syskonbråk
Hej!
Självklart ska barn få lära sig att hantera sina inbördes konflikter så långt det är möjligt. Men det låter som om "din" 9- och 10-åring har fått klara för mycket själva. DVS de fastnar i att kivas och slåss och kommer inte vidare.
Barn i den här åldern är ju duktiga på att prata och jag tror att det är den metoden ni ska använda er av.
Du verkar också lite tveksam om hur mycket du ska lägga dig i eftersom du inte är deras biologiska mamma. Men du är ju deras vardagsmamma när de bor hos er och där har du som vuxen mycket att säga till om och lära ut.
Med 5 barn i familjen uppstår lätt konkurrenssituationer om det ena och det andra. Alla barn behöver få ha sina egna revir, små eller stora, och tydliga regler var gränserna går. Annars uppstår konflikter när man hela tiden måste försvara sitt.
Mitt förslag är att du och din sambo först gemensamt funderar ut hur ni på olika sätt kan ge alla barn det utrymme, både fysiska och psykologiska, som det behöver. Sedan tycker jag att ni ska sätta er ner allihop och göra upp en plan för hur ni ska få det trevligare tillsammans allihop. Vilka regler ska gälla i ert umgänge? T ex att det inte är tillåtet att slåss. Bestäm också vad som ska ske om någon överträder regeln. Exempelvis att pappa eller mamma omedelbart går in och bryter handgemänget för att sedan vid lämpligt tillfälle prata om vad som utlöste grälet och varför de inte följde familjens uppsatta regel om totalförbud mor slagsmål. På det sättet ger ni barnen nya verktyg för hur man löser konflikter som uppstår och alltid kommer att uppstå.
Lycka till med träningen!
Margit Ekenbark