Varning för bedragare på blocket!
Jag höll själv på att bli lurad av samma lirare. Jag säljer ett XBOX på Blocket och fick svar från en person som kallar sig Peter Robson och ville köpa konsolen till sin svåger. Han bjöd mer än vad jag begärde så naturligtvis blev det intressant. Vi har haft mejl-kontakt närmare en vecka, jag skicka mitt kontonummer.
Kollade kontot flera gånger om dan men inga pengar! Mejlade honom och fick svar att han överfört pengarna och att hans bank skulle höra av sig inom kort. Men inga pengar.
Jag informerade honom åter om detta och fick ett näst intill ilsket svar där han skriver att hans svåger fyller år imorgon och nästan kräver att jag skicka paketet, han säger åt mig att hans bank har mejlat mig och att jag ska kolla min inkorg och skräpposten.
Jag kollar skräpposten och mycket riktigt, jag hade fått två mejl från "Royal Bank of Canada". Det första meddelar att Peter Robson har gjort en vilande överföring till mitt konto och att pengarna går in på kontot när jag skickat paketet och mejlat kollinumret, det andra mejlar är en varning som meddelar att dom kommer frysa mitt bankkonto och att jag kommer förlora allt som finns på kontot om jag inte slutför affären jag blev både rädd och förbannad.
Jag mejlade honom och förklarade ilsket att man inte kan göra affärer på det sättet. Inga pengar=Ingen deal. Sen googlade jag på blocket bluffar och hittade voldis inlägg här. Då förstod jag verkligen att det var en bluff.