen eller strax efteråt... samtidigt går ju inte den sorgen någonsin att dölja... men ja... min egen historia gör förstås att jag liksom inte reagerar med samma naiva glädje över en prinsessas graviditet.
    Känns bra att jag inte är ensam med jobbiga tankar. Man måste få ha dom också. 
  • jennyc

    känner igen dina tankar, omgivningen tar för givet att allt ska gå bra, att barnet är frisk, fullgånget och levande... samtidigt är jag väldigt glad för deras skull och hoppas att inget händer men jag tycker det är naivt att leva i en sån bubbla även om jag en gång i tiden också va naiv


    www.dromstipendiet.se/122 snälla gå in och rösta och hjälp mig visa min syster min djupa tacksamhet!!
  • snorppan

    Fast det är ju mer pressen som skriver om det så självklart. Tyckte att jag såg Daniel svara att de tar det dag för dag, så de tar det nog inte så självklart. Tänk vilken press de måsta ha på sig, med medias ögon på sig, kan tänka mig att de oroar sig rätt mkt över att ngt ska hända.
    Är glad för deras skull och hoppas att det skall få bra.


    Älskar dig för evigt min dotter, du är så saknad.
  • Madicken

    Jag hoppas att de stänger in sig rejält i den naiva "bubblan". Jag hoppas att de njuter av graviditeten och inte går omkring och tänker på missfall, missbildningar eller PSD. Jag hoppas förstås även att förlossningen går bra och att de får ett friskt barn. De unnar jag alla eftersom jag själv hade både psykiskt och fysiskt jobbiga graviditeter.

    Det vi ser/läser är medias vinkling. Vi vet inget om vad som snurrar i deras huvuden, om de tar allt som en självklarhet. Vi vet inte ens om kronprinsessan har gått igenom ett eller flera missfall...

  • Macina

    Såg en person här som inte kunde glädjas av Victorias graviditet, för att personen ifråga själv fått missfall och dålig vård. Jag förstår inte hur man kan känna ilska mot Victoria och Daniel pga. detta. Dom har ju en aningen högre press på sig än vad någon av oss andra har. 

    Jag tror att Victoria är skiträdd att få missfall eller att det ska vara något som inte stämmer. Inte för att hon kommer att älska barnet mindre för det, men i hennes situation så får ingenting gå fel.. 

    Själv tackar jag för att jag är vanlig Svensson  

  • MinEmPsi

    Det första jag tänkte på när jag såg att de väntade barn "tänk om deras barn dör i magen..precis som mitt.. och i mars?! Då mitt barn dog.."  

    Men det är inte bara de utan vem som helst som är gravid egentligen..då man är så medveten hur FEL saker och ting kan gå.. och då under en helt graviditet och förlossningen.

    Men samtidigt "glad" över att hon säger att att hon hoppas det går vägen..känns som  hon ändå är medveten om saker kan gå fel. Inte för det behöver och vill men när man har förlorat ett barn, allfall för mig.. är man så medveten om döden väl.

  • PVeraB

    jag blev less. För det känns som alla ska ha barn. Utom jag. Alla ska få det jag allra helst vill ha. Sen tänkte jag så klart om, å tänkte vad skoj för dem.
    Men om du frågar vad jag instinktivt kände och tänkte var det de

  • Mabaja

    Jag känner som så att det är synd om barnet att "födas med krona" och ha en massa krav redan i magen... Däremot är det kul för båda att de nu är gravida då om jag förstått det rätt, kan innebära svårigheter att få barn om man haft en sån svår sjukdom som Daniel haft...

    Missfall har jag inte ens tänkt på eller vad som kan hända framöver. Men självklart finns det då jag har två syskon som inte lever (dog efter 10 tim och efter två mån).


    Flicka 101010, mabaja.blogspot.com
  • Alisa

    Jag hörde Victoria säga att "Nu håller vi tummarna för att allt ska gå bra", och fick en känsla av att hon inte alls tar det för givet. Kanske har de flera missfall bakom sig?

