• Anonym (Orolig)

Druckit alkohol och gravid i vecka 7

Under semestern har det blivit att dricka nån form av alkohol varje dag, vissa dagar riktiga fester, vissa dagar mindre. Självklart planerade vi inte att bli gravida eftersom vi har festat på en MASSA i sommar. För någon dag sedan insåg jag att min mens var försenad. Jag testade idag och det blev ett plus! Nu undrar jag hur mycket all alkohol kan påverka ett foster fram till vecka 7? Någon som vet? Fakta, erfarenheter och tankar mottages gärna!

• Svar på tråden Druckit alkohol och gravid i vecka 7
  • Anonym (Orolig)

Jag vet att jag bör prata med någon som "kan" sånt här. Men jag förstår även att jag kommer få lika många olika svar som gånger jag ställer frågan. För ingen kan garantera mig att det inte kommer att vara nåt fel på barnet. Det är det som känns jobbigt, att det inte finns några garantier. Det är inte ens nåt som behöver visa sig på 9 månader, eller på ett år, eller på 3 år. Det kan komma senare, när barnet ska utvecklas mentalt och kanske inte gör det. Det känns jobbigt att tänka på. Därför är det skönt att få höra om era erfarenheter av det här...

• dogcatbird
    Anonym (Orolig) skrev 2011-08-20 12:22:47 följande:
    Jag vet att jag bör prata med någon som "kan" sånt här. Men jag förstår även att jag kommer få lika många olika svar som gånger jag ställer frågan. För ingen kan garantera mig att det inte kommer att vara nåt fel på barnet. Det är det som känns jobbigt, att det inte finns några garantier. Det är inte ens nåt som behöver visa sig på 9 månader, eller på ett år, eller på 3 år. Det kan komma senare, när barnet ska utvecklas mentalt och kanske inte gör det. Det känns jobbigt att tänka på. Därför är det skönt att få höra om era erfarenheter av det här...
    Men tänk även på om det passar med barn nu. Kanske du är i ett skede då du vill festa och inte behöva tänka på någon annan. KOmmer du att kunna sluta tvärt med det livet, de kompisarna? Kommer pappan att sluta festa efter förlossningen och bli inriktad på att ett småbarn kommer före allt och party i andra hand?
  • dogcatbird
    Anonym (Orolig) skrev 2011-08-20 12:22:47 följande:
    Men tänk även på om det passar med barn nu. Kanske du är i ett skede då du vill festa och inte behöva tänka på någon annan. KOmmer du att kunna sluta tvärt med det livet, de kompisarna? Kommer pappan att sluta festa efter förlossningen och bli inriktad på att ett småbarn kommer före allt och party i andra hand?
  • Anonym (Orolig)
    dogcatbird skrev 2011-08-20 12:42:56 följande:
    Festandet blir inte ett problem för varken mig eller pappan. Men det var inte planerat, då hade jag inte druckit om vi hade planerat barn (just för att slippa oroa mig). Om det passar in i livet nu är en annan fråga som jag funderar över. Men det har inte med oron för fostret att göra.
  • Anonym (Tare lungt)

De är ingen fara. Om du läser om en graviditet, så delar du och fostret inte ens samma näring , de finns alltså inte ens en navelsträng bildad ännu i v.7. Prata med din barnmorska.

Du kan vara lugn! :)

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Tare lungt) skrev 2011-08-20 13:30:53 följande:
    De är ingen fara. Om du läser om en graviditet, så delar du och fostret inte ens samma näring , de finns alltså inte ens en navelsträng bildad ännu i v.7. Prata med din barnmorska.

Ja jag måste prata med en barnmorska och höra mig för lite. Är det någon som vet var man kan komma i kontakt med en barnmorska anonymt och höra sig för lite mer?
  • Anonym
    Anonym (Tare lungt) skrev 2011-08-20 13:30:53 följande:

Varför säger man då åt tidigt gravida att inte dricka alkohol? Om det nu inte spelar nån som helst roll. 
  • Anonym

Likadant med vissa läkemedel som är fosterskadande om de har tagits tidigt i graviditet, så man i vissa fall till o med måste göra abort om man tagit dom, hur kan allt det komma sig om fostret nu är så skyddat innan vissa veckor? 

• Anonym (Tare lungt)

Barnmorskan måste ju alltid säga till den gravida vad man bör undvika. Så som att röka eller dricka alkohol, eller vissa läkemedel.

Eftersom hon nu inte dricker, för att hon är medveten om sin graviditet så tror jag inte heller de är någon fara. OCh för att barnet och mamman inte delar på samma näring ÄN,

Herregud, ska vi vara dramatiska, så visst. De finns dom som som går på SUBUTEX och HEROIN hela graviditeten och får friska barn. Men då kan vi verkligen säga att risken är större att man får ett barn med foster skador.

Men som jag bad henne, ring barnmorskan..hon kommer nog lugna dig.

Jag själv tog subutex i början av min graviditet, jag visste självklart inte att jag var gravid. På sjukvårds upplysningen så sa hon att de inte var någon fara, pga att de va så tidigt i min graviditet.

Så, Chilla :)

Om man gör något under hela sin graviditet så kan man prata om fosterskador, att risken kan vara stor. men inte fram till v7.

• Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2011-08-20 14:13:25 följande:
    Varför säger man då åt tidigt gravida att inte dricka alkohol? Om det nu inte spelar nån som helst roll. 
    Jag förstår att jag inte ska dricka alkohol. Det är en självklarhet för mig. Men jag drack innan jag visste och som du säger, det är klart det måste spela roll...
Svar på tråden Druckit alkohol och gravid i vecka 7