Drar diskmaskinen mycket el?
Jag vet att tvättmaskinen gör det och tycker att disken borde dra lite mindre men vet ej.
Någon som har koll på detta?
Jag vet att tvättmaskinen gör det och tycker att disken borde dra lite mindre men vet ej.
Någon som har koll på detta?
Moderna diskmaskiner drar mellan en och två kilowattimmar per disk beroende på energiklass, enligt produktbeskrivningar. Äldre maskiner lär vara mindre energisnåla.
ingen anning, men här är de billigare el både på disk och tvättmaskin efter kl 19!
Änglatuss, de flesta elleverantörer har inte differentierad taxa! Utan elen kostar samma alltid!
JsN
inte här... all el sägs va billigare efter kl 19...
Har ni dubbla elmätare? För hur vet annars elleverantören när du konsumerat elen? (JAg skulle gärna ha differentierad taxa, men tror inte det är vanligt idag)
jsn
nä de har vi inte
men iaf, så tvättar jag å diskar oftast på kvällarna och ändå får vi låga elräkningar
"Sägs?" För att man ska kunna få differentierad taxa måste man till att börja med ha två mätare - en för högtaxa och en för lågtaxa. Inte många har det längre - mest stora villor -och många nätbolag byter ut dem mot vanliga mätare i alla fall. Dessutom måste man ha ett tidstariffsavtal med sin elleverantör, som säger att elen som förbrukas på lågtaxeverket är billigare. Mycket få elleverantörer erbjuder ett sådant avtal.
Dubbelkolla dina elräkningar, Änglatuss - du kanske kan börja diska på dagarna, lika gärna!
Nu blir jag nyfiken Änglatuss, hur elbolaget då vet för vilken el de ska ge er den lägre tariffen? Kan du inte kolla om ni verkligen betalar olika pris vid olika tider? (Det borde stå tydligt på elräkningen precis som det gör på telefonräkningen)
JsN
Jo de kan jag väl fråga de är inte jag personligen som säger de utan min sambo, min svärmor och dom som är här ifrån bygden! Hemma då jag bodde hemma sa alltid min mamma samma sak!!
sweetpie
händer att jag både diskar å tvättar på dagtid