• pluvdo

Högdräktig katt - ett par frågor

Min minsta katt (två år gammal) är dräktig. Väldigt dräktig, ser det ut som.

- Hur vet man när det börjar närma sig? Jag vet att man kan ta tempen och se ifall temperaturen går ner hos katten, men jag har ingen termometer. Så vad för andra tecken kan det finnas på att det verkligen börjar närma sig?

- Finns det risk för att en katt håller inne ungarna i magen och liksom... stannar upp förlossningen eller så ifall hon inte trivs? Jag har en son på 16½ månad här som röjer omkring på dagarna plus att jag har två katter till, så jag vet inte om den dräktiga honan känner att hon kan slappna av och föda här i lägenheten. Jag har hållit henne inne nu i tre-fyra dagar så att hon inte skall föda ute, men finns det då någon risk att hon försöker "hålla" kvar ungarna tills hon får komma ut och föda istället så ungarna dör i magen?

Hon har fött en gång tidigare för ett år sedan. Då födde hon inomhus, men då var ju sonen yngre så då sprang inte han runt efter henne och skulle klappa henne på dagarna och så så då kanske hon kände sig lugnare. Plus att de andra katterna var i mina föräldrars fritidshus då vilket inte är möjligt nu.

Och kom nu inte och tjata om kastrering, "för varje kattunge som föds så går en herrelös kattunge miste om ett hem" och så vidare. Nu är katten dräktig och så är det bara. Så fort hon fått sina ungar skall jag boka tid för kastrering.

• Svar på tråden Högdräktig katt - ett par frågor
  • LJF

På min hona märkte jag att hon fick värkar/sammandragningar ett gäng timmar innan hon började föda. Nu hade jag haft min hona på parning så jag visst nästan exakt när ungarna borde ha kommit. Jag märkte också att hon började bli rastlös och visste inte riktigt vad hon skulle göra.

Första kullen födde hon ungarna med 1 timmes mellanrum, det var 4 st. Andra gången födde hon 3 st på 1 timme sen la värkarna av och hon lugnade ner sig, efter ett gäng timmar blev jag lite orolig och ringde vet, kolla Agria de hade när jag fick kattungar en vet man kunde ringa till (de drog kostnaden på telräkningen tror jag), de sa att jag inte behövde vara orolig att det verkade ha lagt av för det kan komma igång senare. Kommer inte ihåg exakt hur länge det fick dröja men min katt hade ett uppehåll på 12 timmar tills de två sista föddes.

Jag har ingen aning om katter kan "hålla kvar" kattungarna med flit.

• Liindatorri

Någon dag innan tycker jag att dom börjar bli klängiga, dom vill gosa och vara nära hela tiden. Så var den förra dräktiga katten vi hade, hon ville gosa och va med en hela dagen innan, men om man kolla henne i ögonen så var hon lite frånvarande.

Det skulle vara bra för katten om hon fick ett eget rum att vara i så att hon får vara ifred när det startar. Något sovrum eller i värsta fall badrum?

• pluvdo
    Fisken12 skrev 2011-08-20 15:30:41 följande:
    De sista dagarna märker man ofta att katten går runt och bäddar. Ofta är den lite orolig och vill inte lämna husse/matte.

Va bra att du håller henne inne. Jag skulle sätta upp en hasp in till något rum. Springan i dörren ska bli så stor att katten kommer in med inte din son. Bädda gärna i ordning flera platser åt henne. Här hemma åker kartonger och lådor fram samt att vi bäddar i några garderober. Honan vill gärna välja plats själv men ibland kan man övertala henne att använda en viss plats. 

Jag tror inte du ska vara orolig. Hon vet vad som är på väg och vad som förväntas av henne eftersom hon redan haft en kull. Men ha det så lugnt som det går hemma och låt henne gärna ha ett rum för sig själv. Jag har som regel här hemma att om katten ligger i sin låda så får man inte störa (klappa elelr prata med henne). Kanske svårt med en liten där hemma..hehe.

