• Anonym (Orolig)

Druckit alkohol och gravid i vecka 7

Under semestern har det blivit att dricka nån form av alkohol varje dag, vissa dagar riktiga fester, vissa dagar mindre. Självklart planerade vi inte att bli gravida eftersom vi har festat på en MASSA i sommar. För någon dag sedan insåg jag att min mens var försenad. Jag testade idag och det blev ett plus! Nu undrar jag hur mycket all alkohol kan påverka ett foster fram till vecka 7? Någon som vet? Fakta, erfarenheter och tankar mottages gärna!

• Svar på tråden Druckit alkohol och gravid i vecka 7
  • Spexig

Innan v8 finns alldeles för lite connection mellan mamman och embryot för att det ska vara någon fara. (Enligt min fysiologibok).

• Anonym

Jag gjorde samma sak för 7 år sedan. Har i dag en smart och fin son =)
    Festade o rökte massor under några helger......ovetandes. Men slutade självklart med detta när jag fick plusset.
    Slutade röka bums efter plusset.

• Anonym (Orolig)
    Spexig skrev 2011-08-19 19:39:42 följande:
    Innan v8 finns alldeles för lite connection mellan mamman och embryot för att det ska vara någon fara. (Enligt min fysiologibok).
    Gäller det vid stor konsumtion med? Det känns nu när jag vet som om det blev alldeles för mycket alldeles för många gånger under den här perioden. :(
  • sweasmamma

precis i början försörjer sig barnet själv och det har inte hunnit bildas någon moderkaka så det är ingen fara =) 

• Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2011-08-19 19:42:31 följande:
    Jag gjorde samma sak för 7 år sedan. Har i dag en smart och fin son =)
    Festade o rökte massor under några helger......ovetandes. Men slutade självklart med detta när jag fick plusset.
    Slutade röka bums efter plusset.
    Var du aldrig orolig efter pluset att det skulle bli något fel på barnet? Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag behåller barnet och så blir det skadat på något sätt av det jag har gjort och jag känner mig orolig. Skönt att höra att det gick bra för dig i varje fall. :)
  • Spexig
    Anonym (Orolig) skrev 2011-08-19 19:46:20 följande:
    Gäller det vid stor konsumtion med? Det känns nu när jag vet som om det blev alldeles för mycket alldeles för många gånger under den här perioden. :(
    Ja, det lär det ju göra. Finns inte rören spelar det ingen roll hur mycket man har som SKULLE KUNNA flyta genom dem.
  • sweasmamma

Jag drack och rökte,plussade i v 8! och innan dess så hade jag festat och rökt då jag inte visste om min graviditet!samma dag jag plussade drack jag inte en droppe men rökte 1-3 cigg om dagen under min graviditet. Har en underbart fin tjej på 3 år som är mkt smart =) 

• Anonym (Orolig)
    sweasmamma skrev 2011-08-19 19:51:05 följande:
    Jag drack och rökte,plussade i v 8! och innan dess så hade jag festat och rökt då jag inte visste om min graviditet!samma dag jag plussade drack jag inte en droppe men rökte 1-3 cigg om dagen under min graviditet. Har en underbart fin tjej på 3 år som är mkt smart =) 

Vad bra att du har en fin dotter. :) Samma fråga till dig då? Var du aldrig orolig att ditt drickande och rökande hade påverkat barnet, trots att det var så tidigt i graviditeten?
  • Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2011-08-19 19:48:26 följande:
    Var du aldrig orolig efter pluset att det skulle bli något fel på barnet? Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag behåller barnet och så blir det skadat på något sätt av det jag har gjort och jag känner mig orolig. Skönt att höra att det gick bra för dig i varje fall. :)
    Jag var inte direkt orolig men jag tog upp det med min BM vid inskrivningen i v 12. Hon sa att gjort är ju gjort och vet man inte om det är det svårt att få det ogjort =)
    Att man festar några ggr under början av graviditeten är ju väldig vanligt, när man inte vet om det alltså.
    Att veta om sin graviditet o fortsätta fest är galenskap.

Jag känner eller vet ingen som har fått ett skadat barn pga att mamman festade några ggr i början.
    Det finns ju barn som föda "friska" trots att mamman har missbrukat osv. Inget att eftersträva såklart.

Man vill ju sitt barn det bästa!! Men försök att inte oroa dig. Säkert ingen fara med lilla pyret.
Svar på tråden Druckit alkohol och gravid i vecka 7