Inlägg från: pluvdo |Visa alla inlägg
  • pluvdo

Högdräktig katt - ett par frågor

Min minsta katt (två år gammal) är dräktig. Väldigt dräktig, ser det ut som.

- Hur vet man när det börjar närma sig? Jag vet att man kan ta tempen och se ifall temperaturen går ner hos katten, men jag har ingen termometer. Så vad för andra tecken kan det finnas på att det verkligen börjar närma sig?

- Finns det risk för att en katt håller inne ungarna i magen och liksom... stannar upp förlossningen eller så ifall hon inte trivs? Jag har en son på 16½ månad här som röjer omkring på dagarna plus att jag har två katter till, så jag vet inte om den dräktiga honan känner att hon kan slappna av och föda här i lägenheten. Jag har hållit henne inne nu i tre-fyra dagar så att hon inte skall föda ute, men finns det då någon risk att hon försöker "hålla" kvar ungarna tills hon får komma ut och föda istället så ungarna dör i magen?

Hon har fött en gång tidigare för ett år sedan. Då födde hon inomhus, men då var ju sonen yngre så då sprang inte han runt efter henne och skulle klappa henne på dagarna och så så då kanske hon kände sig lugnare. Plus att de andra katterna var i mina föräldrars fritidshus då vilket inte är möjligt nu.

Och kom nu inte och tjata om kastrering, "för varje kattunge som föds så går en herrelös kattunge miste om ett hem" och så vidare. Nu är katten dräktig och så är det bara. Så fort hon fått sina ungar skall jag boka tid för kastrering.

• Svar på tråden Högdräktig katt - ett par frågor
  • pluvdo
    Lady without tattoo skrev 2011-08-20 14:40:30 följande:

Väldigt dräktig ser det ut som.För att veta säkert låter du väl göra ett ultraljud?

Nej, jag vill inte utsätta katten för det. Hon blir väldigt stressad hos veterinären och sedan tror jag knappast att de mäter och beräknar hur många veckor gamla ungarna är som de gör hos människor ändå.

Man har känt sparkar i åtminstone en vecka och magen putar mycket. Då är hon högdräktig.
  • pluvdo
    Lady without tattoo skrev 2011-08-20 14:45:56 följande:
    Varför frågar du då? Du ahr ju haft kattungar förut el hur? Ring din veterinär på måndag så får du svar på dina frågor
    Jag frågar för att möjligheten till det finns. I min erfarenhet så får man inte svar på några frågor när man ringer till veterinären eftersom man bara får prata med en receptionist. Varje gång jag ringt så har jag bara fått svaret att "jag kan inte säga någonting såhär över telefon, utan du får komma in med katten och så får en veterinär göra en bedömning." Varenda gång har det varit svaret jag fått. Ja, utom en då jag ville komma in, men hon i telefon sade att jag kunde avvakta och det slutade med att min katt dog i kattpest en dag senare efter att jag hittat henne halvdöd på golvet på morgonen och veterinärens försök att rädda henne var förgäves. Så. Jag frågar hellre här.
  • pluvdo
    Varför frågar du då? Du ahr ju haft kattungar förut el hur? Ring din veterinär på måndag så får du svar på dina frågor
    Och förresten, varför "svarar" du då när du inte ens försöker svara på frågorna jag ställt?
  • pluvdo
    Lady without tattoo skrev 2011-08-20 14:56:07 följande:
    Det är ett diskussionforum
    Ja, så varför ifrågasätta varför jag ställer frågor då? Att folk alltid skall komma in och snäsa så fort man skriver om dräktiga katter, alltså.
  • pluvdo
    Lady without tattoo skrev 2011-08-20 15:01:49 följande:
    Se över ditt eget sätt att svara innan du klagar på andras.
    Jag svarar inte snäsigt. Sedan ställde jag frågor för att jag ville ha svar på dem. Då känns det inte jättegivande med ett "Åk till veterinären och gör ett ultraljud" följt av praktiskt taget "Om du inte gör som jag säger så varför frågar du då? Ring din veterinär på måndag."