Jag förstår att du inte vet när hon blev dräktig men lade du märket till om hon plötsligt fick rosa tuttar? Som det skrevs om här innan så får de det tre veckor efter parning och då är det lite lättare att räka. 

Du skriver att bäbisarna sparkar i magen. Min senaste kull började jag känna sparkar ifrån redan vecka 6-7 så det kan allt vara några veckor kvar till din honkatt ska föda.

Ett tips är att väga henne. Om du vet vad hon vägde innan kan du räkna ut på ett ungefär hur många bäbisar det är där inne i magen. För varje 250g katten går upp brukar man räkna att det är en kattunge (1000gr = 4 kattungar). Dock stämmer det inte alltid. Min kan gick senast upp 1 kg och det blev 3 små kattungar. 

Håll gärna koll på när vattnet går. Efter att det gått bör första kattungen komma inom ett par timmar, annars måste du åka in med henne.

Hoppas allt kommer gå bra och att ni får fina bäbisar. 
    Jag vet ärligt talat inte när hon fick rosa spenar nu. Hon hade det i början av juni, men om hon var tre veckor gången då så kan det inte vara samma dräktighet. Den gången så verkade det liksom inte bli mer utan hon hade något större spenar ett tag, magen eventuellt lite större och sedan så försvann det. Sedan märkte jag för en månad sedan att hon började få en större mage igen och då kollade jag spenarna och så var de stora.

Svårt att veta då när den andra dräktigheten slutade och denna började. För det kan inte vara samma dräktighet. I så fall skulle hon vara i vecka typ 11 nu och det känns inte särskilt realistiskt.

Jag tycker klumparna i magen känns så stora så det inte borde vara så lång tid kvar, men jag vet inte. Jag har ingen bra våg att väga henne med eftersom jag har en såndär som är väldigt beroende av att man står helt still och det är total balans mellan höger och vänster fot. Håller man en katt är det svårt att finna den balansen, tyvärr. Jag tror dock det är två ungar eftersom det känns och ser ut som att en ligger med ryggen ut på vänster sida och en med ryggen ut på höger sida. Hennes förra kull bestod också av två kattungar.

Jag försöker hålla koll på henne, jag hoppas som sagt bara att det sätter igång när jag är hemma och inte när sonen skolas in på dagis.

Förra gången hon skulle få ungar så bäddade jag i ordning i en kartong med låg kant, men hon verkade inte gilla kanter så jag skippar det den här gången.

Jag har haspat till ett rum, men där vill hon inte vara. Jag skulle rent praktiskt kunna haspa till mitt rum där hon är mest, men där är även de andra två katterna mest och om jag gör en glipa där den dräktiga katten kommer igenom så kommer ju de andra igenom där också...
  • Fisken12
    pluvdo skrev 2011-08-20 15:56:24 följande:
    Jag vet ärligt talat inte när hon fick rosa spenar nu. Hon hade det i början av juni, men om hon var tre veckor gången då så kan det inte vara samma dräktighet. Den gången så verkade det liksom inte bli mer utan hon hade något större spenar ett tag, magen eventuellt lite större och sedan så försvann det. Sedan märkte jag för en månad sedan att hon började få en större mage igen och då kollade jag spenarna och så var de stora.

Svårt att veta då när den andra dräktigheten slutade och denna började. För det kan inte vara samma dräktighet. I så fall skulle hon vara i vecka typ 11 nu och det känns inte särskilt realistiskt.

Jag tycker klumparna i magen känns så stora så det inte borde vara så lång tid kvar, men jag vet inte. Jag har ingen bra våg att väga henne med eftersom jag har en såndär som är väldigt beroende av att man står helt still och det är total balans mellan höger och vänster fot. Håller man en katt är det svårt att finna den balansen, tyvärr. Jag tror dock det är två ungar eftersom det känns och ser ut som att en ligger med ryggen ut på vänster sida och en med ryggen ut på höger sida. Hennes förra kull bestod också av två kattungar.

