• Anonym

Tonårsmammor, hur länge låter ni era tonåringar sova?

Hej alla tonårsmammorCool
    Undrar bara hur länge ni låter era tonåringar sova när de är lediga????? Min ska promt sova till 1, halv 1 trots jag knackar på o tjatar på henne......!! "Alla andra sover förf*n så länge!!!" får jag till svars. Vill inte hon ska vända på dygnet, speciellt inte nu när skolan börjar imorgon.
    Hur har ni andra det?!

• Svar på tråden Tonårsmammor, hur länge låter ni era tonåringar sova?
  • Balahir

09 på helgerna (röda dagar, lov osv), 06.50 skoldagar. inget tjaffs.

• Majsan70

Det beror på olika faktorer. Skall de ut med hunden åker de upp. Är de lediga får de sova tills de vaknar. I dag gick sonen upp 14.30

• Anonym
    Balahir skrev 2011-08-21 15:49:01 följande:
    09 på helgerna (röda dagar, lov osv), 06.50 skoldagar. inget tjaffs.
    Tänk om man själv skulle kunna få ha det så...........Skäms Här är det som att prata med en vägg...
  • Balahir
    Anonym skrev 2011-08-21 15:50:12 följande:
    Tänk om man själv skulle kunna få ha det så...........Skäms Här är det som att prata med en vägg...
    lärt upp dem från början.
  • Anonym

jag minns själv hur det var att vara tonåring så med två egna är det inget problem man får välja sina strider

• idiblon

Men ska man gå upp bara för att? Då är det dödfödda krav. Man måste ha en anledning att gå upp, inte bara för att nån vuxen ska komma och bestämma.

• alicia05

Jag låter honom sova. Nu inför skolstart så har jag pratat med honom om att försöka vända dygnet, liksom ingen idé att stå och banka på dörren på morgonen.
    I morse gick jag in och larvade mig lite, satte mig på sängen, kallade honom min lilla bebis och erbjöd mig att göra mysfrukost åt honom, då var kl 12. tilläggas kan att han varit hos sin pappa i två veckor tills igår, så vi har väl längtat efter varandra.

Jag tycker nog att det finns värre saker att oroa sig för när man har tonåring än att de sover längre.  De lär väl märka den hårda vägen sen, att de är trötta när skolan börjar. Jag har läst någonstans att eftersom kroppen utvecklas så pass mycket i tonåren så behöver man extra mycket sömn, precis som bebisar. Låter honom därför sova ut när det går. Efter en viss tid på fm så tar jag dock ingen hänsyn, behöver jag dammsuga tex så gör jag det.

När han går i skolan däremot så är jag ganska hård med att han ska upp i tid, inte komma för sent osv.

• Majsan70
    idiblon skrev 2011-08-21 15:58:31 följande:
    Men ska man gå upp bara för att? Då är det dödfödda krav. Man måste ha en anledning att gå upp, inte bara för att nån vuxen ska komma och bestämma.
    Jag kan bara hålla med. Här går vi upp tidigt om det är något särskilt. Annars får var o en sova tills de vaknar.
  • kellikopter

När jag bodde hemma sov man max till klockan tio! Oftast så gick man ju upp själv runt nio.
    Tycker faktiskt att det är riktigt skönt och är glad att jag växte upp med den "rutinen".

• mamaleona

Med erfarenhet av fem tonåringar så säger jag oxå att dom får sova om dom inte har jobb /skola/sköta lillsyrran el dyl orsaker. VARFÖR måste dom upp bara för att vi är föräldrar o ANSER att man skall  upp??? Det är ju idiotiskt. Dessutom såg jag förra julen ett program där nån professor berättade vad det beror på att tonåringar är så trötta o vill sova mycket. I tonåren utlöses ett ämne i hjärnan som är jätteviktigt för fortsatta livet som gör att dom ÄR tröttare än vanligt, detta ämne normaliseras kring 20 år. Efter jag såg det progrrammet insåg jag att det är helt NORMALT beteende för dom att sova, här sover dom till 15 tiden o det har alla 5 gjort när dom haft möjlighet. Nu jobbar ju dom flesta o skolorna börjat så det har ju blivit ändringar men inte ser jag som sagt nån orsak att ta kommandot o tvinga upp dom 9(??!!) bara för att man är förälder o anser sig ha rätt till det - respekt föder respekt.

Svar på tråden Tonårsmammor, hur länge låter ni era tonåringar sova?