• pluvdo

Högdräktig katt - ett par frågor

Min minsta katt (två år gammal) är dräktig. Väldigt dräktig, ser det ut som.

- Hur vet man när det börjar närma sig? Jag vet att man kan ta tempen och se ifall temperaturen går ner hos katten, men jag har ingen termometer. Så vad för andra tecken kan det finnas på att det verkligen börjar närma sig?

- Finns det risk för att en katt håller inne ungarna i magen och liksom... stannar upp förlossningen eller så ifall hon inte trivs? Jag har en son på 16½ månad här som röjer omkring på dagarna plus att jag har två katter till, så jag vet inte om den dräktiga honan känner att hon kan slappna av och föda här i lägenheten. Jag har hållit henne inne nu i tre-fyra dagar så att hon inte skall föda ute, men finns det då någon risk att hon försöker "hålla" kvar ungarna tills hon får komma ut och föda istället så ungarna dör i magen?

Hon har fött en gång tidigare för ett år sedan. Då födde hon inomhus, men då var ju sonen yngre så då sprang inte han runt efter henne och skulle klappa henne på dagarna och så så då kanske hon kände sig lugnare. Plus att de andra katterna var i mina föräldrars fritidshus då vilket inte är möjligt nu.

Och kom nu inte och tjata om kastrering, "för varje kattunge som föds så går en herrelös kattunge miste om ett hem" och så vidare. Nu är katten dräktig och så är det bara. Så fort hon fått sina ungar skall jag boka tid för kastrering.

• Svar på tråden Högdräktig katt - ett par frågor
  • pluvdo
    IngvarIsbjorn skrev 2011-08-20 15:07:23 följande:
    Vid ca tre veckors dräktighet blir spenarna rosa, så grovt räknat: tre veckor efter rosa spenar börjar det bli dags.
    Låt inte katten gå ut, det vore absolut inte bra alls om hon födde katterna ute.

Kan du inte låta henne ha något ställe för sig själv dit barnet inte får gå? Ett rum, ett gömsle under sängen, en bekväm dyna uppe i någon hylla? Ca två-tre veckor innan födseln är det vanligt att de vill börja "boa" lite, så du kan ju prova att låta hennes bolåda stå framme och se om hon börjar göra sig hemmastadd. 

Har du koll på resten, typ att mamman ska ha kattungemat, nummer till jourhavande veterinär redo om något skulle gå snett och sånt?

Bra att du tänker kastrera mamman sen. Se till att ungarna får sina vaccinationer innan de flyttar vid 12 veckors ålder. Glad
    Jag har försökt fixa ett ställe åt henne i gästrummet här och satt en hasp på dörren så sonen inte skall komma in, men hon vill vara hos mig så hon lägger sig aldrig i det rummet. Det enda rummet hon verkar acceptera är badrummet, men så fort sonen börjar röka omkring för mycket så smiter hon in under badkaret och jag vill inte att hon föder där eftersom badkarskanten inte går att ta loss, så jag vet inte hur jag skulle få ut ungarna i så fall...

Jag läste just  det där om att kattmamman skall ha kattunge mat, så det har hon ingen nu. Bara vanligt mat. Får köpa sådan nästa gång jag handlar då. Nummer till vår veterinär finns alltid på kylskåpet. Jag tror att den alltid har jour, annars kan den väl koppla vidare en till någon som har det.
  • pluvdo

Och nä, jag låter henne inte gå ut för jag vill inte att hon föder ute. Jag blev bara lite rädd när jag läste på någon informationssida igår där det stod att en katt kan hålla ut tills den hittar en bra födsloplats som den är nöjd med. Då blev jag rädd att hon kanske går och håller ungarna inne tills de dör bara för att hon inte vill föda här inne.

Hon har som sagt fått ungar en gång tidigare och då födde hon i mitt rum med mig en meter bort. Hon verkade vilja ha mig där, men det kan man kanske aldrig veta. Det var inte så att hon hämtade mig inför förlossningen eller så utan hon lekte runt i mitt rum och plötsligt kom det en blodklump och så började hon skrika. Då lade jag henne på den plats som jag tänkt hon skulle ligga på och så låg hon där tills ungarna var födda. Så det var väl mer mitt val än hennes kanske.

Något som gör mig väldigt rädd för att hon skall föda någonstans där jag inte kommer åt (under badkaret eller ute eller så) är att en unge i förra kullen kom ut baklänges och fastnade med huvudet så jag fick dra ut den samtidigt som mamman skrek. Om jag inte varit där då vet jag inte vad som hade hänt.

• IngvarIsbjorn
    pluvdo skrev 2011-08-20 15:13:18 följande:
    Jag har försökt fixa ett ställe åt henne i gästrummet här och satt en hasp på dörren så sonen inte skall komma in, men hon vill vara hos mig så hon lägger sig aldrig i det rummet. Det enda rummet hon verkar acceptera är badrummet, men så fort sonen börjar röka omkring för mycket så smiter hon in under badkaret och jag vill inte att hon föder där eftersom badkarskanten inte går att ta loss, så jag vet inte hur jag skulle få ut ungarna i så fall...