Jag försöker hålla koll på henne, jag hoppas som sagt bara att det sätter igång när jag är hemma och inte när sonen skolas in på dagis.

Förra gången hon skulle få ungar så bäddade jag i ordning i en kartong med låg kant, men hon verkade inte gilla kanter så jag skippar det den här gången.

Jag har haspat till ett rum, men där vill hon inte vara. Jag skulle rent praktiskt kunna haspa till mitt rum där hon är mest, men där är även de andra två katterna mest och om jag gör en glipa där den dräktiga katten kommer igenom så kommer ju de andra igenom där också...
    Hmm inte lätt att veta när det är dags helt enkelt. Som föregående talare skrev så kan man se att blicken blir frånvarandra när de får förvärka, de kan även synas som krystningar i pälsen. Jag tror inte det gör någonting att de andra katterna är med. Mina honor vill gärna ha med de andra katterna som stöd, man märker på honom hur hon vill ha det när det är dags. Även om hon inte går in i ett ensamt rum så låt ändå ett rum stå färdig för henne, när det är dags kan det hända att hon går in där ändå.

Ibland kan honkatten vänta med att föda tills man kommer hem från exempelvis jobbet. Att det kan vänta flera dagar är ingenting jag har hört.

Jag förstår att du är orolig men det är nog inte fara. Jag själv är väldigt orolig av mig och borde lära mig att ta det lite lugnare och slappna av. Det märks att du gör allt för dina katter. Din katt kommer troligtvis visa för dig när det är dags.

läste att du efteråt ska kastrera henne. Ett tips är att leta upp en veterinär som kastrerar via titthål. Det är lite dyrare (ca 1000 kr) men infektionsrisk och återhämtningstiden är mindre/kortare.

• pluvdo
    Fisken12 skrev 2011-08-20 17:24:05 följande:
    Hmm inte lätt att veta när det är dags helt enkelt. Som föregående talare skrev så kan man se att blicken blir frånvarandra när de får förvärka, de kan även synas som krystningar i pälsen. Jag tror inte det gör någonting att de andra katterna är med. Mina honor vill gärna ha med de andra katterna som stöd, man märker på honom hur hon vill ha det när det är dags. Även om hon inte går in i ett ensamt rum så låt ändå ett rum stå färdig för henne, när det är dags kan det hända att hon går in där ändå.

Ibland kan honkatten vänta med att föda tills man kommer hem från exempelvis jobbet. Att det kan vänta flera dagar är ingenting jag har hört.

Jag förstår att du är orolig men det är nog inte fara. Jag själv är väldigt orolig av mig och borde lära mig att ta det lite lugnare och slappna av. Det märks att du gör allt för dina katter. Din katt kommer troligtvis visa för dig när det är dags.

läste att du efteråt ska kastrera henne. Ett tips är att leta upp en veterinär som kastrerar via titthål. Det är lite dyrare (ca 1000 kr) men infektionsrisk och återhämtningstiden är mindre/kortare.

När du säger tusen kronor, menar du att det är tusen kronor dyrare eller kostar 1000 kronor? För tusen kronor dyrare än annars har jag inte råd med eftersom jag är ensamstående student med pengar från CSN så har inte hur mycket som helst. Sonen skall ju dessutom börja på dagis på måndag så jag har fått handla bättre regnkläder, kängor, mer kläder och sådana saker. Det blir dyrt, tyvärr. Jag hade tänkt lägga undan kanske 1000 kronor till sterilisering och sedan lägga på vad det nu kostar att få henne chippad eller öronmärkt också. De andra katterna är chippade sedan länge, men henne har jag typ glömt av lite.