Jag ville ha svar på frågorna, inte ett "Ställ inte frågorna här, ring veterinären." Jag vet väl att veterinärer existerar. Om jag velat fråga veterinär hade jag redan ringt och frågat. Jag är inte dum.
  • pluvdo
    IngvarIsbjorn skrev 2011-08-20 15:07:23 följande:
    Vid ca tre veckors dräktighet blir spenarna rosa, så grovt räknat: tre veckor efter rosa spenar börjar det bli dags.
    Låt inte katten gå ut, det vore absolut inte bra alls om hon födde katterna ute.

Kan du inte låta henne ha något ställe för sig själv dit barnet inte får gå? Ett rum, ett gömsle under sängen, en bekväm dyna uppe i någon hylla? Ca två-tre veckor innan födseln är det vanligt att de vill börja "boa" lite, så du kan ju prova att låta hennes bolåda stå framme och se om hon börjar göra sig hemmastadd. 

Har du koll på resten, typ att mamman ska ha kattungemat, nummer till jourhavande veterinär redo om något skulle gå snett och sånt?

Bra att du tänker kastrera mamman sen. Se till att ungarna får sina vaccinationer innan de flyttar vid 12 veckors ålder. Glad
    Jag har försökt fixa ett ställe åt henne i gästrummet här och satt en hasp på dörren så sonen inte skall komma in, men hon vill vara hos mig så hon lägger sig aldrig i det rummet. Det enda rummet hon verkar acceptera är badrummet, men så fort sonen börjar röka omkring för mycket så smiter hon in under badkaret och jag vill inte att hon föder där eftersom badkarskanten inte går att ta loss, så jag vet inte hur jag skulle få ut ungarna i så fall...

Jag läste just  det där om att kattmamman skall ha kattunge mat, så det har hon ingen nu. Bara vanligt mat. Får köpa sådan nästa gång jag handlar då. Nummer till vår veterinär finns alltid på kylskåpet. Jag tror att den alltid har jour, annars kan den väl koppla vidare en till någon som har det.
  • pluvdo

Och nä, jag låter henne inte gå ut för jag vill inte att hon föder ute. Jag blev bara lite rädd när jag läste på någon informationssida igår där det stod att en katt kan hålla ut tills den hittar en bra födsloplats som den är nöjd med. Då blev jag rädd att hon kanske går och håller ungarna inne tills de dör bara för att hon inte vill föda här inne.

Hon har som sagt fått ungar en gång tidigare och då födde hon i mitt rum med mig en meter bort. Hon verkade vilja ha mig där, men det kan man kanske aldrig veta. Det var inte så att hon hämtade mig inför förlossningen eller så utan hon lekte runt i mitt rum och plötsligt kom det en blodklump och så började hon skrika. Då lade jag henne på den plats som jag tänkt hon skulle ligga på och så låg hon där tills ungarna var födda. Så det var väl mer mitt val än hennes kanske.

Något som gör mig väldigt rädd för att hon skall föda någonstans där jag inte kommer åt (under badkaret eller ute eller så) är att en unge i förra kullen kom ut baklänges och fastnade med huvudet så jag fick dra ut den samtidigt som mamman skrek. Om jag inte varit där då vet jag inte vad som hade hänt.

• pluvdo
    IngvarIsbjorn skrev 2011-08-20 15:14:06 följande:
    Här har du kortfattade "att tänka på" inför födseln och lite tips omkring. www.topcat.nu/tips5.html 
    Jag har läst där redan, men det står ju ingenting om hur man vet ifall det börjar närma sig. :)

Jag är så otålig av mig.

