Anonym skrev 2011-08-21 16:27:41 följande:
Nu är det ju såhär att min dotter är ute o ränner o kommer hem 3, o gjort hela sommarn. Ha hon ej vart ute är hon uppe och chattar till klockan 4, ibland 5! Vill hon ska komma in i rätt rytm bara, för ibland är hon så trött att ja måste "sjukanmäla" henne från skolan, vilket jag anser är helt fel....
Då anser jag att det är det är rännandet som är problemet. Min son fyller snart 17 år, och om det inte är något väldigt speciellt så ska han vara hemma kl 1.00. Såna saker är jag stenhård med. Är det nån fest eller så kan han få vara ute längre. Jag erbjuder mig GÄRNA att hämta och skjutsa för att få lite koll var han "ränner" osv. Sover han hos kompisar så har vi telefonkontakt när jag går och lägger mig vid 1.00 och han ska ringa mig direkt när han vaknar dagen efter. Han vet också att han får ringa mig när som helst om någonting händer med honom eller någon annan. Det har inte hänt särskilt många ggr under de här tonårsåren, men det kostar lite ansträngning från mig på det sättet att jag i princip alltid är nykter och beredd att köra bil.
Sjukanmälan till skolan?! Aldrig, upp med henne bara! Berätta för lärare osv vad ni går igenom.
Man får vara hård med viktiga saker, som skola och ränna ute, och slappna av lite med annat, som att sova länge, vara uppe (men hemma) länge. Att de är trötta sen är ju en konsekvens av ett eget val.