Har haft ont om pengar också. Tog hand om henne när hon var en månad gammal och hon och hennes syskon hittades övergivna (enligt personerna som hittade dem i alla fall så hade ingen katthona synts till på flera dagar) och de som hittade kattungarna i sitt garage sade att de skulle sål ihjäl dem om ingen tog hand om dem. Bättre med en ochippad vuxen katt än en ihjälslagen kattunge tänkte jag då.
  • Fisken12
    pluvdo skrev 2011-08-20 17:39:52 följande:
    När du säger tusen kronor, menar du att det är tusen kronor dyrare eller kostar 1000 kronor? För tusen kronor dyrare än annars har jag inte råd med eftersom jag är ensamstående student med pengar från CSN så har inte hur mycket som helst. Sonen skall ju dessutom börja på dagis på måndag så jag har fått handla bättre regnkläder, kängor, mer kläder och sådana saker. Det blir dyrt, tyvärr. Jag hade tänkt lägga undan kanske 1000 kronor till sterilisering och sedan lägga på vad det nu kostar att få henne chippad eller öronmärkt också. De andra katterna är chippade sedan länge, men henne har jag typ glömt av lite.

Har haft ont om pengar också. Tog hand om henne när hon var en månad gammal och hon och hennes syskon hittades övergivna (enligt personerna som hittade dem i alla fall så hade ingen katthona synts till på flera dagar) och de som hittade kattungarna i sitt garage sade att de skulle sål ihjäl dem om ingen tog hand om dem. Bättre med en ochippad vuxen katt än en ihjälslagen kattunge tänkte jag då.
    Jag tror det kostar ca 1000 kr men jag är inte helt säker. Inte lätt med pengar alltid. Vissa saker måste man prioritera tyvärr. Bor du i närheten av gbg så finns en klinik inne i gbg som utför den typen av operation
  • pluvdo
    Fisken12 skrev 2011-08-20 18:19:04 följande:
    Jag tror det kostar ca 1000 kr men jag är inte helt säker. Inte lätt med pengar alltid. Vissa saker måste man prioritera tyvärr. Bor du i närheten av gbg så finns en klinik inne i gbg som utför den typen av operation
    Jag bor på Hisingen. :)
  • Fisken12
    pluvdo skrev 2011-08-20 21:15:31 följande:
    Jag bor på Hisingen. :)

Perfekt då kan du gå in på adressen http://www.kattkliniken.se/ där det finns kontaktuppgifter till vetrerinär Johan. Vet flera som rekommenderat just honom. Min föräldrar kasterarde sin hon katt där och det gick superbra.
  • mucklis

Vi tänkte inte speciellt mkt på förberedelser när vår katt skulle få ungar. När det var dags så kom hon till mig och ville inte att jag skulle gå. (Den första gången hon födde gömde hon sig i min byrå och födde på mina kläder) De flesta katten klarar av det jättebra själva. =)

Vi hade fler katten som fick kattungar och vi märkte inte att de fått dem förrän vi hörde pip. Såklart kan det vara bra att vara förberedd ifall det händer nåt. =)

• Majmaj

Har inte orkat läsa allt....

Mina två katter har haft 4 potentiella födobäddar var. De har båda fött på mitt golv.

Min gosiga katt ville inte ha "hjälp" av varken mig eller sin syster

Min "inte gosiga" katt skrek efter både mig och sin syster.

Den jag märkte var att katterna fick diarre (samma dag) som de skulle föda.

• pluvdo

Hur lång tid efter att vattnet gått bör första ungen ha fötts?

• pluvdo

Tack. :D Fyra blev det till slut. En ljusgråbrun hane, en helsvart hane, en svart- och grårandig hane och en helsvart hona. Hade nog hoppats på fler honor egentligen eftersom jag tror att de är lättare att bli av med, menmen. Söta är de oavsett. Honan fick idag namnet Skruffy (från engelskans scruffy då, fast med svenskt uttal) för hon såg så tufsig ut när jag tog upp henne.

Mamma och ungar mår bra.

• Nellie01

Min katt verkar va högdräcktig och går här och är orolig förhennes ,håret runt spenarna har gått väck och hon är kelen och bara sover hela dagarna hur lång tid kan det vara kvar ?

