Inlägg från: Mysanochmimer |Visa alla inlägg
  • Mysanochmimer

Samsovning när tvåan anlänt

Samsover med sonen som är 13½ månad och han kommer bli storebror om ca 5½ månad.
    Planerar att samsova även med mini eftersom det är fruktansvärt mysigt, bra med närheten, lätt att nattamma osv.

Men....

Jag vill gärna ha tips på hur man får det att funka rent praktiskt.

Som det är nu har vi en dubbelsäng samt en spjälsäng med borttagen långsida.
    Sonen sover i princip i hela sängen, han är som en liten virvelvind.
    Funderar mest på var jag ska göra av en liten bebis.

Sambon/pappan sover självklart också med oss...

• Svar på tråden Samsovning när tvåan anlänt
  • Mysanochmimer
    tackförfisken skrev 2011-08-19 08:12:02 följande:
    Samsov med ettan . Strax innan tvåan kom köpte vi en riktig säng till ettan som vi ställde vid fotändan av våran säng.Hon sov alltså i vårat rum men i egen säng.Bebis låg mellan mig och sambon. Spjälsäng har vi aldrig haft.När sedan ettan kände sig reda flyttade vi bara sängen till hennes rum,då kände hon sig trygg i den. Gjorde likadant nu när trean kom,det har funkat för oss:)
    Det är juh en variant, men som det känns nu är han nog inte redo för det än.
    MalinEddie skrev 2011-08-19 08:23:01 följande:
    Har ni plats för ytterligare en säng?
    Ja, det ska inte vara några problem faktiskt.
    Alexi skrev 2011-08-19 08:37:39 följande:
    Vår 2,5-åring kommer in varje natt och pga det slutade det med att jag och lillebror sovit i annat rum sen han föddes, nio månader sedan... Men jag hoppas kunna flytta in igen när han börjar sova mer stabilt och inte ska amma halva nätterna längre.
    Annat rum känns inte aktuellt här
    Ultima skrev 2011-08-19 08:43:19 följande:
    Ungefär som ovan har vi också gjort - ställde spjälsängen (som ingen sover i Glad) mellan vägg och ena långsidan av sängen som ett stopp/fallskydd...(Kan inte ha sängen ståendes direkt an mot vägg pga element)
    Sen ligger vi: Minstingen, jag, storasyster och sen pappan.

Har en "vanlig" 190 cm säng och det funkar bra - även nu när minstingen närmar sig ettårsdagen. 
    Ja det är juh det vi haft spjälsängen till, sen när vi blev gravida igen så har vi testat om han vill ligga där, och det går bra nån timme, sen vill han gärna krypa nära igen
    bollanmollan skrev 2011-08-19 08:23:29 följande:
    Det har funkat kanon bra för oss, trodde den lilla skulle gråta mycket på nätterna men det har hänt sällan och den stora vaknar inte av det, Vi har 3 st sängar bredvi varnadra. Den stora sover i en säng mot väggen, jag och lillen har nästa säng och sen pappa den sista och nedanför pappa sover hunden i sin korg haha. så många blir det.
    Det får nog bli 3 sängar helt enkelt.
  • Mysanochmimer
    cirkuspuman skrev 2011-08-22 20:27:30 följande:
    Vad många smarta ideér  
    Vi har fyra barn och vår minsting är 5 mån, han sover och somnar med oss i vår 160 säng och sedan kommer de andra tre ( 4 år ,5 år och 6 år)  in under natten och då läger jag över lilleman i sin spjälis som står bredvid vår säng (utan långsida). Ja lite trångt är det men alla tycker att det är mysigt och vi sover faktiskt förvånansvärt bra men det är nog för att vi alla är vana att sova så här

Och jag som tycker att det redan är trångt med mig, sambon och lilleman i dubbelsängen+spjälis utan långsida :-P
  • Mysanochmimer

Eftersom det finns ett gäng kloka samsovare här tänkte jag höra om en annan sak.

Var ni överens med eran sambo från början ang. samsovning?
    Här hemma börjar nämligen min bli lite för färgad av sin familj ang "det är väl dags att Arvid sover i egen säng nu..?" och jag delar juh inte alls dom tankarna...

När vi pratar så verkar det som han håller med i mitt resonemang osv och det handlar inte om att han själv inte får sova för han sover som en klubbad säl

• Mysanochmimer
    Suwe skrev 2011-08-31 21:45:28 följande:
    Mysanochmimer: Vi nattar alltid våran 3,5åring i hans säng och det går bra. Vi sitter där tills han somnar, tar ca 20-30min ibland kortare. MEN, han vaknar ALLTID runt midnatt och vill komma över till oss, ibland går han över till våran säng innan vi hunnit lagt oss, så han sover ju där mest.

