• Anonym (Orolig)

Druckit alkohol och gravid i vecka 7

Under semestern har det blivit att dricka nån form av alkohol varje dag, vissa dagar riktiga fester, vissa dagar mindre. Självklart planerade vi inte att bli gravida eftersom vi har festat på en MASSA i sommar. För någon dag sedan insåg jag att min mens var försenad. Jag testade idag och det blev ett plus! Nu undrar jag hur mycket all alkohol kan påverka ett foster fram till vecka 7? Någon som vet? Fakta, erfarenheter och tankar mottages gärna!

• Svar på tråden Druckit alkohol och gravid i vecka 7
  • Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2011-08-20 15:33:54 följande:
    Jag förstår att jag inte ska dricka alkohol. Det är en självklarhet för mig. Men jag drack innan jag visste och som du säger, det är klart det måste spela roll...
    Jo jag förstår att du inte dricker nu utan gjorde innan du blev gravid Menar bara det måste finnas en anledning till varför alla säger man itne ska dricka i början av graviditetens ens heller. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2011-08-20 16:50:49 följande:
    Jo jag förstår att du inte dricker nu utan gjorde innan du blev gravid Menar bara det måste finnas en anledning till varför alla säger man itne ska dricka i början av graviditetens ens heller. 
    Sådana här inlägg hjälper mig att bestämma mig lättare. Jag ska boka en tid för abort i morgon. Jag vill inte riskera barnets hälsa...
  • Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2011-08-21 13:03:11 följande:
    Sådana här inlägg hjälper mig att bestämma mig lättare. Jag ska boka en tid för abort i morgon. Jag vill inte riskera barnets hälsa...
    Men du, gör nu inget förhastat. Jag menade inte att du skulle göra abort. Prata med en barnmorska och fråga henne allt du undrar, så kan du bestämma dig sedan. Jag tror ju inte heller det är någon fara egentligen. 
  • Anonym (Tare lungt)

shit anonym, du har verkligen lyckas övertyga den här stackaren till abort utan att ha pratat med barnmorska.

Du har helatiden övertygat henne att fostret är typ alkohol skadat, sen i ditt sista inlägg skriver du att du inte tror att de är så farligt igentligen?

hoppas du somnar gott inatt, i vetskap om att du fått en kvinna att göra abort pga dina inlägg

• Anonym
    Anonym (Tare lungt) skrev 2011-08-21 13:24:41 följande:

shit anonym, du har verkligen lyckas övertyga den här stackaren till abort utan att ha pratat med barnmorska.

Du har helatiden övertygat henne att fostret är typ alkohol skadat, sen i ditt sista inlägg skriver du att du inte tror att de är så farligt igentligen?

hoppas du somnar gott inatt, i vetskap om att du fått en kvinna att göra abort pga dina inlägg

Men nu får du väll ändå ge dig va med dina anklagelser? TS har väll ett huvud att bestämma med själv och självklart ska hon prata med en bm eller liknande innan. 

Herregud....lägg ner.  
  • Anonym (Tare lungt)

Du kanske borde tänka efter på vad du skriver.

Ts skriver att hon är orolig och som hon skrev nyss så hjälper sånna inlägg som du skriver till ett lättare beslut om en abort.

• Anonym

Skriver man på ett forum får man olika svar och ts har somsagt en hjärna själv att tänka med. Förminska inte ts som person.

• Anonym (Orolig)

Det är sant, det hjälper att höra att folk faktiskt tror det kan bli fel på barnet eftersom jag festade på mycket innan jag testade +. Och som jag skrev, jag kan nog prata med 4 barnmorskor och alla säger nog samma sak: det är troligen ingen fara. Det är bara det att jag inte vet om "troligen" räcker för mig. Vad skulle jag ta mig till om barnet blir lidande pga det jag har gjort när det bara var en ärta inom mig...? Jag vet inte... Men jag tackar för alla råd. Även om det nog får blir abort. :(

• Anonym

De första 8 graviditetsveckorna har fostret/cellklumpen ett eget blodomlopp och påverkas inte av moderns alkoholintag. Extremt alkoholmissbruk har dock längre följder och kan långsiktigt skada barnet, men únder förutsättning att du slutar NU! så är risken för FAS och andra alkoholrelaterade skador obefintliga.

• Anonym (stöttande)

Anonym (Orolig) - Jag har en vän som fick barn för snart 4 år sedan. Hon visste inte om att hon var gravid förän i vecka 10, och då hade hon festat till och från (rätt mycket) under de första 8 veckorna som gravid. Läkarna hade sagt till henne att fostret inte var kopplat till mamman under de första 8 veckorna och att det därmed inte var någon fara för fostrets hälsa. Barnet föddes friskt och mår idag jättebra, inga som helst men pga mammans alkoholdrickande i början av graviditeten.
    Så jag tycker att du ska prata med en barnmorska ordentligt och berätta om dina farhågor och funderingar, så lovar jag dig att hon kommer att lugna ner dig. Dra inga förhastade slutsatser :) Kram på dig! 

Svar på tråden Druckit alkohol och gravid i vecka 7