  • Lilla Lime
    MinEmPsi skrev 2011-08-19 23:00:58 följande:
    Det första jag tänkte på när jag såg att de väntade barn "tänk om deras barn dör i magen..precis som mitt.. och i mars?! Då mitt barn dog.."  

    Men det är inte bara de utan vem som helst som är gravid egentligen..då man är så medveten hur FEL saker och ting kan gå.. och då under en helt graviditet och förlossningen.

    Men samtidigt "glad" över att hon säger att att hon hoppas det går vägen..känns som  hon ändå är medveten om saker kan gå fel. Inte för det behöver och vill men när man har förlorat ett barn, allfall för mig.. är man så medveten om döden väl.
    PVeraB skrev 2011-08-21 20:45:06 följande:
    jag blev less. För det känns som alla ska ha barn. Utom jag. Alla ska få det jag allra helst vill ha. Sen tänkte jag så klart om, å tänkte vad skoj för dem.
    Men om du frågar vad jag instinktivt kände och tänkte var det de
    ni har satt ord på mina tankar. jag får alltid kämpa med mig själv när nån (särskilt kända) berättar om sin graviditet. trots att jag äntligen fått ett barn på jorden så finns den där avundsjukan kvar om att det går så bra för alla andra. att behöva kämpa för att få bli mamma på jorden är så tufft. o att alltid ha med sig sorgen sen är nåt som de flesta andra inte förstår.
  • Ranido
    snorppan skrev 2011-08-19 11:55:23 följande:
    Fast det är ju mer pressen som skriver om det så självklart. Tyckte att jag såg Daniel svara att de tar det dag för dag, så de tar det nog inte så självklart. Tänk vilken press de måsta ha på sig, med medias ögon på sig, kan tänka mig att de oroar sig rätt mkt över att ngt ska hända.
    Är glad för deras skull och hoppas att det skall få bra.
    Ja, jag menar såklart att det är pressen och det sk samhället det är fel på. Daniels ord värmde mycket. 
  • MinEmPsi
    Lilla Lime skrev 2011-08-25 16:49:17 följande:
    PVeraB skrev 2011-08-21 20:45:06 följande:
    jag blev less. För det känns som alla ska ha barn. Utom jag. Alla ska få det jag allra helst vill ha. Sen tänkte jag så klart om, å tänkte vad skoj för dem.
    Men om du frågar vad jag instinktivt kände och tänkte var det de
    ni har satt ord på mina tankar. jag får alltid kämpa med mig själv när nån (särskilt kända) berättar om sin graviditet. trots att jag äntligen fått ett barn på jorden så finns den där avundsjukan kvar om att det går så bra för alla andra. att behöva kämpa för att få bli mamma på jorden är så tufft. o att alltid ha med sig sorgen sen är nåt som de flesta andra inte förstår.

    och du satte ord i mina tankar! Jag håller helt med, man kämpar...man liksom laddar upp innan man ska berätta och får kämpa för visa sin sorg men även lyckan över fått sitt barn och kämpa för visa mitt barn är MITT barn inte något diffussak.. och graviditeten, speciellt nästa graviditet hur pyskigt jobbigt den var.. och den avundsjukan också! Hur omedveten lyckliga de är.

    Inte för att det är fel och vara lycklig..men den här kämpandet och medveten som bär med sig när man förlorat ett barn det är så stort..    
     
  • Glimma på sjön

    Fört tyckte jag att det var rätt kul, vi skulle få barn samtidigt. Sen fick jag missfall... Nu är det inte lika kul längre. Jag blir ledsen av att se alla bilder som kablas ut på Victorias växande mage! Där skulle ju jag också ha varit! Känner mig avundsjuk och tycker att det är orättvist just nu...

Svar på tråden Victoria och Daniel väntar barn - tankar?