Vi tycker båda ändå att det är viktigt att han lär sig att somna i egen säng. Någongång ska han väl kunna sova hela nätter där hoppas vi väl. Han började att nattas i egen säng då han var 14 månader. Vi bytte då ut spjälsängen som han hatade till en barnsäng som han kunde gå i och ur själv. Var inga problem alls då, han har alltid gillat den sängen och sover alltid på dagen i den.
    Lillebror däremot har vi inte skaffat någon egen säng till än. Spjälsängen tog vi bort, den fick inte plats då vi ställde in 90sängen så han nattas och sover alltid i våran säng. Vi är dock noga med att han alltid lägger sig på "sin" plats så att han ska förstå att det är hans "säng". Letar på blocket efter en bra barnsäng som han kan ta sig i och ur själv så han också kan börja nattas i egen säng men har inte hittat någon än. Dock känns det inte lika viktigt att skaffa egen säng till lillebror då han inte alls är lika beroende av närhet som storebror. Han somnar alltid själv, utan att man håller på honom.

För att svara rakt på din fråga så har maken och jag alltid varit överrens om att inte tvinga våra barn till att sova i egen säng om de inte själva vill. Så JA, vi har varit överens om samsovning även om vi också fått höra samma kommentarer som ni från omgivningen.
    här jobbar vi på att sonen ska somna liggandes i sängen, spelar ingen roll hur bara vi kommer ifrån vaggandet
    Han behöver inte heller somna ensam..

Tyvärr är det jag som har mest tålamod så sambon ger oftast upp efter 20 minuter och vaggar istället.
  • Mysanochmimer

Jag har funderat lite i samma banor som dig Kajsaliten, men känner som vittra skriver att det kommer nog gå fort att sonen vänjer sig vid allt bök och stök med bebisen, jag hoppas det iaf

Sonen blir också ofta ledsen om jag är upp på toa på natten och han vaknar till, men vi jobbar på att pappa ska "duga", ibland funkar det ibland inte

• Mysanochmimer
    Alexe skrev 2011-12-06 01:09:45 följande:
    Vilken trevlig tråd :) Vi har en 20-månaders o en 6-veckors o sover oftast barn, vuxen, barn, vuxen i spjälsäng med öppen sida (stora killen), 180-säng och till sist en liten extra sängbit som går in mot väggen o där det är tänkt att lillebror så småningom ska hamna.

För oss tog det ca två veckor innan stora verkade bekväm m lillebror o extra stök. Nattningarna funkade inte alls, men själva nätterna var mer okej redan fr början. Till slut slutade vi natta stora o så fick han vara uppe till vi lade oss el somna i soffan. Nu nattar vi lite senare än innan lilla kom, ibland fortfarande i soffan, och sen är lilla uppe med oss tills vi lägger oss. Snart kanske han kommer att somna lite tidigare o då kommer jag att lämna dem i varsin ände av sängen.

Tips... Lyssna på vad stora barnet vill och låt det styra. Om det går att vara en förälder m vart barn är det ju det bästa. Här har stora nu bytt till pappa när han vaknar på nätterna el när han slår sig. Han vet ju att jag inte alltid finns där. Gör lite ont i mammaegot, men är samtidigt härligt att inte längre vara enda alternativet.

(Alexi: ja, jag vet att det är illa, men alltsomoftast händer det ändå här att båda barnen ligger bredvid varandra i mitten. Om lillebror ammat på den sidan sist o storebror krävt att få klättra över pappa. Så det går också även om det såklart inte är optimalt...)
    Låter som jättebra råd
    Tack
  • Mysanochmimer
    muppedupp skrev 2011-12-06 12:49:16 följande:
    Kul att höra att det är folk som får det att funka med två barn i samma rum. Trodde innan att det skulle vara helt kört. Det gör det ju inte bättre när man pratar med släkt och vänner och dom tittar på en som om man är dum i huvudet när man säger att vi vill testa att sova alla i samma rum. Jag är nu i vecka 34 och ettan har vant sig vid att krypa upp och lägga sig jämte pappa istället för i mitten. Lite tråkigt att jag får mindre mys men vi tar igen det vid andra tillfällen.
    jag är i v 32 och blir också mer eller mindre idiotförklarad när jag säger att vi ska skaffa en till säng för att kunna sova alla tillsammans.
Svar på tråden Samsovning när tvåan anlänt