• Anonym

Tonårsmammor, hur länge låter ni era tonåringar sova?

Hej alla tonårsmammorCool
    Undrar bara hur länge ni låter era tonåringar sova när de är lediga????? Min ska promt sova till 1, halv 1 trots jag knackar på o tjatar på henne......!! "Alla andra sover förf*n så länge!!!" får jag till svars. Vill inte hon ska vända på dygnet, speciellt inte nu när skolan börjar imorgon.
    Hur har ni andra det?!

• Svar på tråden Tonårsmammor, hur länge låter ni era tonåringar sova?
  • The Hermit
    Anonym skrev 2011-08-23 13:33:56 följande:
    Ja det gör det. Jag ser ingen egennytta med att stiga upp tidigt. Att aktiviteter på dagen anses som nyttiga och på kvällen som att man slösar bort tiden är befängt och en smula trångsynt när man tror att det automatiskt innebär passivitet som spel och TV.  Det är ett tankesätt som förknippas med den puritanska eran.

Det är möjligt att det beror på livsstilen men det kan lika gärna vara att samhället inte är anpassat efter kvällsmänniskor, att de konstant lever i jetlag. Många gånger kan man påverka det med vilja men oftast finns det biologiska och ärftliga faktorer bakom, alltså inte enbart (o)vanor.

Äh, nu blev det det där iallafall.
    Man gör det som fungerar. Regler bör fylla en funktion.
    Det finns nog inget" rätt eller fel" sätt när det gäller sovtiderna. Jag har växt ur rätt/fel härvan för längesedan tack och lov.
    Det finns "olika sätt" att leva på så det är bara att välja och vraka. Konsekvenserna brukar tala om ifall det fungerar.
    Kanske jag är lite trångsynt men de flesta ungdomarna i våra kretsar vill gärna hänga framför tv eller datorn på natten. Vad kan man syssla med på nätterna annars? 
    The only person you can change now or ever is yourself
  • Anonym

jag brukade gå upp vid 11.....

men sålänge skolan sköt e det väl inge problem....

dock sov jag till kl 14 en period närjag nu i efterhand tror jag hade en depretion.... 

• Anonym
    The Hermit skrev 2011-08-23 14:07:54 följande:
    Man gör det som fungerar. Regler bör fylla en funktion.
    Det finns nog inget" rätt eller fel" sätt när det gäller sovtiderna. Jag har växt ur rätt/fel härvan för längesedan tack och lov.
    Det finns "olika sätt" att leva på så det är bara att välja och vraka. Konsekvenserna brukar tala om ifall det fungerar.
    Kanske jag är lite trångsynt men de flesta ungdomarna i våra kretsar vill gärna hänga framför tv eller datorn på natten. Vad kan man syssla med på nätterna annars? 
    Ett kort svar: man kan göra allt på nätterna som man gör på dagarna. Vad tror du nattarbetare gör? Sover?
  • Anonym

Min son har alltid fått sova så länge han har velat och det kan bli till 15 tiden ibland men i sommar har haft jobb som innebar att han fick stiga upp kl 04:00 och han fixade det utmärkt
    en kompis till honom som alltid måste stiga upp tidigt har försovit sig till sitt arbete flera gånger
    det handlar alltså inte om tiden utan om ansvar

• Jelenas

Min fyller 13 i höst och kan lätt sova fram till 14.30 om han fick bestämma. Men jag brukar väcka honom runt 11-12 men det är mest för att han är hos varannan helg och jag gärna vill umgås lite med honom. :)

• Daniel 1983

Vill börja med att erkänna att jag inte har några tonåringar själv, men har ju varit en för inte alltför många århundraden sedan så tänker ge mig in i diskussionen i alla fall.

Tycker det är lite komiskt, att ni säger att ungdomar behöver sova är förvisso en viktig punkt. Det är dock inte samma sak som att säga att de behöver sova länge på morgonen, lägger man sig i tid så sover man lika länge ändå. När jag var tånåring så gick jag upp vid 7 snåret självmant skall tilläggas, dags att gå ut med hundarna och inte fn så var jag stressad av det precis. Men så hade jag ju en anledning till att jag skulle upp också, jag skulle göra mina åtaganden som jag hade under dagen. Att få sova ut är inte samma sak som att sitta uppe hela nätterna framför datorn och sedan gå och lägga sig när solen går upp.

Som varande nattarbetare så vill jag också säga att i alla fall jag inte alls mår lika bra av samma mängd sömn dagtid som jag gör när jag är ledig och sover på nätterna, även detta finns det vetenskapliga studier som förklarar. Att vända på dygnet är även det jobbigt för kroppen så finns det ingen speciel anledning så bör man undvika detta.

Med detta sagt, så tycker inte jag heller det finns någon anledning att dalta med ens barn. Är de så pass stora så är det dags att de skall få börja ta sitt ansvar för sitt eget liv. Diskutera vad som skall göras och låt dem bestämma när är väll en bra kompromiss? Vad jag menar är att man helt enkelt kanske skall se till så att ens barn har en anledning att gå upp.

