• Mysanochmimer

Samsovning när tvåan anlänt

Samsover med sonen som är 13½ månad och han kommer bli storebror om ca 5½ månad.
    Planerar att samsova även med mini eftersom det är fruktansvärt mysigt, bra med närheten, lätt att nattamma osv.

Men....

Jag vill gärna ha tips på hur man får det att funka rent praktiskt.

Som det är nu har vi en dubbelsäng samt en spjälsäng med borttagen långsida.
    Sonen sover i princip i hela sängen, han är som en liten virvelvind.
    Funderar mest på var jag ska göra av en liten bebis.

Sambon/pappan sover självklart också med oss...

• Svar på tråden Samsovning när tvåan anlänt
  • tackförfisken

Samsov med ettan . Strax innan tvåan kom köpte vi en riktig säng till ettan som vi ställde vid fotändan av våran säng.Hon sov alltså i vårat rum men i egen säng.Bebis låg mellan mig och sambon. Spjälsäng har vi aldrig haft.När sedan ettan kände sig reda flyttade vi bara sängen till hennes rum,då kände hon sig trygg i den. Gjorde likadant nu när trean kom,det har funkat för oss:)

• MalinEddie

Har ni plats för ytterligare en säng?

• bollanmollan

Det har funkat kanon bra för oss, trodde den lilla skulle gråta mycket på nätterna men det har hänt sällan och den stora vaknar inte av det, Vi har 3 st sängar bredvi varnadra. Den stora sover i en säng mot väggen, jag och lillen har nästa säng och sen pappa den sista och nedanför pappa sover hunden i sin korg haha. så många blir det.

• En Åsa

Vår treåring sover fortfarande i vår säng, inga problem efter att lillasyster kommit heller. Vi köpte ny säng i våras och köpte då en som är 210 stor men det hade säkert gått med en vanlig dubbelsäng också. Vi ligger så att bebisen ligger längst ut mot kanten (med ett fallskydd bredvid också då), sen ligger jag, sen storasyster och sen pappan.

• Alexi

Vår 2,5-åring kommer in varje natt och pga det slutade det med att jag och lillebror sovit i annat rum sen han föddes, nio månader sedan... Men jag hoppas kunna flytta in igen när han börjar sova mer stabilt och inte ska amma halva nätterna längre.

• Ultima

Ungefär som ovan har vi också gjort - ställde spjälsängen (som ingen sover i Glad) mellan vägg och ena långsidan av sängen som ett stopp/fallskydd...(Kan inte ha sängen ståendes direkt an mot vägg pga element)
    Sen ligger vi: Minstingen, jag, storasyster och sen pappan.

Har en "vanlig" 190 cm säng och det funkar bra - även nu när minstingen närmar sig ettårsdagen. 

• Alexi

Åh får jag fråga en sak jag just grubblade över inatt kring detta. Om man sover som tex Ultima gör, dvs ligger i dubbelsäng med barn på båda sidorna och man är den som måste ställa väckarklocka för att gå upp och gå till jobbet, var ställer man klockan då? Dvs så man kommer åt att stänga av den innan den väcker alla andra? En mobil vill man ju inte ha liggande under kudden för jämnan, pga ev strålning osv.

(Knäppt problem, jag vet... )

• Mysanochmimer
    tackförfisken skrev 2011-08-19 08:12:02 följande:
    Samsov med ettan . Strax innan tvåan kom köpte vi en riktig säng till ettan som vi ställde vid fotändan av våran säng.Hon sov alltså i vårat rum men i egen säng.Bebis låg mellan mig och sambon. Spjälsäng har vi aldrig haft.När sedan ettan kände sig reda flyttade vi bara sängen till hennes rum,då kände hon sig trygg i den. Gjorde likadant nu när trean kom,det har funkat för oss:)
    Det är juh en variant, men som det känns nu är han nog inte redo för det än.
    MalinEddie skrev 2011-08-19 08:23:01 följande:
    Har ni plats för ytterligare en säng?
    Ja, det ska inte vara några problem faktiskt.
    Alexi skrev 2011-08-19 08:37:39 följande:
    Vår 2,5-åring kommer in varje natt och pga det slutade det med att jag och lillebror sovit i annat rum sen han föddes, nio månader sedan... Men jag hoppas kunna flytta in igen när han börjar sova mer stabilt och inte ska amma halva nätterna längre.
    Annat rum känns inte aktuellt här
    Ultima skrev 2011-08-19 08:43:19 följande:
    Ungefär som ovan har vi också gjort - ställde spjälsängen (som ingen sover i Glad) mellan vägg och ena långsidan av sängen som ett stopp/fallskydd...(Kan inte ha sängen ståendes direkt an mot vägg pga element)
    Sen ligger vi: Minstingen, jag, storasyster och sen pappan.

Har en "vanlig" 190 cm säng och det funkar bra - även nu när minstingen närmar sig ettårsdagen. 
    Ja det är juh det vi haft spjälsängen till, sen när vi blev gravida igen så har vi testat om han vill ligga där, och det går bra nån timme, sen vill han gärna krypa nära igen
    bollanmollan skrev 2011-08-19 08:23:29 följande:
    Det har funkat kanon bra för oss, trodde den lilla skulle gråta mycket på nätterna men det har hänt sällan och den stora vaknar inte av det, Vi har 3 st sängar bredvi varnadra. Den stora sover i en säng mot väggen, jag och lillen har nästa säng och sen pappa den sista och nedanför pappa sover hunden i sin korg haha. så många blir det.
    Det får nog bli 3 sängar helt enkelt.
  • Ultima
    Alexi skrev 2011-08-19 09:01:35 följande:
    Åh får jag fråga en sak jag just grubblade över inatt kring detta. Om man sover som tex Ultima gör, dvs ligger i dubbelsäng med barn på båda sidorna och man är den som måste ställa väckarklocka för att gå upp och gå till jobbet, var ställer man klockan då? Dvs så man kommer åt att stänga av den innan den väcker alla andra? En mobil vill man ju inte ha liggande under kudden för jämnan, pga ev strålning osv.

(Knäppt problem, jag vet... )
    Det är just nu pappan som jobbar och skall upp på morgonen... så han har ett sängbord vid sin sida.
    Men, det är hans armbandsklocka som ringer på morgonen - och den har han faktiskt på sig...

I de fall jag behövt ställa klockan har jag lagt den i spjälsängen som står brevid eller på fönsterbrädan (bara nån meter ifrån - och då tvingas man ju gå upp direkt också och inte ligga och snooza för länge Glad)
  • Flickan och kråkan

Vi har breddat med vanliga sängar efter hand. När lillebror föddes så sov han mellan mig och sambon och storebror i vanlig 90-säng som stod i kloss med vår dubbelsäng. Idaga sover vi:

vägg - 90-säng med storebror (3½ år) - dubbelsäng med mig och sambon - 120-säng med lillebror (2½ år) - vägg. Vi har helt enkelt gjort sängen större efter hand, så idag har vi i praktiken en familjesäng på 390-bred .  

Svar på tråden Samsovning när tvåan anlänt