• nemo1
    Nellie01 skrev 2013-08-13 17:04:07 följande:
    Min katt verkar va högdräcktig och går här och är orolig förhennes ,håret runt spenarna har gått väck och hon är kelen och bara sover hela dagarna hur lång tid kan det vara kvar ?
    Det borde du väl veta när du parade henne, eller är du en sån där oansvarig kattägare som bara släpper ut din katt fertil och låter alla hanar para sig med henne?
  • Nellie01
    nemo1 skrev 2013-08-13 17:43:24 följande:
    Det borde du väl veta när du parade henne, eller är du en sån där oansvarig kattägare som bara släpper ut din katt fertil och låter alla hanar para sig med henne?
    oansvarig för att jag gav min katt ett bättre liv ? trodde man skulle få lite hjälp här och inte några onödiga kommentarer, det blir lika mycket katt om hon parar sig med en katt ute som inne ! vi flytta till hus så hon kunde springa ut och in  som hon ville det va inte meningen att vi skulle ha kattungar men sen blev det för sent , så har du inget vettigt att komma med så skriv inget.....
  • nemo1
    Nellie01 skrev 2013-08-13 18:30:53 följande:
    oansvarig för att jag gav min katt ett bättre liv ? trodde man skulle få lite hjälp här och inte några onödiga kommentarer, det blir lika mycket katt om hon parar sig med en katt ute som inne ! vi flytta till hus så hon kunde springa ut och in  som hon ville det va inte meningen att vi skulle ha kattungar men sen blev det för sent , så har du inget vettigt att komma med så skriv inget.....
    Jag har massor med vettiga kommentarer. Är du inte oansvarig om du släpper ut din fertila katt så att hon kan få en massa sjukdomar då alla hankatter på flera mils avstånd har satt på din katt? Är det ett bättre liv????
    Var det inte meningen att hon skulle bli dräktig, säkert! Det vet väl en femåring vad som händer om man släpper ut en okastrerad katt.
    Och man läser väl på INNAN man ser till att katten blir dräktig? Fan va less jag är på denna fö....ade huskattasavel ! Vill du ha "små söta kattungar" så hjälp då en stackars hemlös dräktig hona som annars får föda sina ungar ute. Huskattsmarknaden är mättad sedan länge så folk vill inte betala för katter och när man ledsnat så slängs dom ut eller avlivas!
  • Nellie01
    nemo1 skrev 2013-08-13 18:38:17 följande:
    Jag har massor med vettiga kommentarer. Är du inte oansvarig om du släpper ut din fertila katt så att hon kan få en massa sjukdomar då alla hankatter på flera mils avstånd har satt på din katt? Är det ett bättre liv????
    Var det inte meningen att hon skulle bli dräktig, säkert! Det vet väl en femåring vad som händer om man släpper ut en okastrerad katt.
    Och man läser väl på INNAN man ser till att katten blir dräktig? Fan va less jag är på denna fö....ade huskattasavel ! Vill du ha "små söta kattungar" så hjälp då en stackars hemlös dräktig hona som annars får föda sina ungar ute. Huskattsmarknaden är mättad sedan länge så folk vill inte betala för katter och när man ledsnat så slängs dom ut eller avlivas!
    vem har sagt att hon ska föda ute ? jag vet att det var dumt men vi hann inte få någon tid och nu är det som det är och hon mår hur bra som helst ..och jag hade aldrig i hela mitt liv tänkt avliva dom för att jag tröttnar aldrig ! och jag har erbjudit mig att ta hand om katter jag älskar katter  tycker synd om dom som har de som dom har de men man  kan inte hjälpa alla i hela världen vilket är synd
  • Birmafröken

Man får helt enkelt vänta med att släppa ut katten tills den är kastrerad om man helhjärtat vill undvika dräktighet.

Svar på tråden Högdräktig katt - ett par frågor