• Jagsjälv

Plankan

Kör plankan rätt ofta för att träna mag/ryggmusklerna. Hur ska man göra den för bästa resultat? Typ 6x 20sek, 3x30 sek, 1min? Alltså, vad är bäst, flera korta eller färre/en lång?

• Svar på tråden Plankan
  • Jenniifer

• TrailerTrash

Jag kör 1-minuters,upprepar det 2-3 gånger

I love the smell of shit in the morning
  • Therese och Stefan

1-2 minuter brukar jag köra med upprepning 2-3 gånger. 2 minuter klarar man om du har kört den många gånger. Brukar köra Bob Harpers planka som är på 2,30 minuter, finns på You tube. Ruggigt bra och svår. Orkar bara då två rundor =)

• TrailerTrash
    Therese och Stefan skrev 2011-08-22 20:22:14 följande:
    1-2 minuter brukar jag köra med upprepning 2-3 gånger. 2 minuter klarar man om du har kört den många gånger. Brukar köra Bob Harpers planka som är på 2,30 minuter, finns på You tube. Ruggigt bra och svår. Orkar bara då två rundor =)
    Bob Harpers måste jag testa i morrn
    I love the smell of shit in the morning
  • LaFontaine

Hur gör ni för att inte få ont i axlarna? Jag får så ont i axlarna att jag måste avbryta efter en och en halv minut även om bålen orkar längre. Vad göra?

• skruttan8

Nu svarar jag inte på din fråga utan kommer med en till, jag kör plankan men får sån träningsvärk, får ni det, stretchar ni efteråt och hur?

• Jagsjälv

OK! Både längre och lika många. Tycker att jag kämpat på bra med min 3x30sek. Ökat till 1x1min. Fick barn för 8mån sen och är inte lika stark nu som före grav. Men jag är på G.

Bo Harpers planka får jag ta och spana in.

Jag brukar variera plankan med att sträcka armarna fram eller fötterna bak. Eller h-arm och v-fot diagonalt alltså. Även om det blir tyngre så händer det något och man har något annat än bara tiden att koncentrera sig på.

Då kämpar vi på mot snyggare (?!) magar! I alla fall mer vältränade...

• mintpastill

Jag adderar att man kan variera Plankan på så många sätt.
    Just nu kör jag Plankan stående på fötter och händer, dvs med raka armar. 30 sek x 3.
    En annan övning är att stå likadant och dra upp benen mot överkroppen och sedan ut i Plankan igen, då jobbar man mycket med magen och egentligen allt annat också. Brukar då köra 10 reps x 3.
    En tredje är Plankan med samma utgångsposition och så vrider man upp kroppen och ena armen så den pekar mot taket. Ner till utgångsläge och sedan åt andra hållet.
    En fjärde är att från utgångsläget göra armdrag med ena armen, ner igen och så andra armen. Med eller utan hantlar.

iseika: Det där med axelont tror jag går över med kortare Plankan och att göra den ofta så du stärker dig och vänjer kroppen. Sedan kan du stärka axlarna med andra övningar där du inte har kroppen som vikt. Om du tänker stående axelövningar, då blir det mer dynamisk träning än Plankan, som är mer statisk.

Ni som nyss fått barn (och ni andra också, mitt barn är 3 år och jag älskar det) - har ni testat Olga Rönnbergs MammaFitness på nätet? Rekommenderas! Hon har superkoll på vad "mammakroppen" vill ha och inte. :)

Vad kul det är att prata träning!

Svar på tråden Plankan