• KossanMuu

    Skadar inskolningen min dotters anknytning?

    Inskolningen går inte bra. Hon gråter nåt fruktansvärt när jag lämnar henne på dagis. Annars trivs hon jättebra, gråter i kanske 5-10 min sen är hon glad resten av dagen. Sover och äter bra. Men igår blev jag lite orolig när jag hämtade henne. Hon blev glad när hon såg mig, sprang emot mig men plötsligt stannade hon, plockade upp ett gosedjur och kastade på mig, sen vände hon sig om och fortsatte leka. Så länge hon var glad när jag hämtade henne kändes det ändå okej men nu vet jag inte längre... vad ska jag göra?

    Kommer inte behöva ha henne jättemkt på dagis, tanken är 9-15, fyra dagar i veckan. Men om det är själva lämningen som är problemet hjälper ju inte det. =(  


    ♥ Clara 14 februari 2010 ♥ - kossanshandarbete.blogg.se
  • Svar på tråden Skadar inskolningen min dotters anknytning?
  • Trivelina73

    Du får ursäkta mig, har inte fått kaffet än. Men har du separationsångest? Att om ens barn blir mer självständigt så betyder det inte att det skadar relationen mellan förälder och barn.


    Nytt nick igen till någons förtret
  • KossanMuu
    MalinEddie skrev 2011-08-19 08:35:36 följande:
    Har ni möjlighet att förlänga inskolningen?
    ja jag har möjlighet men har känt mig pressad av förskolan att skynda på allt. Och eftersom det har gått bra om dagarna har jag bitit ihop men efter efter igår så känns det ändå som att hon har påverkats negativt av gråtet. 

    Första kommentaren kan läsa var i forumet tråden ligger innan du svarar. 
    ♥ Clara 14 februari 2010 ♥ - kossanshandarbete.blogg.se
  • Plutteli

    Skit i personalen (ursäkta) och stanna med din dotter så länge du känner att du måste innan du går! Vi satt kvar länge med vår tjej när hon inskolades och gick inte om hon var väldigt ledsen. Ibland började hon gråta igen just när vi gick men vi stannade och lyssnade i smyg och hörde att det fort gick över, sen var vi alltid kvar en stund när vi hämtade så att hon fick gosa och vara nära PÅ förskolan igen en stund. Tror det hjälpte och vår tjej är inte skadad trots gråten. Nu när hon är 3 så vill hon aldrig gå hem för det är sååå kul att vara där ;)

  • MalinEddie
    KossanMuu skrev 2011-08-19 08:38:56 följande:
    ja jag har möjlighet men har känt mig pressad av förskolan att skynda på allt. Och eftersom det har gått bra om dagarna har jag bitit ihop men efter efter igår så känns det ändå som att hon har påverkats negativt av gråtet. 

    Första kommentaren kan läsa var i forumet tråden ligger innan du svarar. 
    Då tycker jag absolut att ni ska förlänga inskolningen. Hon behöver säkert bara mer tid på sig att knyta an till personal och vänja sig vid miljön. Att det går bra om dagarna säger inte så mycket om hon gråter hysteriskt vid varje lämning. Barn kan anpassa sig till en situation utan att må bra i den.
  • KossanMuu

    Plutteli: Tack för tipsen. Ska se till att stanna lite extra på måndag när jag lämnar henne. Men jag kommer bli tvungen att lämna henne fast hon är ledsen, kan ju inte vara där hela dagarna. Tror inte hon kommer acceptera att jag går utan tårar hur länge jag än stannar där med henne...


    ♥ Clara 14 februari 2010 ♥ - kossanshandarbete.blogg.se
  • cruz

    Skadas anknytningen till föräldrarna så lätt? Jag förstår att du är orolig över din dotters reaktion, men kan man inte tolka det som om hon faktiskt var intresserad av att fortsätta leka? Eller är det beteendet alltid en indikation på att anknytningen tagit skada?

  • Eva 081

    TS, din dotters reaktion är helt normal, hon uttrycker att hon vill att du ska vara kvar vilket är sunt. Om din dotter skulle få allt hon önskar så är det att vara på det där otroligt roliga stället, men tillsammans med mamma eller pappa, och det vet du att det inte går, men inte hon än. Reaktionen när du hämtar kan vara att hon "straffar dig", det är hårt att vara med om som förälder men hon behöver få göra det tills hon vant sig vid att mamma går och kommer tillbaka sen. Har pedagogerna sagt till att du kan ringa efter en 5-10 min, om inte, gör det iaf. Har du tillit till att pedagogerna säger sanningen om dagen, om inte så skulle du behöva sätta dig ner och prata med den du har mest tillit till och berätta om din oro. Och nej, jag tycker det låter som en normalt sund inskolning av ett barn som inte varit på förskola tidigare, er anknytning kräver större smällar än så.

  • Eva 081

    Blev lite fel där på slutet....er anknytning kräver större smällar än så för att förstöras.

Svar på tråden Skadar inskolningen min dotters anknytning?