• Lajkie

Jag är uppväxt med att föräldrarna stod o bankade senast kl 8 på dörren.
    Det stör mig än idag nåt kopiöst.
    Jag är en morgontrött person, har alltid varit längtar till den dagen då barnen VILL sova länge. ;)

• Anonym
    Daniel 1983 skrev 2011-08-23 22:57:12 följande:
    Vill börja med att erkänna att jag inte har några tonåringar själv, men har ju varit en för inte alltför många århundraden sedan så tänker ge mig in i diskussionen i alla fall.

Tycker det är lite komiskt, att ni säger att ungdomar behöver sova är förvisso en viktig punkt. Det är dock inte samma sak som att säga att de behöver sova länge på morgonen, lägger man sig i tid så sover man lika länge ändå. När jag var tånåring så gick jag upp vid 7 snåret självmant skall tilläggas, dags att gå ut med hundarna och inte fn så var jag stressad av det precis. Men så hade jag ju en anledning till att jag skulle upp också, jag skulle göra mina åtaganden som jag hade under dagen. Att få sova ut är inte samma sak som att sitta uppe hela nätterna framför datorn och sedan gå och lägga sig när solen går upp.

Som varande nattarbetare så vill jag också säga att i alla fall jag inte alls mår lika bra av samma mängd sömn dagtid som jag gör när jag är ledig och sover på nätterna, även detta finns det vetenskapliga studier som förklarar. Att vända på dygnet är även det jobbigt för kroppen så finns det ingen speciel anledning så bör man undvika detta.

Med detta sagt, så tycker inte jag heller det finns någon anledning att dalta med ens barn. Är de så pass stora så är det dags att de skall få börja ta sitt ansvar för sitt eget liv. Diskutera vad som skall göras och låt dem bestämma när är väll en bra kompromiss? Vad jag menar är att man helt enkelt kanske skall se till så att ens barn har en anledning att gå upp.
    Med tanke på vad du skriver, dina idieal och forskningen kommit fram till så jo, det är nog 2-300 år sedan du var tonåring
  • Daniel 1983
    Anonym skrev 2011-08-23 23:03:51 följande:
    Med tanke på vad du skriver, dina idieal och forskningen kommit fram till så jo, det är nog 2-300 år sedan du var tonåring
    Ha ha ha ha nu var du rolig och kan gå och lägga dig:P (skämt) .. http://www.vardguiden.se/Tema/Barn-och-foraldrar/Tonaringar-13-19-ar/Somn/
    En sida för den som vill ha lite tips (nä står inget tips om att sova ut länge på "morgonen" precis tvärtom).

Tips för bättre sömn

Oregelbundna vanor gör att kroppen lätt hamnar i obalans. Försök se till att din tonåring lägger sig och stiger upp vid ungefär samma tider varje dag. Om tonåringen sover tillräckligt i veckorna, behövs ingen extra sömn på helgerna.  Är din tonåring ofta trött kan en tupplur på dagen hjälpa till att ladda batterierna. Tuppluren bör inte vara längre än någon timme, annars får sömnen motsatt effekt och det kan bli svårt att somna på kvällen.  Oro och stress kan göra det svårt att koppla av och sova gott. Försök ha en bra relation med ditt barn och var lyhörd. Det är inte alltid lätt att få en tonåring att öppna sig. Ibland kan det hjälpa tonåringen att skriva ner tankar och känslor i en dagbok.  Se till att tonåringen inte fastnar framför tv:n eller datorn sent på kvällarna. TV-tittande aktiverar hjärnan. Har du möjlighet kan du spela in de program som tonåringen absolut vill se.  Motion är bra för både hälsan och sömnen. Uppmuntra din tonåring att delta i olika fysiska aktiviteter på fritiden.  Det är inte bra att äta och dricka för mycket innan man går och lägger sig. Lär i stället ditt barn att varva ner med en varm dryck utan koffein. Ett varmt bad kan också vara avkopplande.  Hjälp tonåringen att skapa ett trivsamt sovrum med en skön säng. När man ska sova är det skönt med lugn och ro, lite lägre rumstemperatur och mörka gardiner.  Många börjar i tonåren också gå ut på kvällarna. Detta fungerar inte alltid väl med skolarbetet. Se till att ha tydliga regler för hur länge din tonåring får vara ute i veckorna och på helgerna. Ju senare på natten desto större risker. Se också till att tonåringen har tid för att återhämta sig efter en sen kväll.
  • Anonym
    Daniel 1983 skrev 2011-08-23 23:11:36 följande:
    Ha ha ha ha nu var du rolig och kan gå och lägga dig:P (skämt) .. www.vardguiden.se/Tema/Barn-och-foraldrar/Ton.../
    En sida för den som vill ha lite tips (nä står inget tips om att sova ut länge på "morgonen" precis tvärtom).
    Haha, det trodde du. Jag är nattuggla ^ ^
    Tipsen är bra men de glömmer förklara biologin i tonårshjärnorna. Finns massor av info om det och det är vedertaget.
Svar på tråden Tonårsmammor, hur länge låter ni era tonåringar sova?