Hoppas verkligen att hon föder innan måndag för sedan skall sonen skolas in på dagis så vi kommer inte vara hemma på dagarna måndag-onsdag... :/
  • pluvdo
    IngvarIsbjorn skrev 2011-08-20 15:18:11 följande:
    Som nödlösning kanske du kan lägga hoprullade handdukar längst ner kring badkarskanten så att hon inte kommer in dit. Det gäller ju bara en kort period, så då få man offra det estetiska och tänka på kattens bästa, så fick vi ha det ett tag, när våra jourhemskatter precis kommit till oss, och var lite skygga Tungan ute
    Hehe, jag har funderat på det, men undrar om inte hon får undan dem om hon bara vill komma in under badkaret tillräckligt mycket?
  • pluvdo
    Lady without tattoo skrev 2011-08-20 15:23:02 följande:
    Inte jag heller (läs det understrukna)
    Lady without tattoo skrev 2011-08-20 14:40:30 följande:

Väldigt dräktig ser det ut som.För att veta säkert låter du väl göra ett ultraljud?

"För att veta säkert låter du väl göra ett ultraljud?"
    "Varför frågar du då?"
    "Du har ju haft ungar förut, eller hur?"

Öh jo, du svarar snäsigt.
  • pluvdo
    Fisken12 skrev 2011-08-20 15:30:41 följande:
    De sista dagarna märker man ofta att katten går runt och bäddar. Ofta är den lite orolig och vill inte lämna husse/matte.

Va bra att du håller henne inne. Jag skulle sätta upp en hasp in till något rum. Springan i dörren ska bli så stor att katten kommer in med inte din son. Bädda gärna i ordning flera platser åt henne. Här hemma åker kartonger och lådor fram samt att vi bäddar i några garderober. Honan vill gärna välja plats själv men ibland kan man övertala henne att använda en viss plats. 

Jag tror inte du ska vara orolig. Hon vet vad som är på väg och vad som förväntas av henne eftersom hon redan haft en kull. Men ha det så lugnt som det går hemma och låt henne gärna ha ett rum för sig själv. Jag har som regel här hemma att om katten ligger i sin låda så får man inte störa (klappa elelr prata med henne). Kanske svårt med en liten där hemma..hehe.

Jag förstår att du inte vet när hon blev dräktig men lade du märket till om hon plötsligt fick rosa tuttar? Som det skrevs om här innan så får de det tre veckor efter parning och då är det lite lättare att räka. 

Du skriver att bäbisarna sparkar i magen. Min senaste kull började jag känna sparkar ifrån redan vecka 6-7 så det kan allt vara några veckor kvar till din honkatt ska föda.

Ett tips är att väga henne. Om du vet vad hon vägde innan kan du räkna ut på ett ungefär hur många bäbisar det är där inne i magen. För varje 250g katten går upp brukar man räkna att det är en kattunge (1000gr = 4 kattungar). Dock stämmer det inte alltid. Min kan gick senast upp 1 kg och det blev 3 små kattungar. 

Håll gärna koll på när vattnet går. Efter att det gått bör första kattungen komma inom ett par timmar, annars måste du åka in med henne.

Hoppas allt kommer gå bra och att ni får fina bäbisar. 
    Jag vet ärligt talat inte när hon fick rosa spenar nu. Hon hade det i början av juni, men om hon var tre veckor gången då så kan det inte vara samma dräktighet. Den gången så verkade det liksom inte bli mer utan hon hade något större spenar ett tag, magen eventuellt lite större och sedan så försvann det. Sedan märkte jag för en månad sedan att hon började få en större mage igen och då kollade jag spenarna och så var de stora.

Svårt att veta då när den andra dräktigheten slutade och denna började. För det kan inte vara samma dräktighet. I så fall skulle hon vara i vecka typ 11 nu och det känns inte särskilt realistiskt.

Jag tycker klumparna i magen känns så stora så det inte borde vara så lång tid kvar, men jag vet inte. Jag har ingen bra våg att väga henne med eftersom jag har en såndär som är väldigt beroende av att man står helt still och det är total balans mellan höger och vänster fot. Håller man en katt är det svårt att finna den balansen, tyvärr. Jag tror dock det är två ungar eftersom det känns och ser ut som att en ligger med ryggen ut på vänster sida och en med ryggen ut på höger sida. Hennes förra kull bestod också av två kattungar.

