• Alexi

Skalkläder vs fodrade galonställ, vad ska man egentligan välja?

Jag vet att det väl finns massor med trådar men jag måste ställa frågan, hur gör alla valet mellan dessa olika ytterkläder och då menar jag till mindre barn.

Jag har läst om alla som är frälsta i skalkläder och vi köpte skalbyxor och skaljacka till dottern i våras som vi varit jättenöjda med. Sitter och funderar på kläder till höst och vinter.

Pratade med släkting som är erfaren förskollärare och både hon och hennes man är mycket klädintresserade och köper kläder med kvalitet och bra märken generellt och framför allt ytterkläder. Hade trott att de skulle vara frälsta i skalkläder de också. Båda två sågar dock detta med skalkläder till barn och tycker att fodrade galonkläder är grejen, framför allt på förskolan.
    För att skalkläder inte tål vatten på samma sätt som galon, för att små barn inte svettas på samma sätt som vuxna och därför kan ha galon (de tycker helt klart skalkläder är rätt på vuxna men alltså inte på små barn), att de håller sig varma och smidiga i fodrade galonkläder osv. Fodrad galon väldigt funktionell och prisvärd helt enkelt.

Jag blir så himla rådvill.

Dottern blir 3 år i december och vi har redan köpt en vinteroverall till henne. Men det är vad man behöver i höst och i övrigt som jag grubblar över. Förra vintern hade vi köpt ett par skidbyxor (typ) att ha med jacka innan snön kom. Snön kom ju dock tidigt och de där byxorna använder väldigt kort. Vi hade en vinterjacka som vi hade massor när vi typ åkte bil osv. Så antingen kör man väl skalbyxor plus fleece under och har galon som alternativ när det är riktigt blött eller så har man fodrad galon hela tiden, typ? Jag vill inte behöva köpa 14 olika uppsättningar kläder...

En skofråga också. Jag köpte Kavat defender till dottern på rea då jag hört att Kavat är ett bra skomärke. Samma person som ovan säger dock att Kavats vinterskor är alldeles för kalla och därför inte är bra. Stämmer det? Bör jag skicka tillbaka skorna?

Tyck till!

• Svar på tråden Skalkläder vs fodrade galonställ, vad ska man egentligan välja?
  • 071001

Ang skorna har jag ingen aning. Vi har haft vinterskor från Vincent och nu senast från Sorel. Nöjda med det.

Vi har alltid kört fodrat galonställ till Siri och är nöjda med det också. Ganska många på hennes fsk som har det har jag sett så jag har alltid tänkt att "helt kasst kan det då inte vara" och kör vidare på det.

• Pumpkin

Förskollärare jag pratat med rekommenderar tvärtom skalkläder och kläder under efter behov eftersom det är lättare att torka mellan utevistelserna och. Dessutom har de sagt att fodrade galonkläder ofta blir ofräscha fortare eftersom de är mer svårtorkade.

• 071001

Pumpkin, ofräsca på vilket sätt? Vi har tvättat Siris i maskin titt som tätt och jackan har hon kunnat i nästan tre säsonger och den är fortfarande helt okej.

• 071001

Ofräscha, inget annat, tangentslint bara.

• Pumpkin

Framför allt fodret, om det inte hinner torka (om det blivit blött alltså) ordentligt mellan användningarna så kan det börja lukta konstigt och så. Detsamma gäller fodrade skal-/galonvantar.

• ewaulrica

Är förskollärare med 20 års erfarenhet :) skulle rekommendera fodrade galonkläder, absolut! Skalkläder har oftast inte samma fuktspärr, utan blir gärna fuktiga om det är blött i sandlådan eller gräset. dessutom måste du ju då köpa bra fleeceställ att ha under? (och krångla på galonkläder ovanpå i värsta fall)

när mina äldsta barn var små fanns inte fodrad galon. men nu ska jag absolut ha det när min lilla börjar på förskola, tycker det är kanon! funkar ju ockå toppen de vinterdagar då det är slask och 8-10 grader ute :)

• ewaulrica
    Pumpkin skrev 2011-08-18 10:21:37 följande:
    Framför allt fodret, om det inte hinner torka (om det blivit blött alltså) ordentligt mellan användningarna så kan det börja lukta konstigt och så. Detsamma gäller fodrade skal-/galonvantar.
    ser man till att vända dem ut och in är det inga problem...;) då har de slarvig förskolepersonal bara ;)
  • 071001

Okej, då har vi klarat oss bra då och de verkar ha fått torka ordenligt.

• Pumpkin

Varför inte köpa ofodrade galonkläder? Det har vi gjort, så vi kommer köra galonkläder alternativt skaloverall beroende på väder och lämpligt under i höst.

• Pumpkin

ewaulrica: Kanske beror på hur tätt det är mellan utevistelserna osv också.

Smaken är väl som baken helt enkelt.

Svar på tråden Skalkläder vs fodrade galonställ, vad ska man egentligan välja?