Anonym skrev 2011-08-23 13:33:56 följande:
Ja det gör det. Jag ser ingen egennytta med att stiga upp tidigt. Att aktiviteter på dagen anses som nyttiga och på kvällen som att man slösar bort tiden är befängt och en smula trångsynt när man tror att det automatiskt innebär passivitet som spel och TV. Det är ett tankesätt som förknippas med den puritanska eran.
Det är möjligt att det beror på livsstilen men det kan lika gärna vara att samhället inte är anpassat efter kvällsmänniskor, att de konstant lever i jetlag. Många gånger kan man påverka det med vilja men oftast finns det biologiska och ärftliga faktorer bakom, alltså inte enbart (o)vanor.
Äh, nu blev det det där iallafall.

Man gör det som fungerar. Regler bör fylla en funktion.
Det finns nog inget" rätt eller fel" sätt när det gäller sovtiderna. Jag har växt ur rätt/fel härvan för längesedan tack och lov.
Det finns "olika sätt" att leva på så det är bara att välja och vraka. Konsekvenserna brukar tala om ifall det fungerar.
Kanske jag är lite trångsynt men de flesta ungdomarna i våra kretsar vill gärna hänga framför tv eller datorn på natten. Vad kan man syssla med på nätterna annars?