Inlägg från: SarisHaglis |Visa alla inlägg
  • SarisHaglis

Varning för bedragare på blocket!

Jätte tråkigt att man åker dit på det.

Jag blev bedragen igår av ungefär liknande händelse. Bedragaren ville köpa min systemkamera och jag var tvungen att skicka paketet för att få ett kolli nr så att bank of england kunde se att paketet var påväg till "köparen" . Sedan nästa dag fick jag ytterligare ett mail om att lägsta summan de kunde överföra till Sverige var på 7000kr... å den info jag fick så hade "köparen" satt in 3900kr till bank of england och bedragaren insisterade att jag skulle väga upp och sätta in 3100kr för att sedan få klump summan tillbaka på 7000kr. Å eftersom jag hade skickat iväg kameran och var i behov av pengar så hade jag 48 h på mig annars skulle jag inte få pengarna för kameran... så jag fullföljde och fick mail från western union att mottagaren tagit ut sina pengar och sedan var kommunikationen helt död. Jag hade såklart blivit bedragen! ringde posten och fick reda på att paketet lämnat sverige. Vi ringde till postkontoret i England som skulle ta emot paketet och de sa att "om polisen ringer så stoppar vi att paketet levereras till kund" det har ännu inte kommit fram och det skulle inte göra det på ett par dagar så om polisen bara ringer så har jag stor möjlighet att få tillbaka systemkameran. Polisanmälan är gjord och det är bara att hålla tummarna att det går bra. Men man känner sig väldigt dum såhär i efterhand :(

Bedragaren kallade sig för Sara Grundel och ett annat namn jag fick var Nebo Daniel (trodde det var hennes kille eller liknande) men men det är bara att lära sig av misstaget och vara mer uppmärksam nästa gång :/

• SarisHaglis

Det som var lite konstigt var att när jag signerade pengarna så var mottagaren Danske bank..? för det var ju också ett varnings tecken på att något inte stämmer. Personen bodde ju i London, varför stor det då danske bank? och paketet skickades till engelsk adress så det var ju lite konstigt. Vet man nu i efterhand!

Svar på tråden Varning för bedragare på blocket!