Inlägg från: Carisma95 |Visa alla inlägg
  • Carisma95

Plankan

skruttan8 skrev 2011-08-23 20:46:25 följande:
    frågar igen... jag får sådan hemsk träningsvärk av plankan, hur kan man göra den skonsammare och hur stretchar man efteråt? Finns det någon sida med bilder?
    Fast träningsvärken är ju ett tecken på att det verkligen "tar"! Det kommer garanterat göra mindre och mindre ont ju starkare muskler du får.

Vad gäller strechning finns det egentligen inget som säger att det minskar träningsvärken. Men det skadar ju inte heller. Här har du övning för att stretcha mage. (OBS! Akta ryggen)! 

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Carisma95
    skruttan8 skrev 2011-08-24 20:45:14 följande:
    mintpastill skrev 2011-08-24 20:19:32 följande:
    iseika: Hoppas det blir bättre med det onda!

solkatta: Vill man bli starkare, måste man nog överbelasta musklerna och då gör det oftast ont efteråt. Men det är klart, har du panikont är det kanske något som är galet. Jag skulle också testat göra den stretch som Carisma95 tipsade om. Tänk bara svankkotan ner mot golvet, så du inte svankar för mycket.
    Ja säkert bra med träningsvärk men jag har FÖR ont runt hela bröstet/revbenen... Har tyvärr ryggsproblem så jag kan inte stretcha ryggen bakåt, men jag ska vila några dagar och sen köra mkt försiktigt och stretcha åt alla håll det går
    Jaha ok. Du kan ju göra den på knä och armbågar (om du inte redan gör det?) Och sen gå upp på tå när du inte få lika mycket träningsvärk längre.
  • Carisma95
    Mettan69 skrev 2011-08-25 11:16:44 följande:

Jag försöker göra plankan 3*45sek. Men jag känner inget efteråt i magen. Däremot så får jag ont i ryggslutet när jag gör plankan. Vad gör jag för fel? Rynkar på näsan Har provat att pressa rumpan mer neråt (så jag inte svankar) men då spänner jag även baken och det skall jag väll inte göra i denna övning, bara magen skall väl spännas???

Det beror på vad du menar med "pressa ner rumpan"? 
    Du ska ju vara helt rak (!) när du kör plankan för att inte påfresta ryggen. Sen känner jag själv alltid av trötthet i ryggmuskulaturen när jag kör långa (90 sek) plankor. Men det ska ju inte göra ont.

Gör du på knä eller tå? Kanske ska testa att förenkla övningen igen för att hitta hur du ska stå innan du förlänger/försvårar den igen?
Svar på tråden Plankan