Drar diskmaskinen mycket el?
Jag vet att tvättmaskinen gör det och tycker att disken borde dra lite mindre men vet ej.
Någon som har koll på detta?
Jag vet att tvättmaskinen gör det och tycker att disken borde dra lite mindre men vet ej.
Någon som har koll på detta?
Jag skulle tro, Änglatuss, att dina elräkningar skulle se precis likadana ut om du tvättade och diskade före klockan 19.00. Men det är bra om de är låga!
Fast i bostadsområden finns det ju ingen större belastning på nätet under dagen, utan den stora belastningen sker ju faktiskt på kvällarna, när alla är hemma!
va det inte förr i tiden som det va så att på kvällen drog det mindre energi. Tror att man ska ringa å kolla upp det där om man går å tror det...
Men min fråga kom bort lite, snyft...
Kilowattimmar säger mig ej så mkt tyvärr... Vad kostar en sådan ungefär? Och är det att anse som mkt?
har för mig att jag läst i nåt test på diskmaskiner (kan ha varit tvättmaskiner oxå ) att en om man diskar 2 ggr per dag så är årskostnaden mellan 500-600 kr beroende på energiklass...
ska se om jag hittar testet igen så får ni läsa...
en kilowattimme kan ligga allt mellan 30 öre upp till 1 kr. Beror på elbolag, ibland lönar det sig att jämföra, men då ska man även se till det fasta årspriset osv... där kan man gå bet.
Det som jummie säger låter sant, så ta då 600:- /år delat med 1 gång om dagen (/365), då diskmaskinen oftast inte går två ggr om dagen om man är två vuxna å ett litet barn och sedan gångra det med kilowattpriset så får man en kostnad för varje gång man kör maskinen.
Men åååh vad härligt det är m diskmaskin!
www.radron.se/templates/test____5428.asp
här är testet..det är nog baserat på en disk per dag o inräknar alla kostnader som förekommer för att diska!
glömde visst...under "tabell" så får du se hur mycket energi i form av kWh diskmaskinerna drar o vattenförbrukning..men priset totalt är kring 5-600 kr per år
TACK! Det är det lätt värt, här ska diskas för glatta llivet!
vad menar du? Är 600 så mycket att det är värt att INTE använda den diskmaskin du redan köpt? 50 kr/mån är ju väldigt lite.
Nu är du nog trött Det framgår väl tydligt att jag ska diska järnet!?
Har redan en diskmaskin och har levt med det jämt, skulle ej ge upp det även om det kostade mkt mer. Hatar att diska manuellt!
Fattar ej varför jag frågade, hade bara fått ångest om det varit jättedyrt men hade fortsatt diska, ångestfyllda diskar...
Nu blev jag glad istället, tack igen!
diska järnet tolkade jag som om du, alltså manuellt, skulle diska, när maskinen diskar diskar ju inte du utan den
Oki!
Vi har EN mätare med 2 displayer och vi har dagström o nattström. Nattströmmen är billigare och det framgår från räkningen.
Har man billigare ström på kvällen så syns det på räkningen.
Man hör på kvällen o på morronen då strömmen "byts".. det smäller till en gång.
Åh, det var ju inte alls så dyrt som jag trodde. Jag får oxå ångest när sambon lassar in kastruller o fyller en nästan halvfull maskin med stora saker o kör igång bara för att han inte orkar handdiska. Jag är supersnål när det gäller dom maskinerna. Samma gäller tvättmaskin. Tvättar ju givetvis men med en klump i min hals om det är många maskiner.
Torktumla sker i stort sett aldrig. Funderar tom på att sälja vår som finns i vårt nyinköpta hus.
Åter till ämnet - 5-600 kr per år för diskmaskinen är ju inget. Och vi har ett snabbprogram på vår maskin som bara tar ca 40 min. Det är det vi använder jämt.
En 500-ing bränner man ju annars bara man visar näsan på ICA eller liknande
Vattenkostnaden då? Jag antar att det går åt betydligt mer vatten om diskar en diskmaskin än om man diskar vattensnålt för hand (dvs, ej under rinnande vatten, och sköljer med kallt vatten).
Värderar man sin tid så tror jag man får väldigt liten timpenning för handdiskningen. Har man diskmaskin så diska på!