• mmmiikaela

Hur mkt socker/vaniljsocker kan man ha i ersättningen?

vill inte ha några korkade kommentarer eller liknande, jag är desperat! min son vägrar äta. och bvc säger bara att vi ska avvakta, vad är de vi ska vänta på undrar jag?

har hört lite om att man kan ha i lite socker eller vaniljsocker i ersättningen, men hur mkt ska man ha i av sockret eller vaniljsockret? per 100 ml.

son född 09, & lillebror som kommer i slutet på juni.
  • Svar på tråden Hur mkt socker/vaniljsocker kan man ha i ersättningen?
  • Bubsan
    Hanniz84 skrev 2011-08-21 14:22:24 följande:
    haha 33 ägg Skrattande
    Det receptet skulle nog stämma om man delade det på 11

Om man inte vill göra 11 Sockerkakor
  • Marpal
    mmmiikaela skrev 2011-08-21 14:21:12 följande:
    kan tillägga att han gick upp dåligt i vikt när han fick i sig ok med mat.
    Men det där låter som något magproblem... Gluten eller mjölkintolerans är ju ganska vanligt idag (eller går att diagnostisera bättre). Har han diarré? Eller är han förstoppad? Får han någon annan vätska?
  • mini 75

Messmör har jag hört och läst om, är ju sött och ska vara bra mot magont!
    1 tsk till 100 ml kanske? Googla det!

• Minifer
    mmmiikaela skrev 2011-08-21 14:14:02 följande:
    han går inte upp i vikt, o han äter kanske bra 1 gång på ett dygn för han är så vrålhungrig annars får ja i han kanske 20-50 ml, och då genom att truga.

vi ger bara ersättning.
    Men lille, ja då förstår jag att det är jobbigt. Kan han vara förstoppad? Hur är han annars, ledsen, glad? Jag hade helt ärligt (eftersom jag inte är bra på att oroa mig) skitit i vad BVC sagt, för enligt dem är det typ alltid bara att avvakta, vilket har lett till mer än ett akutenbesök för vår del. Och äggallergin "är bara plitor" etc. Jag hade tagit barnet till en läkare så de fick kolla upp att det inte var något fysisk fel som gör att han inte vill äta. Ifall det har börjat helt plötsligt liksom.

Testat att ge honom på kopp eller sked? Är han spänd eller gasig i magen?
  • mmmiikaela
    Marpal skrev 2011-08-21 14:25:09 följande:
    Men det där låter som något magproblem... Gluten eller mjölkintolerans är ju ganska vanligt idag (eller går att diagnostisera bättre). Har han diarré? Eller är han förstoppad? Får han någon annan vätska?
    ja, fast han har ju inte ont i magen alls, eller nån annanstans heller. hans bajs är helt normalt. han får ingen annan vätska.
  • mmmiikaela
    mini 75 skrev 2011-08-21 14:26:32 följande:
    Messmör har jag hört och läst om, är ju sött och ska vara bra mot magont!
    1 tsk till 100 ml kanske? Googla det!
    tack!
  • mmmiikaela
    Minifer skrev 2011-08-21 14:26:39 följande:
    Men lille, ja då förstår jag att det är jobbigt. Kan han vara förstoppad? Hur är han annars, ledsen, glad? Jag hade helt ärligt (eftersom jag inte är bra på att oroa mig) skitit i vad BVC sagt, för enligt dem är det typ alltid bara att avvakta, vilket har lett till mer än ett akutenbesök för vår del. Och äggallergin "är bara plitor" etc. Jag hade tagit barnet till en läkare så de fick kolla upp att det inte var något fysisk fel som gör att han inte vill äta. Ifall det har börjat helt plötsligt liksom.

Testat att ge honom på kopp eller sked? Är han spänd eller gasig i magen?
    näe han är inte förstoppad, helt normal i magen, inte ont eller så, han är glad när han är vaken, dock sover han mer nu när han knappt äter.. men de tyckte bvc inte va nå problem, för bebisar sover ju...

vi har varit till läkare men de säger också att vi ska avvakta... tkr de är konstigt att de tar de så lätt på en så liten som inte går upp i vikt samt inte vill äta, de 'är ju så viktigt.

han är varken spänd eller gasig i magen. Har provat ge på sked men de funkar inte alls..
  • Bubsan
    mmmiikaela skrev 2011-08-21 14:33:04 följande:
    näe han är inte förstoppad, helt normal i magen, inte ont eller så, han är glad när han är vaken, dock sover han mer nu när han knappt äter.. men de tyckte bvc inte va nå problem, för bebisar sover ju...

vi har varit till läkare men de säger också att vi ska avvakta... tkr de är konstigt att de tar de så lätt på en så liten som inte går upp i vikt samt inte vill äta, de 'är ju så viktigt.

han är varken spänd eller gasig i magen. Har provat ge på sked men de funkar inte alls..
    Prova messmör, det använde jag i perioder till mina när de va små, o håll koll så han kissar ordentligt bara.
  • mini 75

www.1177.se hittade jag "men man kan också pröva att blanda en tesked messmör till 200 milliliter modersmjölksersättning" visserligen om de var förstoppade, men då kan det ju inte vara någon fara att ge det för att få sötman Hoppas du får i honom... vi har en tjej som matvägrar, visserligen tre år, men inte blir man mindre orolig för det!

• mmmiikaela
    Bubsan skrev 2011-08-21 14:36:30 följande:
    Prova messmör, det använde jag i perioder till mina när de va små, o håll koll så han kissar ordentligt bara.
    tack! de ska jag hålla koll på! :)
Svar på tråden Hur mkt socker/vaniljsocker kan man ha i ersättningen?