Jag läste just  det där om att kattmamman skall ha kattunge mat, så det har hon ingen nu. Bara vanligt mat. Får köpa sådan nästa gång jag handlar då. Nummer till vår veterinär finns alltid på kylskåpet. Jag tror att den alltid har jour, annars kan den väl koppla vidare en till någon som har det.
    Som nödlösning kanske du kan lägga hoprullade handdukar längst ner kring badkarskanten så att hon inte kommer in dit. Det gäller ju bara en kort period, så då få man offra det estetiska och tänka på kattens bästa, så fick vi ha det ett tag, när våra jourhemskatter precis kommit till oss, och var lite skygga Tungan ute
  • pluvdo
    IngvarIsbjorn skrev 2011-08-20 15:14:06 följande:
    Här har du kortfattade "att tänka på" inför födseln och lite tips omkring. www.topcat.nu/tips5.html 
    Jag har läst där redan, men det står ju ingenting om hur man vet ifall det börjar närma sig. :)

Jag är så otålig av mig.

Hoppas verkligen att hon föder innan måndag för sedan skall sonen skolas in på dagis så vi kommer inte vara hemma på dagarna måndag-onsdag... :/
  • pluvdo
    IngvarIsbjorn skrev 2011-08-20 15:18:11 följande:
    Som nödlösning kanske du kan lägga hoprullade handdukar längst ner kring badkarskanten så att hon inte kommer in dit. Det gäller ju bara en kort period, så då få man offra det estetiska och tänka på kattens bästa, så fick vi ha det ett tag, när våra jourhemskatter precis kommit till oss, och var lite skygga Tungan ute
    Hehe, jag har funderat på det, men undrar om inte hon får undan dem om hon bara vill komma in under badkaret tillräckligt mycket?
  • Lady without tattoo
    pluvdo skrev 2011-08-20 15:06:44 följande:
    Jag svarar inte snäsigt. Sedan ställde jag frågor för att jag ville ha svar på dem. Då känns det inte jättegivande med ett "Åk till veterinären och gör ett ultraljud" följt av praktiskt taget "Om du inte gör som jag säger så varför frågar du då? Ring din veterinär på måndag."

Jag ville ha svar på frågorna, inte ett "Ställ inte frågorna här, ring veterinären." Jag vet väl att veterinärer existerar. Om jag velat fråga veterinär hade jag redan ringt och frågat. Jag är inte dum.
    Inte jag heller (läs det understrukna)
    Yrke: Leg pratkvarn
  • pluvdo
    Lady without tattoo skrev 2011-08-20 15:23:02 följande:
    Inte jag heller (läs det understrukna)
    Lady without tattoo skrev 2011-08-20 14:40:30 följande:

Väldigt dräktig ser det ut som.För att veta säkert låter du väl göra ett ultraljud?

Lady without tattoo skrev 2011-08-20 14:45:56 följande:
    Varför frågar du då? Du ahr ju haft kattungar förut el hur? Ring din veterinär på måndag så får du svar på dina frågor
    "För att veta säkert låter du väl göra ett ultraljud?"
    "Varför frågar du då?"
    "Du har ju haft ungar förut, eller hur?"

Öh jo, du svarar snäsigt.
  • Fisken12

De sista dagarna märker man ofta att katten går runt och bäddar. Ofta är den lite orolig och vill inte lämna husse/matte.

Va bra att du håller henne inne. Jag skulle sätta upp en hasp in till något rum. Springan i dörren ska bli så stor att katten kommer in med inte din son. Bädda gärna i ordning flera platser åt henne. Här hemma åker kartonger och lådor fram samt att vi bäddar i några garderober. Honan vill gärna välja plats själv men ibland kan man övertala henne att använda en viss plats. 

Jag tror inte du ska vara orolig. Hon vet vad som är på väg och vad som förväntas av henne eftersom hon redan haft en kull. Men ha det så lugnt som det går hemma och låt henne gärna ha ett rum för sig själv. Jag har som regel här hemma att om katten ligger i sin låda så får man inte störa (klappa elelr prata med henne). Kanske svårt med en liten där hemma..hehe.

Jag förstår att du inte vet när hon blev dräktig men lade du märket till om hon plötsligt fick rosa tuttar? Som det skrevs om här innan så får de det tre veckor efter parning och då är det lite lättare att räka. 

Du skriver att bäbisarna sparkar i magen. Min senaste kull började jag känna sparkar ifrån redan vecka 6-7 så det kan allt vara några veckor kvar till din honkatt ska föda.

Ett tips är att väga henne. Om du vet vad hon vägde innan kan du räkna ut på ett ungefär hur många bäbisar det är där inne i magen. För varje 250g katten går upp brukar man räkna att det är en kattunge (1000gr = 4 kattungar). Dock stämmer det inte alltid. Min kan gick senast upp 1 kg och det blev 3 små kattungar. 

Håll gärna koll på när vattnet går. Efter att det gått bör första kattungen komma inom ett par timmar, annars måste du åka in med henne.

Hoppas allt kommer gå bra och att ni får fina bäbisar. 

• Fisken12
    IngvarIsbjorn skrev 2011-08-20 15:18:11 följande:
    Bra idé. Här hemma stänger vi till varje liten vrå när det närmar sig födseln :D
Svar på tråden Högdräktig katt - ett par frågor