• Hausmausen

    Nu har jag tänk...

    Hej allesammans !

    Joo, nu är det så att jag har tänkt att spara till en miljon kronor, det spelar ingen roll HUR jag gör detta utan det rör sig mer om min tankebana i det hela.

    Jag har tänk spara till en miljon kronor FÖR ATT sedan leva på dessa.

    Och vad menar jag då med detta ? Joo, jag har alltså tänkt att spara till en miljon kronor som jag sedan ( just nu har jag inte kommit på ngt bättre ) skall köpa ett hus för och sedan hyra ut det. jag hade täänkt mig 10.000kr i månaden som jag får i slutendan i handen efter skatt osv så jag får alltså 10.000 kr / månaden utan att göra någonting.

    Tror ni att det här funkar  ? Jag skall alltså leva på det i resten av mitt liv, jag ser de här 10.000 kr som min LÖN, jag kanske försöker skaffa 2 miljoner så jag får 20.000 kr i "lön" men det är en senare fråga, mitt första mål är att skaffa en miljon och köpa hus o hyra ut som sagt, då till min fråga:

    Tror ni att detta skulle fungera ?  Alla synpunkter och kommentarer uppskattas, gärna andra/egna idéer också =)

    Tack på förhand! :D 

  • Svar på tråden Nu har jag tänk...
  • Hausmausen
    Tonårsmamman1 skrev 2011-08-20 23:21:28 följande:
    Kan du leva på 10 000 i månaden?
    Det beror på, har kanske tänkt som sagt att utöka det till det dubbla, 20.000 kan man ju lätt leva på, 10.000 blir lite knepigare men dt beror ju på vart man bor och vad man har för utgifter etc, men nu när jag tänkt på senaste så tror jag att jag skulle klara mig på 10k, eftersom att jag tänkt på alla saker som man inte behöver egentligen om man nu vill njuta av livet.

    Men jaa, 5k till iaf hade inte varit fel, kan hålla med om att 10k är lite lite. 
  • Tonårsmamman1
    Hausmausen skrev 2011-08-20 23:26:14 följande:
    Det beror på, har kanske tänkt som sagt att utöka det till det dubbla, 20.000 kan man ju lätt leva på, 10.000 blir lite knepigare men dt beror ju på vart man bor och vad man har för utgifter etc, men nu när jag tänkt på senaste så tror jag att jag skulle klara mig på 10k, eftersom att jag tänkt på alla saker som man inte behöver egentligen om man nu vill njuta av livet.

    Men jaa, 5k till iaf hade inte varit fel, kan hålla med om att 10k är lite lite. 
    Om du ska äga huset måste du ju underhålla det, det kostar ju pengar. Dessutom måste du betala skatt på inkomsten du får när du hyr ut, det är ju affärsverksamhet. 
  • Hausmausen
    Tonårsmamman1 skrev 2011-08-20 23:36:46 följande:
    Hur lång tid tror du det tar att spara ihop 1 miljon?
    Jag vet inte riktigt, i nuläget så har jag ju tänkt att skaffa ett fast jobb, lägga undan 10.000 i månaden, i iaf 5 år ?

    vilket blir ca 600.000 OCH på ngt sätt spara dem under tiden, aktier, fonder, ränta på ränta effekt konton, så skulle gissa på ca 5 år, beror på hur insat man är i det hela med aktier osv.

    "Om du ska äga huset måste du ju underhålla det, det kostar ju pengar. Dessutom måste du betala skatt på inkomsten du får när du hyr ut, det är ju affärsverksamhet. "

    Jag tänkte hoppas på att dt inte blir några större "extra kostnader" och som sagt, när allting är klart så skall jag ha 10.000 kr i näven, dvs om dt nu är 30% skatt så skulle jag "ta" 15.000" i hyra etc.
  • Ultima

    Tyvärr tycker jag att det låter lite naivt... (inget illa menat)
    Hur bor du idag?
    Att leva på 10000 går säkert, det finns det dessutom säkerligen många som gör... men det är sannerligen inte särskilt mycket om man skall betala hyra, el, tele, försäkringar, pensionssparande (om du inte tänker ha en annan inkomst så lär du behöva tänka på detta), buffert vid ev sjukdom etc.  Och lägg på lite inflation på 5 år...
    Beroende på vart i landet du bor handlar det ju även om prisbild på villor m.m

    Det är väl en bra ambition, men jag skulle nog ha en "plan B" i bakfickan....Glad

  • Tonårsmamman1
    Hausmausen skrev 2011-08-20 23:41:56 följande:
    Jag vet inte riktigt, i nuläget så har jag ju tänkt att skaffa ett fast jobb, lägga undan 10.000 i månaden, i iaf 5 år ?

    vilket blir ca 600.000 OCH på ngt sätt spara dem under tiden, aktier, fonder, ränta på ränta effekt konton, så skulle gissa på ca 5 år, beror på hur insat man är i det hela med aktier osv.

    "Om du ska äga huset måste du ju underhålla det, det kostar ju pengar. Dessutom måste du betala skatt på inkomsten du får när du hyr ut, det är ju affärsverksamhet. "

    Jag tänkte hoppas på att dt inte blir några större "extra kostnader" och som sagt, när allting är klart så skall jag ha 10.000 kr i näven, dvs om dt nu är 30% skatt så skulle jag "ta" 15.000" i hyra etc.
    Men om du ska äga huset länge, så måste du faktiskt underhålla det. Folk betalar inte 15 000 i månaden för ett eftersatt hus.
    Och som sagt 10 000 är inte mycket att leva på.
  • Hausmausen
    Ultima skrev 2011-08-20 23:53:55 följande:
    Tyvärr tycker jag att det låter lite naivt... (inget illa menat)
    Hur bor du idag?
    Att leva på 10000 går säkert, det finns det dessutom säkerligen många som gör... men det är sannerligen inte särskilt mycket om man skall betala hyra, el, tele, försäkringar, pensionssparande (om du inte tänker ha en annan inkomst så lär du behöva tänka på detta), buffert vid ev sjukdom etc.  Och lägg på lite inflation på 5 år...
    Beroende på vart i landet du bor handlar det ju även om prisbild på villor m.m

    Det är väl en bra ambition, men jag skulle nog ha en "plan B" i bakfickan....Glad
    Just nu bor jag hemma och letar jobb i göteborg.

    Dt är gratis om man blir sjuk i sverige :o ???

    Jaa, dt ser väl ut som att jag skulle behöva 2 hus isåfall så jag får 20k i månaden. 
  • Hausmausen
    Tonårsmamman1 skrev 2011-08-20 23:55:37 följande:
    Men om du ska äga huset länge, så måste du faktiskt underhålla det. Folk betalar inte 15 000 i månaden för ett eftersatt hus.
    Och som sagt 10 000 är inte mycket att leva på.
    Ja, klart jag kommer underhålla dt men på mina förväntningar är ju inte att ngt för 10.000 skall gå sönder varje månad -.- ?

    mjo...låter som jag får köra på 20k som sagt...
Svar på tråden Nu har jag tänk...