Jag försöker hålla koll på henne, jag hoppas som sagt bara att det sätter igång när jag är hemma och inte när sonen skolas in på dagis.

Förra gången hon skulle få ungar så bäddade jag i ordning i en kartong med låg kant, men hon verkade inte gilla kanter så jag skippar det den här gången.

Jag har haspat till ett rum, men där vill hon inte vara. Jag skulle rent praktiskt kunna haspa till mitt rum där hon är mest, men där är även de andra två katterna mest och om jag gör en glipa där den dräktiga katten kommer igenom så kommer ju de andra igenom där också...
  • pluvdo
    Fisken12 skrev 2011-08-20 17:24:05 följande:
    Hmm inte lätt att veta när det är dags helt enkelt. Som föregående talare skrev så kan man se att blicken blir frånvarandra när de får förvärka, de kan även synas som krystningar i pälsen. Jag tror inte det gör någonting att de andra katterna är med. Mina honor vill gärna ha med de andra katterna som stöd, man märker på honom hur hon vill ha det när det är dags. Även om hon inte går in i ett ensamt rum så låt ändå ett rum stå färdig för henne, när det är dags kan det hända att hon går in där ändå.

Ibland kan honkatten vänta med att föda tills man kommer hem från exempelvis jobbet. Att det kan vänta flera dagar är ingenting jag har hört.

Jag förstår att du är orolig men det är nog inte fara. Jag själv är väldigt orolig av mig och borde lära mig att ta det lite lugnare och slappna av. Det märks att du gör allt för dina katter. Din katt kommer troligtvis visa för dig när det är dags.

läste att du efteråt ska kastrera henne. Ett tips är att leta upp en veterinär som kastrerar via titthål. Det är lite dyrare (ca 1000 kr) men infektionsrisk och återhämtningstiden är mindre/kortare.

När du säger tusen kronor, menar du att det är tusen kronor dyrare eller kostar 1000 kronor? För tusen kronor dyrare än annars har jag inte råd med eftersom jag är ensamstående student med pengar från CSN så har inte hur mycket som helst. Sonen skall ju dessutom börja på dagis på måndag så jag har fått handla bättre regnkläder, kängor, mer kläder och sådana saker. Det blir dyrt, tyvärr. Jag hade tänkt lägga undan kanske 1000 kronor till sterilisering och sedan lägga på vad det nu kostar att få henne chippad eller öronmärkt också. De andra katterna är chippade sedan länge, men henne har jag typ glömt av lite.

Har haft ont om pengar också. Tog hand om henne när hon var en månad gammal och hon och hennes syskon hittades övergivna (enligt personerna som hittade dem i alla fall så hade ingen katthona synts till på flera dagar) och de som hittade kattungarna i sitt garage sade att de skulle sål ihjäl dem om ingen tog hand om dem. Bättre med en ochippad vuxen katt än en ihjälslagen kattunge tänkte jag då.
  • pluvdo
    Fisken12 skrev 2011-08-20 18:19:04 följande:
    Jag tror det kostar ca 1000 kr men jag är inte helt säker. Inte lätt med pengar alltid. Vissa saker måste man prioritera tyvärr. Bor du i närheten av gbg så finns en klinik inne i gbg som utför den typen av operation
    Jag bor på Hisingen. :)
  • pluvdo

Hur lång tid efter att vattnet gått bör första ungen ha fötts?

• pluvdo

Tack. :D Fyra blev det till slut. En ljusgråbrun hane, en helsvart hane, en svart- och grårandig hane och en helsvart hona. Hade nog hoppats på fler honor egentligen eftersom jag tror att de är lättare att bli av med, menmen. Söta är de oavsett. Honan fick idag namnet Skruffy (från engelskans scruffy då, fast med svenskt uttal) för hon såg så tufsig ut när jag tog upp henne.

Mamma och ungar mår bra.

Svar på tråden Högdräktig katt - ett par frågor