• pluvdo

    Högdräktig katt - ett par frågor

    Min minsta katt (två år gammal) är dräktig. Väldigt dräktig, ser det ut som.

    - Hur vet man när det börjar närma sig? Jag vet att man kan ta tempen och se ifall temperaturen går ner hos katten, men jag har ingen termometer. Så vad för andra tecken kan det finnas på att det verkligen börjar närma sig?

    - Finns det risk för att en katt håller inne ungarna i magen och liksom... stannar upp förlossningen eller så ifall hon inte trivs? Jag har en son på 16½ månad här som röjer omkring på dagarna plus att jag har två katter till, så jag vet inte om den dräktiga honan känner att hon kan slappna av och föda här i lägenheten. Jag har hållit henne inne nu i tre-fyra dagar så att hon inte skall föda ute, men finns det då någon risk att hon försöker "hålla" kvar ungarna tills hon får komma ut och föda istället så ungarna dör i magen?

    Hon har fött en gång tidigare för ett år sedan. Då födde hon inomhus, men då var ju sonen yngre så då sprang inte han runt efter henne och skulle klappa henne på dagarna och så så då kanske hon kände sig lugnare. Plus att de andra katterna var i mina föräldrars fritidshus då vilket inte är möjligt nu.

    Och kom nu inte och tjata om kastrering, "för varje kattunge som föds så går en herrelös kattunge miste om ett hem" och så vidare. Nu är katten dräktig och så är det bara. Så fort hon fått sina ungar skall jag boka tid för kastrering.

  • Svar på tråden Högdräktig katt - ett par frågor
  • Lady without tattoo

    Väldigt dräktig ser det ut som.För att veta säkert låter du väl göra ett ultraljud?


    Yrke: Leg pratkvarn
  • pluvdo
    Lady without tattoo skrev 2011-08-20 14:40:30 följande:

    Väldigt dräktig ser det ut som.För att veta säkert låter du väl göra ett ultraljud?


    Nej, jag vill inte utsätta katten för det. Hon blir väldigt stressad hos veterinären och sedan tror jag knappast att de mäter och beräknar hur många veckor gamla ungarna är som de gör hos människor ändå.

    Man har känt sparkar i åtminstone en vecka och magen putar mycket. Då är hon högdräktig.
  • Lady without tattoo
    pluvdo skrev 2011-08-20 14:43:40 följande:
    Nej, jag vill inte utsätta katten för det. Hon blir väldigt stressad hos veterinären och sedan tror jag knappast att de mäter och beräknar hur många veckor gamla ungarna är som de gör hos människor ändå.

    Man har känt sparkar i åtminstone en vecka och magen putar mycket. Då är hon högdräktig.
    Varför frågar du då? Du ahr ju haft kattungar förut el hur? Ring din veterinär på måndag så får du svar på dina frågor
    Yrke: Leg pratkvarn
  • pluvdo
    Lady without tattoo skrev 2011-08-20 14:45:56 följande:
    Varför frågar du då? Du ahr ju haft kattungar förut el hur? Ring din veterinär på måndag så får du svar på dina frågor
    Jag frågar för att möjligheten till det finns. I min erfarenhet så får man inte svar på några frågor när man ringer till veterinären eftersom man bara får prata med en receptionist. Varje gång jag ringt så har jag bara fått svaret att "jag kan inte säga någonting såhär över telefon, utan du får komma in med katten och så får en veterinär göra en bedömning." Varenda gång har det varit svaret jag fått. Ja, utom en då jag ville komma in, men hon i telefon sade att jag kunde avvakta och det slutade med att min katt dog i kattpest en dag senare efter att jag hittat henne halvdöd på golvet på morgonen och veterinärens försök att rädda henne var förgäves. Så. Jag frågar hellre här.
  • pluvdo
    Lady without tattoo skrev 2011-08-20 14:45:56 följande:
    Varför frågar du då? Du ahr ju haft kattungar förut el hur? Ring din veterinär på måndag så får du svar på dina frågor
    Och förresten, varför "svarar" du då när du inte ens försöker svara på frågorna jag ställt?
  • Lady without tattoo
    pluvdo skrev 2011-08-20 14:54:35 följande:
    Och förresten, varför "svarar" du då när du inte ens försöker svara på frågorna jag ställt?
    Det är ett diskussionforum
    Yrke: Leg pratkvarn
  • pluvdo
    Lady without tattoo skrev 2011-08-20 14:56:07 följande:
    Det är ett diskussionforum
    Ja, så varför ifrågasätta varför jag ställer frågor då? Att folk alltid skall komma in och snäsa så fort man skriver om dräktiga katter, alltså.
  • Lady without tattoo
    pluvdo skrev 2011-08-20 15:00:21 följande:
    Ja, så varför ifrågasätta varför jag ställer frågor då? Att folk alltid skall komma in och snäsa så fort man skriver om dräktiga katter, alltså.
    Se över ditt eget sätt att svara innan du klagar på andras.
    Yrke: Leg pratkvarn
  • pluvdo
    Lady without tattoo skrev 2011-08-20 15:01:49 följande:
    Se över ditt eget sätt att svara innan du klagar på andras.
    Jag svarar inte snäsigt. Sedan ställde jag frågor för att jag ville ha svar på dem. Då känns det inte jättegivande med ett "Åk till veterinären och gör ett ultraljud" följt av praktiskt taget "Om du inte gör som jag säger så varför frågar du då? Ring din veterinär på måndag."

    Jag ville ha svar på frågorna, inte ett "Ställ inte frågorna här, ring veterinären." Jag vet väl att veterinärer existerar. Om jag velat fråga veterinär hade jag redan ringt och frågat. Jag är inte dum.
  • IngvarIsbjorn

    Vid ca tre veckors dräktighet blir spenarna rosa, så grovt räknat: tre veckor efter rosa spenar börjar det bli dags.
    Låt inte katten gå ut, det vore absolut inte bra alls om hon födde katterna ute.

    Kan du inte låta henne ha något ställe för sig själv dit barnet inte får gå? Ett rum, ett gömsle under sängen, en bekväm dyna uppe i någon hylla? Ca två-tre veckor innan födseln är det vanligt att de vill börja "boa" lite, så du kan ju prova att låta hennes bolåda stå framme och se om hon börjar göra sig hemmastadd. 

    Har du koll på resten, typ att mamman ska ha kattungemat, nummer till jourhavande veterinär redo om något skulle gå snett och sånt?

    Bra att du tänker kastrera mamman sen. Se till att ungarna får sina vaccinationer innan de flyttar vid 12 veckors ålder. Glad

Svar på tråden Högdräktig katt - ett par frågor