Afte/förkylningsblåsor.
Hejsan! Nu önskar jag mig massor med tips och hemmakurer för att lindra afteblåsor.
Lider nå så enormt av detta då jag har minst 1 blåsa hela tiden, året om!
Någon som har någon superkur att bistå med? :)
Hejsan! Nu önskar jag mig massor med tips och hemmakurer för att lindra afteblåsor.
Lider nå så enormt av detta då jag har minst 1 blåsa hela tiden, året om!
Någon som har någon superkur att bistå med? :)
Jag har ingen hemmakur men be tandläkaren att skriva ut Xylocain munvatten. Det är bedövningsmedel. När jag hade afte brukade jag ta lite på en bomullstops och dutta på blåsan, så kan man i vart fall äta eller borsta tänderna utan att nästintill gråta av smärta. De är verkligen enormt smärtsamma de där små elakingarna!
Den salvan har jag redan provat, det fungerade inte då hela käften blev bedövad = dreggel! :P Men munvatten som du gör låter bättre! :)
jag har också så.. jag fick ett tips en gång av en vän som sa att jag skulle toppa tungan i salt (den gången hade jag en gigantiskt blåsa på tungspetsen) och sen sa hon att imorgon skulle den vara borta. och det var den! det är ju verkligen inte gott, men det funkade och funkar! när du har doppat tungspetsen så låter du det saltet som fastnar sitta kvar en lite stund, tills smärtan försvinner och sen sköljer du rent=)
även afta tycker jag kan hjälpa ibland vid lite mildare blåsor=)
Enligt instruktionen skulle man skölja hela munnen med munvattnet, men det var ju gräsligt! Man vill ju inte bedöva hela!
Salt var ju intressant, det ska jag pröva om jag får problem igen.
Kan ju vara värt att prova salt, det har man ju alltid hemma! ^^, Dock får jag nästan aldrig på tungan, men får väl pilla dit lite salt och testa nu efter lunch! :)
Att använda Zendium tandkräm upplever många minskar antalet aftesår markant men den ska användas som enda tandkräm.
Eftersom du har så stora besvär tycker jag det ska utredas. Det finns tex samband mellan glutenintolerans och afte.
Det ska finnas ett nytt medel som heter Oralmedic eller något liknande dock har jag ingen erfarenhet av det, har bara sett reklamen.
Obs att det jag skriver gäller afte, det man vanligen kallar förkylningsblåsor är inte afte utan munherpes.
Använder redan den tandkrämen, och det hjälper litegrann! De blir inte lika enorma nu längre, men har fortfarande lika många - alltså, varje dag, året om. Hade tur dock, sist jag var till tandläkaren fick jag en som har ägnat sig mycket åt forskning bakom just Afte. Det var hon som sa åt mig att byta tandkräm t.ex.
Jag har varit till läkaren, de finns inget som de kan göra. Jag är inte glutenintolerant.
Det är på senare år (är 21 nu) de har blivit konstaterat att det är afte, tidigare har de alltid sagt till mig att det är vanliga förkyldningsblåsor.
Ja, inte är det nå roligt inte. Vissa dagar kan jag inte ens äta mat som behöver tuggas för att jag har så ont. Får ofta huvudvärk, feber och migrän när det är som värst! >.<
Jag har en lösning på ditt problem - för jag har haft det likadant!
Har själv lidit i måååånga år av afteblåsor men inte mer! Borstar numera med Aloe Vera tandkräm som vårdar tandköttet och slemhinnorna och på ett år har jag fått två eller tre ynka blåsor varav den ena försvann av sig själv till nästa dag och dom andra två smörjde jag med Aloe Vera gelé tills dom försvann (den kan man smörja fritt med och den lindrar så det är skönt). En normalsommar brukade för mig innebära hela munnen full med afteblåsor, smörjning med preparat från Apoteket och det tog veckor eller månader innan dom försvann för dom envisades med att bli fler och fler! Extremt plågsamt! Men, som sagt, den här sommaren hade jag inte en enda! Vilken härlig sommar det var :). Har tidigare borstat med Zendium som gjorde att dom inte blev fler (så det var positivt) men blåsor fick jag likväl. Hör av dig om du är nyfiken på tandkräm och gelé!