Fisken12 skrev 2011-08-20 15:30:41 följande:
De sista dagarna märker man ofta att katten går runt och bäddar. Ofta är den lite orolig och vill inte lämna husse/matte.
Va bra att du håller henne inne. Jag skulle sätta upp en hasp in till något rum. Springan i dörren ska bli så stor att katten kommer in med inte din son. Bädda gärna i ordning flera platser åt henne. Här hemma åker kartonger och lådor fram samt att vi bäddar i några garderober. Honan vill gärna välja plats själv men ibland kan man övertala henne att använda en viss plats.
Jag tror inte du ska vara orolig. Hon vet vad som är på väg och vad som förväntas av henne eftersom hon redan haft en kull. Men ha det så lugnt som det går hemma och låt henne gärna ha ett rum för sig själv. Jag har som regel här hemma att om katten ligger i sin låda så får man inte störa (klappa elelr prata med henne). Kanske svårt med en liten där hemma..hehe.
Jag förstår att du inte vet när hon blev dräktig men lade du märket till om hon plötsligt fick rosa tuttar? Som det skrevs om här innan så får de det tre veckor efter parning och då är det lite lättare att räka.
Du skriver att bäbisarna sparkar i magen. Min senaste kull började jag känna sparkar ifrån redan vecka 6-7 så det kan allt vara några veckor kvar till din honkatt ska föda.
Ett tips är att väga henne. Om du vet vad hon vägde innan kan du räkna ut på ett ungefär hur många bäbisar det är där inne i magen. För varje 250g katten går upp brukar man räkna att det är en kattunge (1000gr = 4 kattungar). Dock stämmer det inte alltid. Min kan gick senast upp 1 kg och det blev 3 små kattungar.
Håll gärna koll på när vattnet går. Efter att det gått bör första kattungen komma inom ett par timmar, annars måste du åka in med henne.
Hoppas allt kommer gå bra och att ni får fina bäbisar.
Jag vet ärligt talat inte när hon fick rosa spenar nu. Hon hade det i början av juni, men om hon var tre veckor gången då så kan det inte vara samma dräktighet. Den gången så verkade det liksom inte bli mer utan hon hade något större spenar ett tag, magen eventuellt lite större och sedan så försvann det. Sedan märkte jag för en månad sedan att hon började få en större mage igen och då kollade jag spenarna och så var de stora.
Svårt att veta då när den andra dräktigheten slutade och denna började. För det kan inte vara samma dräktighet. I så fall skulle hon vara i vecka typ 11 nu och det känns inte särskilt realistiskt.
Jag tycker klumparna i magen känns så stora så det inte borde vara så lång tid kvar, men jag vet inte. Jag har ingen bra våg att väga henne med eftersom jag har en såndär som är väldigt beroende av att man står helt still och det är total balans mellan höger och vänster fot. Håller man en katt är det svårt att finna den balansen, tyvärr. Jag tror dock det är två ungar eftersom det känns och ser ut som att en ligger med ryggen ut på vänster sida och en med ryggen ut på höger sida. Hennes förra kull bestod också av två kattungar.
Jag försöker hålla koll på henne, jag hoppas som sagt bara att det sätter igång när jag är hemma och inte när sonen skolas in på dagis.
Förra gången hon skulle få ungar så bäddade jag i ordning i en kartong med låg kant, men hon verkade inte gilla kanter så jag skippar det den här gången.
Jag har haspat till ett rum, men där vill hon inte vara. Jag skulle rent praktiskt kunna haspa till mitt rum där hon är mest, men där är även de andra två katterna mest och om jag gör en glipa där den dräktiga katten kommer igenom så kommer ju de andra igenom där också...