• Anonym

Tonårsmammor, hur länge låter ni era tonåringar sova?

Hej alla tonårsmammorCool
    Undrar bara hur länge ni låter era tonåringar sova när de är lediga????? Min ska promt sova till 1, halv 1 trots jag knackar på o tjatar på henne......!! "Alla andra sover förf*n så länge!!!" får jag till svars. Vill inte hon ska vända på dygnet, speciellt inte nu när skolan börjar imorgon.
    Hur har ni andra det?!

• Svar på tråden Tonårsmammor, hur länge låter ni era tonåringar sova?
  • Anonym

Jag hade inte uppskattat om mitt barn väckte mig innan 12.

• Vitamin

Varför ska de gå upp kl 9 om man inte har något inplanerat? Tycker själv att det är skönt att inte ha några tider att passa så långt det är möjligt. Hela livet är inrutat efter tider, dagis, skola, jobb osv. Lite fritt måste man få ha. Tycker oxå att det är mysigt att äta helgfrukost tillsammans med min man i lugn och ro.

• Anonym
    mamaleona skrev 2011-08-21 16:16:47 följande:
    Med erfarenhet av fem tonåringar så säger jag oxå att dom får sova om dom inte har jobb /skola/sköta lillsyrran el dyl orsaker. VARFÖR måste dom upp bara för att vi är föräldrar o ANSER att man skall  upp??? Det är ju idiotiskt. Dessutom såg jag förra julen ett program där nån professor berättade vad det beror på att tonåringar är så trötta o vill sova mycket. I tonåren utlöses ett ämne i hjärnan som är jätteviktigt för fortsatta livet som gör att dom ÄR tröttare än vanligt, detta ämne normaliseras kring 20 år. Efter jag såg det progrrammet insåg jag att det är helt NORMALT beteende för dom att sova, här sover dom till 15 tiden o det har alla 5 gjort när dom haft möjlighet. Nu jobbar ju dom flesta o skolorna börjat så det har ju blivit ändringar men inte ser jag som sagt nån orsak att ta kommandot o tvinga upp dom 9(??!!) bara för att man är förälder o anser sig ha rätt till det - respekt föder respekt.
    Nu är det ju såhär att min dotter är ute o ränner o kommer hem 3, o gjort hela sommarn. Ha hon ej vart ute är hon uppe och chattar till klockan 4, ibland 5! Vill hon ska komma in i rätt rytm bara, för ibland är hon så trött att ja måste "sjukanmäla" henne från skolan, vilket jag anser är helt fel....
  • JAG06

TS, är det BARA MAMMOR som har tonåringar....(med tanke på din rubrik)?!Flört

• alicia05
    Anonym skrev 2011-08-21 16:27:41 följande:
    Nu är det ju såhär att min dotter är ute o ränner o kommer hem 3, o gjort hela sommarn. Ha hon ej vart ute är hon uppe och chattar till klockan 4, ibland 5! Vill hon ska komma in i rätt rytm bara, för ibland är hon så trött att ja måste "sjukanmäla" henne från skolan, vilket jag anser är helt fel....
    Då anser jag att det är det är rännandet som är problemet. Min son fyller snart 17 år, och om det inte är något väldigt speciellt så ska han vara hemma kl 1.00. Såna saker är jag stenhård med. Är det nån fest eller så kan han få vara ute längre. Jag erbjuder mig GÄRNA att hämta och skjutsa för att få lite koll var han "ränner" osv. Sover han hos kompisar så har vi telefonkontakt när jag går och lägger mig vid 1.00 och han ska ringa mig direkt när han vaknar dagen efter. Han vet också att han får ringa mig när som helst om någonting händer med honom eller någon annan. Det har inte hänt särskilt många ggr under de här tonårsåren, men det kostar lite ansträngning från mig på det sättet att jag i princip alltid är nykter och beredd att köra bil.
    Sjukanmälan till skolan?! Aldrig, upp med henne bara! Berätta för lärare osv vad ni går igenom.

Man får vara hård med viktiga saker, som skola och ränna ute, och slappna av lite med annat, som att sova länge, vara uppe (men hemma) länge. Att de är trötta sen är ju en konsekvens av ett eget val.
  • kellikopter

har man alltid fått gå upp tidigt så uppskattar man nog det tror jag. Det gör jag och mina syskon iaf :) Själv mår jag dåligt av att sova länge, blir inte ett dugg piggare av det. Dom gångerna man har gått upp senare är jag trött och seg hela dagen sen.

• Mariaaa

Jag är ju tonåring (fast har barn) och när jag gick i skolan så var jag helt slut på helgerna. Jag BEHÖVDE sova till 12 eftersom jag hade pluggat och ansträngt hjärnan 5 dagar i veckan 8 timmar per dag. Det är ansträngande. Ni måste förstå det. Tonåringar som pluggar behöver få sova ut länge på helgerna för att ORKA igenom skolan.

• Anonym

Sålänge de vill sålänge de sköter viktiga saker såsom läxor mm. 

• sextiotalist

Får  sova tills han vaknar. Men jag vet att han kan komma tillbaka snabbt i rätt vanor. Det kommer nog bli ett par sömniga dagar den här veckan. Men det löser sig.

• Majsan70
    kellikopter skrev 2011-08-21 16:52:59 följande:
    har man alltid fått gå upp tidigt så uppskattar man nog det tror jag. Det gör jag och mina syskon iaf :) Själv mår jag dåligt av att sova länge, blir inte ett dugg piggare av det. Dom gångerna man har gått upp senare är jag trött och seg hela dagen sen.
    Fast du är ju inte tonåring som behöver massor av sömn heller. Det finns fysiska faktorer till varför man sover länge o mycket i den åldern.
Svar på tråden Tonårsmammor, hur länge låter ni era tonåringar sova?